Redbul

Prodavao detrdžent u marketu, a onda postao milijarder i suosnivač Red Bull-a

Preminuli austrijski milijarder Ditrich Mateschitz diplomirao je tek nakon deset godina studija, a karijeru je započeo u prodaji higijenskih proizvoda, da bi tek u četrdesetoj godini života postao suosnivač Red Bulla – jedne od najpoznatijih svetskih marki energetskih pića.

Rođen 1944. godine u Štajerskoj, u Austriji, u učiteljskoj porodici, Mateschitz je rano ostao bez porodične stabilnosti, jer su mu se roditelji razveli dok je bio dete. Već kao tinejdžer živeo je samostalno, daleko od roditelja.

Osnivač Red Bull-a: Čovek koji je od azijskog pića stvorio imperiju vrednu milijarde

Za sticanje diplome iz marketinga na Bečkom univerzitetu ekonomije i biznisa trebalo mu je celih deset godina, što je, kako je često govorio, bilo u skladu s njegovim uverenjem da mladost treba da bude vreme iskustava i otkrivanja sveta. Tokom studija radio je kao instruktor skijanja i fizički radnik kako bi se izdržavao.

Nakon diplomiranja u 28. godini, započeo je korporativnu karijeru. Prvi posao mu je bio prodaja deterdženata za Unilever, a kasnije je postao direktor međunarodnog marketinga u nemačkoj kompaniji Blendax, poznatoj po proizvodima za ličnu higijenu.

Ipak, nakon skoro dvanaest godina u korporativnom okruženju, počeo je da oseća zasićenje. U jednom intervjuu za Bloomberg rekao je da su mu svi letovi, odela, hoteli i barovi počeli da izgledaju isto – sve je, kako je rekao, bilo u nijansama sive.

„Pitao sam se: da li želim da sledećih deset godina provedem kao prethodnih deset?“ Prelomni trenutak došao je 1982. godine, na poslovnom putovanju u Tajland, kada je otkrio lokalno energetsko piće Krating Daeng, što u prevodu znači „crveni bik“. Napitak je bio veoma sladak i imao je lekoviti ukus, a koristili su ga uglavnom kamiondžije kako bi ostali budni na dugim vožnjama.

Mateschitz je odmah prepoznao potencijal tog pića kao rešenja za sve prisutniji umor među zapadnjacima. Odlučio je da napusti posao i započne preduzetničku avanturu.

Godine 1984. vratio se u Tajland i sa tvorcem napitka, Čaleom Juvidijom, dogovorio zajedničko ulaganje od po 500.000 dolara. Obojica su zadržali po 49% vlasništva, dok je preostalih 2% pripalo Čaleovom sinu, Čaleru.

Ipak, početak nije bio lak – austrijske vlasti nisu odmah odobrile piće zbog njegovog ukusa, nepoznatih sastojaka i neuobičajene ambalaže. Većina istraživanja tržišta bila je negativna – kritikovano je ime, ukus i vizuelni identitet brenda. Tokom prve dve godine, Red Bull je izgubio preko milion dolara. Bez budžeta za oglašavanje, Mateschitz je pozajmljivao novac od prijatelja i koristio sve kontakte kako bi firma opstala.

Umesto da samo pokuša da proda „čudno“ piće, odlučio je da stvori – stil života. Usmerio je marketing ka mladima, studentima, ljubiteljima žurki i, pre svega, ekstremnim sportistima.

U saradnji sa svojim starim prijateljem iz marketinške industrije, Johanesom Kastnerom, osmislio je danas već kultni logo sa dva bika u naletu i slogan: „Red Bull ti daje krila.“ Taj moto postao je simbol slobode, hrabrosti i prevazilaženja sopstvenih granica.

Dok je još čekao odobrenje u Austriji, Mateschitz je lansirao Red Bull u Mađarskoj, Nemačkoj i Velikoj Britaniji – ali uz nekoliko ključnih promena: ubacio je karbonizaciju, modifikovao ukus i redizajnirao limenku u prepoznatljivo vitko pakovanje u srebrno-plavim tonovima.

Korak po korak, stvorio je potpuno novu nišu – premijum energetsko piće za aktivne ljude. Red Bull je počeo da sponzoriše ekstremne sportove, organizuje takmičenja poput Flugtag-a (gde učesnici prave leteće mašine i pokušavaju da polete iznad vode), i podržava stotine ekstremnih sportista širom sveta.

Svaki događaj postao je šansa za promociju, bez tradicionalnog oglašavanja.

Vrhunac ove strategije bio je legendarni skok Feliksa Baumgartnera sa ivice svemira, u okviru Red Bull Stratos misije – događaj koji je inspirisao svet i prikupio stotine miliona pregleda. Baumgartner je skočio sa visine od 39.000 metara, probivši zvučni zid bez pomoći ikakvog vozila. Red Bull više nije bio samo piće – to je postala medijska kuća koja proizvodi video sadržaje, časopise, emisije i muziku, sve u duhu „davanja krila“, kroz svoju podružnicu Red Bull Media House.

Godine 2012, magazin Forbes procenio je Mateschitzovo bogatstvo na 5,3 milijarde dolara.

Kada je preminuo 2022. godine, u 78. godini života, posle borbe s rakom, Red Bull je godišnje prodavao više od 9,8 milijardi limenki i bio prisutan u više od 170 zemalja. Mateschitz je bio vlasnik Red Bull Racing tima u Formuli 1, nekoliko fudbalskih klubova u Evropi i Americi, kao i kolekcije starih aviona.

Uprkos svetskom uspehu, ostao je povučen – živeo je u Salcburgu sa dugogodišnjom partnerkom i retko davao intervjue.

„Na početku smo rekli: tržište za Red Bull ne postoji. Ali Red Bull će ga stvoriti“, izjavio je jednom prilikom za Forbes.

Njegova priča često se navodi kao savršen primer reči Stiva Džobsa: „Uveren sam da je polovina razlike između uspešnih i neuspešnih preduzetnika – čista upornost.“

Mateschitz nije krenuo mlad, nije imao veliko finansijsko zaleđe i ušao je u industriju koju nije poznavao. Ali zahvaljujući instinktu, viziji i upornosti na ivici tvrdoglavosti pretvorio je nepoznato piće iz Tajlanda u globalni simbol energije, smelosti i pomeranja granica.

Saznajte sve o dešavanjima u biznisu, budite u toku sa lifestyle temama. PRIJAVITE SE NA NAŠ NEWSLETTER

Izvor: BIZlife

Foto: Unsplash

What's your reaction?

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

developed by Premium.rs | Copyright © 2025. bizlife.rs | Sva prava zadržana.

MAGAZINE ONLINE