Osnivač Red Bull-a: Čovek koji je od azijskog pića stvorio imperiju vrednu milijarde

Pridružite se poslovnoj zajednici od 20000 najuspešnijih i čitajte nas prvi

    Ditrih Matešic Red Bull (Beta/AP)

    Osnivač Red Bull-a: Čovek koji je od azijskog pića stvorio imperiju vrednu milijarde

    Austrijski milijarder Ditrih Matešic, koji je preminuo u subotu u 78. godini, izgradio je sportsko i medijsko carstvo oko svog energetskog pića Red Bull, obezbeđujući njegovu globalnu slavu i široku zaostavštinu.

    Matešic je postigao ogromno bogatstvo uzimajući piće koje je već popularno u Aziji i prilagođavajući ga ukusima Zapada. Forbs ga je 2022. proglasio najbogatijom osobom alpske članice EU sa procenjenom neto vrednošću od 27,4 milijarde dolara.

    Matešic ne samo da je pomogao energetskom napitku da postane popularan širom sveta, već je i izgradio sportsko, medijsko i gastronomsko carstvo oko brenda.

    Matešic je rođen na području današnje Austrije (tada nacističke Nemačke), ali poreklo sa očeve strane (Matešić) vuče iz Hrvatske, iz okoline Zadra. I otac i majka su mu bili učitelji.

    Red Bull

    Red Bull

    Od konzervi do bogatstva

    Rođen 1944. godine u južnoj pokrajini Štajerskoj u porodici nastavnika, „Didi“, kako su ga još zvali je studirao ekonomiju u Beču. Nakon studija, počeo je da se bavi marketingom deterdženata za Unilever, ali je brzo postigao uspeh u poslovanju i kasnije postao direktor marketinga nemačke kozmetičke kompanije Blendak.

    Njegovo nasleđe – energetsko piće Red Bull – rođeno je tokom jednog od njegovih brojnih poslovnih putovanja kada mu je u luksuznom hotelskom baru u Hong Kongu poslužen slatki napitak uobičajen u Aziji. Odmah mu se dopao — i pošto mu je piće navodno pomoglo da prevaziđe džet lag — odlučio je da uđe u partnerstvo sa tajlandskim biznismenom Chaleom Ioovidhia koji je razvijao piće.

    Njih dvojica su osnovala Red Bull 1984. Sa sedištem u Fuschl-am-See-u u zelenoj alpskoj dolini, a brend je polako ali sigurno osvajao zapadnjačka nepca. Poznato je da je Matešic radio na formuli tri godine pre nego što je modifikovano piće lansirano pod novim imenom u njegovoj rodnoj Austriji 1987.

    Red Bull (Unsplash)

    Red Bull (Unsplash)

    Pod Matešicovim upravljanjem, Red Bull je brzo povećao svoj tržišni udeo, prvo u Evropi, zatim u Sjedinjenim Državama, uz pomoć marketinških kampanja koje promovišu stimulativna svojstva pića i opsežnih sponzorskih ugovora u motosportu, fudbalu, ekstremnim sportovima i muzičkoj industriji.

    Danas Red Bull zapošljava više od 13.000 ljudi u 172 zemlje i prodaje skoro 10 milijardi limenki godišnje, stvarajući promet od oko 8 milijardi evra.

    Preminuo osnivač Red Bull-a

    Red Bull i ekstremni sportovi

    Kao marketinški stručnjak, Matešic je bio opsednut imidžom svog brenda, masovno je ulagao u njega i želeo da ga unapredi sponzorisanjem ekstremnih sportova, podstičući njegov komercijalni uspeh.

    Red Bull nije ostavio nijednu priliku neiskorištenom: osim pohoda na muziku i avijaciju, kompanija sponzoriše sportiste, uključujući austrijskog padobranca Feliksa Baumgartnera koji postavlja rekorde.

    Pored učešća u Formuli 1, Red Bull je 2005. godine kupio fudbalski klub iz austrijskog grada Salcburga, a zatim i Lajpcig u Nemačkoj, koji je zahvaljujući ulaganju kompanije postao jedan od vodećih klubova Bundeslige.

    Red Bull driver Sebastian Vettel of Germany, left, and Dietrich Mateschitz of Austria, team owner of Red Bull and Toro Rosso F1 teams (AP Photo/Gero Breloer, File)

    Matešic je kupio Jaguar Racing tim od prethodnog vlasnika Forda krajem 2004. i preimenovao ga u Red Bull za sezonu 2005. Kasnije te godine, on je takođe kupio Minardi i preimenovao ga u Toro Rosso.

    U svom nastojanju da kreira događaj, ali i da kontroliše poruku, Matešic je takođe osnovao Media House u Austriji 2007. godine, pružajući raznovrsnu digitalnu zabavu i hiljade sati programa zainteresovanim emiterima.

    Svojim bogatstvom kupio je i rajsko ostrvo Laukala na Fidžiju, pored nekoliko drugih imanja u svojoj rodnoj Austriji.

    Iza scene

    Austrijski časopis Dosije je 2021. godine objavio istragu o lobiranju Red Bull-a koja je imala za cilj da ublaži kritike da energetska pića kada se konzumiraju previše mogu biti štetna po zdravlje.

    Poznat po tome što se ležerno oblačio – po mogućstvu u farmerke i naočare za sunce, Matešic je retko davao intervjue novinarima i uspevao je da se drži u ilegali tokom svog života. Milijarder je dospeo na naslovne strane zbog svojih populističkih stavova. On je ranije kritikovao nemačku kancelarku Angelu Merkel zbog njenog rešavanja izbegličke krize tokom 2015/16.

    Founder Dietrich Mateschitz (AP Photo/Kerstin Joensson, File)

    U retkom intervjuu austrijskom dnevniku Klajn cajtung 2017. godine, milijarder je bio oštar prema nedostatku kontrole nad migracijama u Evropi, što je izazvalo reakciju onih koji se zalažu za otvorene granice.

    Njegovi mediji, posebno njegova Servus TV koja je poznata po promovisanju desničarskih provokativnih stavova, takođe su kritikovani zbog pristrasnog izveštavanja, posebno zbog banalizacije pandemije Covid-19.

    Izvor: BIZLife

    Foto: Beta/AP/Unsplah

    What's your reaction?

    Ostavite komentar

    Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    developed by Premium Factory. | Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

    MAGAZINE ONLINE