Pridružite se poslovnoj zajednici od 20000 najuspešnijih i čitajte nas prvi

    Nataša Kažić, Ananas

    Priča sa NASLOVNE – Nataša Kažić, Ananas: ,,Kako uspeti u korporaciji a ostati normalan?“

    Naslovna strana novog broja BIZLife magazina, inače martovskog izdanja tradicionalno posvećenog ženama u biznisu, donosi nam ekskluzivne intervjue sa rukovodećim damama kompanije ANANAS koje nam otkrivaju kako da rizik kreiranja novog biznisa iskoristimo kao snagu za rađanje profitabilnog poslovanja.

    Danas predstavljamo treću sagovornicu – Natašu Kažić Chief Marketing Officer u Ananas ecommerceu.

    Nataša Kažić odrasla je u Milanu, gde je živela više od 25 godina i završila arhitekturu na Univerzitetu „Politecnico”, zatim MBA na Univerzitetu „Bokoni”. „Vratila sam se u Srbiju 2007. godine i pridružila se startap timu tadašnjeg novog operatera – Vipmobile”, govori.

    Ima dvadesetogodišnje međunarodno radno iskustvo u privredi iz oblasti liderstva, strategije, inovacija, tradicionalnog i digitalnog marketinga, razvoja proizvoda, CEX i business developmenta.

    Iz svih mojih lekcija i inspiracija tokom dvadesetogodišnjeg putovanja kroz biznis izrodile su se i dve poslovne knjige, koje možete naći na Ananasu: „Kako uspeti u korporaciji i ostati normalan” i „Da li je budućnost nameštena utakmica?”, u izdanju Slovo Presa.

    Uvek su je privlačile „grinfild” investicije i startapi, kompanije koje se grade „od nule”. „Moja potreba za adrenalinom me je uvek vodila putem velikih i teških projekata. Najbolje se snalazim na nepoznatom terenu, u novim modelima poslovanja, gde treba sve izgraditi od nule i praviti nešto što do sada niko nije pravio. Posebno su mi zanimljive digitalne i inovativne industrije koje menjaju svet”, tvrdi.

    Ananas je njen treći korporativni startap. „Treća sreća!”, priziva.

    U pogledu zaduženja koja imate – kako vam izgleda poslovni dan?

    ‒ Biznis koji gradimo izgleda vrlo jednostavno iz perspektive kupca. Klik! Bum! Tras!

    Najveći digitalni šoping mol Srbiji je jedan lepo dizajnirani veb-šop koji radi dvadeset četiri sata svakog dana i prodaje sve što postoji na tržištu. Ali Ananas nije samo veb-šop. To je kompleksan ekosistem, koji je, pre svega, marketplace sa ritejl komponentom, jedna kompleksna marketinška, logistička, big data i fintech mašina, koja je zbog svoje digitalne prirode izuzetno brza. Ona zahteva konstantno usaglašavanje različitih stejkholdera: biznisa i IT-ja, finansija, provajdera platnog servisa i pravne službe, logistike, magacina i kurira.

    Radno vreme od 40 sati nedeljno nije dovoljno da bismo završili sve aktivnosti i ostvarili ambiciozne planove koje imamo. Da bismo u tome uspeli, najvažnija je komunikacija unutar kompanije. Moj vrlo dinamičan radni dan uglavnom prođe u sastancima sa različitim ključnim ljudima u organizaciji. Timski sastanci, praćenje rezultata i planiranih zadataka, prioritizacija projekata, planiranje i priprema kampanja i novih funkcionalnosti platforme.

    Kako bih stigla da odgovorim na sve imejlove, ali i da se bavim istraživanjem tržišta u pogledu marketinga i proizvodâ, što je vrlo važan aspekt mog posla, svako jutro ustajem rano, popijem kafu i od 6 do 8 radim u miru i tišini, dok u kući svi spavaju. Tada se povežem sa sobom, fokusiram se i definišem svoje prioritete za taj dan.

    Nedelja ujutro je moj trenutak za strateška razmišljanja. Vikende obično provodim na Kosmaju. Tamo dobijem supermoći koje nemam u gradu. Mozak mi mnogo bolje radi u prirodi, trezvenije razmišljam i realnije sagledavam stvari. Sa moje terase se po izlasku sunca, kada je vedro, vidi pola Šumadije. Dovoljno je da se zagledam u Rudnik, Bukulju da mi sine gomila dobrih ideja za budućnost i da jasno vidim put kojim treba ići.

    Zbog čega je Ananas dobro poslovno okruženje?

    ‒ Kada je Marko, prošle godine, kontaktirao sa mnom, bilo je jasno da je ovo trenutno najuzbudljiviji projekat u regionu i da ćemo graditi nešto veliko. Srce mi je ponovo zaigralo.

    E-commerce je relativno nova i kompleksna grana poslovanja. U Srbiji nema puno kadrova sa značajnim iskustvom iz naše oblasti, pogotovo ne iz marketplacea. Iz tog razloga se pravi jak internacionalni tim koji može sve ovo da iznese. Atmosfera je, između ostalog, i iz zbog toga sjajna, a sredina multietnička i multikulturalna, raznorodna u svakom pogledu, što nije baš tipično za naš region.

    Zvaničan jezik Ananas ekosistema je engleski. Imamo jednog Litvanca, jednog Brazilca, jednog Egipćanina, jednog Rusa, jednog Italijana, odskora i jednog našeg Amerikanca. Dosta ljudi unutar tima živelo je, studiralo ili radilo u inostranstvu. Imamo i puno fantastičnih mladih lokalnih talenata iz raznih oblasti. Ananas puno ulaže u mlade ljude i gaji svoje talente, koji će, posle ovog iskustva, sasvim sigurno postati najveći eksperti iz ove oblasti u regionu. Organizacija brzo raste, što predstavlja dodatni operativni izazov. Kada sam došla, u junu 2022, bilo nas je 80, sada nas je preko 200, prosek godina – 32.

    Iz perspektive jednog Strelca, Ananas je idealno poslovno okruženje. Zajedno gradimo proaktivnu – „can do” kulturu, koja gaji ličnu odgovornost za svaki postupak. To nije baš lako, s obzirom na to da Srbija nema veliku preduzetničku tradiciju. Kad praviš nešto novo, nema mesta komforu i nijedna odluka nije laka, niti stoprocentno ispravna.

    Nataša Kažić, Ananas

    Nataša Kažić, Ananas

    Ananas ekosistem zaista može da promeni naš skučeni i uskogrudni regionalni prostor i unapredi živote naših korisnika i trgovaca. Naša infrastruktura je prilagođena svakoj veličini biznisa. Idealan smo partner malih i srednjih trgovaca, koji nemaju načina da se sami bore sa velikim ritejlerima. Njima možemo doneti najveću vrednost. Mi koji smo prihvatili izazov bićemo jednog dana vrlo ponosni na ono što smo izgradili.

    Na kojim konkretnim primerima vidimo koncept rodne ravnopravnosti u okviru vašeg sistema?

    ‒ Kao nastavak dobre tradicije unutar Delta Holdinga, možemo slobodno reći da su žene na većini ključnih pozicija u Ananasu, sa nekoliko izuzetaka (logistika, komercijala). Kod nas su žene čak i na pozicijama koje su tradicionalno bile muške, (npr. CTO). Pored toga, u srednjem menadžmentu, takođe, imamo puno iskusnih dama koje nam dolaze iz najrazličitijih industrija, na koje, zaista, možemo da se oslonimo.

    Usavršavala se na liderskim pozicijama u multinacionalnim kompanijama, kao što su L’OREAL Italija, LVMH Italija, Telekom Austrija i Deutsche Telekom, Roaming Group, Sportvision Group.

    Žene su odlične u komunikaciji, organizaciji, imaju urođeni talenat da povezuju ljude, da stvari sagledaju holistički, sposobnost da obrade mnoštvo informacija i uhvate se u koštac sa kompleksnošću. Uz to, umeju da priznaju greške, daju i prime sugestiju, nemaju toliko izražen ego kao muškarci i sklonije su kompromisu. Iako prirodno lošije podnose stres od muškaraca, privrženije su timu i imaju više strpljenja. To su naše velike snage, a naše vreme tek dolazi.

    Čini se da devojke dobijaju sve više institucionalnog prostora u kompanijama, ali reklo bi se da je kapital i dalje u rukama muškaraca. Kako to vidite?

    ‒ Uspon ženskog liderstva traži vreme. Ogroman pritisak je na ženama. Da brinu o kući, mužu, deci, da uvek dobro izgledaju, odlično zarađuju i imaju karijeru. Žene su postale majstori prioritizacije i organizacije. Ipak, kapital je većinski i dalje u muškim rukama, iz istorijskih razloga. U svetu startapa, na globalnom nivou samo pet odsto startapa čiji su osnivači žene dobija investicije. Lično sam se uverila na nekolikim startap pičevima da će se muškarac investitor pre odlučiti da investira u startap koji vode muškarci. Žene osnivači su često plašljivije, uglavnom konzervativnije kada su u pitanju projekcije i obećanja, sto ih čini manje ubedljivim od muških kolega.

    Moraju da nauče da podržavaju više jedna drugu i da budu hrabrije. Više žena investitora će podržavati više žena. Žensko preduzetništvo će u našem regionu doživeti veliku ekspanziju u narednoj deceniji i Ananas će biti tu da ih podrži svojim ekosistemom.

    Dajte nam nekoliko poslovnih saveta koji su vam pomogli u karijeri.

    • Radi kao za sebe i budi fer prema ljudima, čak i kad oni nisu fer prema tebi.
    • Podrži mlađe i nesebično prenosi znanje. Pruži im šansu i daj vidljivost ka ostatku organizacije.
    • Talenti se mogu naći na neočekivanim mestima.
    • Neguj timski duh. Ne možeš ništa sâm da ostvariš, za sve ti je potreban zdrav tim koji ti veruje.
    • Pogrešan čovek na jednoj poziciji može biti idealan na nekoj drugoj.
    • Biraj teže izazove, jer iz njih možeš da naučiš više.
    • Nauči da igraš igru, postani vrhunski igrač i uvek igraj svim srcem za svoj tim, jer sve je samo igra. Pozicija će doći kad te drugi prepoznaju kao lidera.
    • It is all about the storyStorytelling je vrlo bitan u poslovanju, ali nema svaka priča srećan kraj.
    • Uči svaki dan, nauči svaku lekciju kao da je poslednja i trudi se da ne ponavljaš iste greške.
    • Uvek govori istinu, čak i kad je najcrnja.
    • Voli to što radiš, jer na tome, ipak, provodiš 60 sati nedeljno.
    • Tvoje znanje i tvoje konekcije su tvoj najveći kapital.
    • Paretov princip: Fokusiraj se na onih 20 odsto aktivnosti koje donose 80 odsto rezultata.
    • Ako kaniš pobijediti, ne smiješ izgubiti. ‒ Nijedna pobeda nije konačna, kao što nije konačan ni poraz. Svaki dan dobijemo i izgubimo nekoliko bitaka. Ono što je sigurno jeste da, ako želiš da pobeđuješ u ovom sportu zvanom „biznis”, moraš da budeš disciplinovan i hrabar.

    Izvor: BIZLife Magazin

    Foto: BIZLife Magazin/Stefan Jovanović

    What's your reaction?

    Ostavite komentar

    Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    developed by Premium Factory. | Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

    MAGAZINE ONLINE