Ovako nešto nije viđeno od 2000. godine: Stanovi jeftiniji, ali kirije skaču
Kuće, stanovi i poslovni prostor u Nemačkoj su ove godine značajno pojeftinili u prodaji, ali životni prostor za iznajmljivanje je ponovo poskupeo, navodi se u izveštaju udruženja domaćih hipotekarnih banaka VDP.
Stambene nekretnine na prodaju su u trećem kvartalu od prethodnog pojeftinile za prosečnih 1,9 odsto i za 6,3 odsto godinu-na-godinu, navodi VDP u izveštaju, piše DPA, a prenosi B92.
Cene su u drugom kvartalu pale za zaprepašćujućih skoro 10 odsto godinu-na-godinu, najviše od 2000. godine. Statistički podaci za treći kvartal još nisu gotovi. VDP uključuje najvažnije finansijske institucije u Nemačkoj, poput Deutsche banke, Commerzbanke, pokrajinske državne banke i velike štedionice.
Novi podaci i peti uzastopni kvartal cena u recesiji ukazuju da će stabilizacija tržišta nekretnina trajati duže nego što se očekivalo. Isto važi i za poslovni prostor.
Oživljavanje tržišta
“Dugo se čeka oživljavanje tržišta,” rekao je direktor VDP Jens Tolkmit.
VDP Indeks cena nekretnina zasniva se na transakcijama više od 700 banaka i precizniji je od analiza baziranih na oglasima, jer te cene su podložne promeni pri pregovorima prodavaca i kupaca.
Ekonomisti pad cena pripisuju slabijoj potražnji, koja je pak, posledica kupcima obeshrabrujuće skupljeg finansiranja i naduvanih troškova gradnje.
Nekretnine su pojeftinile i u sedam najvećih nemačkih gradova, usprkos oskudnoj ponudi, za 1,3 odsto kvartalno i 5,7 odsto za godinu dana: Najviše u Frankfurtu, 9,1 i najmanje u Berlinu, 4,7 odsto.
Manjak stambenog prostora se reflektuje na tržište izdavanja, gde su cene iz trećeg kvartala bile oko 5,8 iznad onih od godinu dana ranije.
“Sve izraženiji manjak stambenog prostora i ogromna potražnja podgrevaju cene zakupa”, rekao je Tolkmit.
Posebno je, međutim, oštar pad cena komercijalnih nekretnina, koje su u trećem kvartalu pojeftinile međugodišnjih 10,6 odsto. To je prvi put u Nemačkoj od 2009. godine da je poslovni prostor više pojeftinio od stambenog.
Cene na tom tržištu potiskuju trend rada od kuće i oštriji propisi o energetskoj efikasnosti. Nadalje, objekti maloprodaje gube na atraktivnosti zbog rasta onlajn trgovine i recesije potrošnje pod pritiskom inflacije.
Izvor: BIZLife
Foto: Pixabay