Pridružite se poslovnoj zajednici od 20000 najuspešnijih i čitajte nas prvi

    Pisoar Marcel Duchamp Dišan

    Otkriće koje će promeniti istoriju umetnosti: Dišan ideju sa čuvenim pisoarom ukrao od baronice?

    Naopako postavljen pisoar sa potpisom „R Mutt 1917“ koji je označio revoluciju umetnost 20. veka možda nije ono što se više od 100 godina mislilo da jeste – readymade objekat čiji je autor Marsel Dišan, a koji je postao najuticajnije uetničko delo modernog doba. Danas dva istoričara umetnosti osporavaju „celi kamen temeljac konceptualne umetnosti“ nakon što su otkrili, kako kažu, dokaze da je pisoar pogrešno pripisan Dišanu.

    Jedan od njih je Glin Tompson, penzionisani profesor sa Univerzitata Lids koji tvrdi da ima dokaze da je francuski umetnik ideju o pisoaru ukrao od nemačke dadaističke umetnice Else fon Frejtag-Loringhoven.

    Dokazi protiv Dišana

    Tompson je, piše tako Guardian, a penosi Jutarnji list identifikovao na pisoaru karakteristični rukopis dadaističke umetnice i navodno može dokazati kako Dišan nije mogao kupiti taj pisoar u njujorškoj vodoinstalaterskoj radnji kao što je tvrdio. Jer pisoar sa fotografije Alfreda Stiglica model je koji se u to vreme mogao kupiti samo u Filadelfiji. A tamo Dišan nikada nije bio, ali fon Frejtag-Loringhoven je u to vreme tamo živela.

    Dokazi dovode u pitanje Dišanovu tvrdnju iz 1966. godine kako je svoj pisoar nabavio u radnji JL Mott Iron Works na Menhetnu. I njegovo objašnjenje da čuveni potpis „R Mutt“ dolazi od Mott Worksa, imena velikog proizvođača sanitarne opreme. Dišan je tvrdio kako je Mott promijenio u Mutt, inspirisan tada popularnim stripom „Mutt i Jeff“.

    Thompson sada tvrdi da to nije istina. Već da je „R Mutt“ igra reči sa nemačkim izrazom za osiromašenje – armut.

    Drugi autoritet je Julian Spalding, bivši direktor galerija u Šefildu, Mančesteru i Glazgovu, koji kaže kako će se ova saznanja naći u njegovoj novoj knjizi Art Exposed.

    „Ovi dokazi pobijaju Dišanovo autorstvo pisoara. To znači da se celi kamen temeljac konceptualne umetnosti ruši. Ovo menja istoriju umetnosti i ima ogromne implikacije na tržište savremene umetnosti i milione koji su u igri“, kaže on.

    Marsel Dišan

    Wikipedia

    Zvanična verzija

    O ovoj kontroverzi pričala je i kustoskinja zagrebačkog Muzeja savremene umestnosti Leila Topić.

    „Bez obzira na moju ličnu sklonost prema Elsi von Frejtag, priče o navodnoj krađi njene ideje za „prvi“ readymade potpuno su nedokazive uzme li se u obzir celokupna Dišanova istorija manipulacije umetničkim medijem. Priča o nastanku readymadea ima svoj dišampijanski prolog: na poziv da izlaže 1916. godine u njujorškoj Bourgoise gallery, Dišan se cenka sa vlansikom pišući mu da pristaje na izlaganje svoje slike ako mu galerija dozvoli da izloži readymade objekte. Tako su prvi objekti nazvani readymade – postavljeni prema Dišanovoj zamisli, naravno potpuno neprimećeni, ispred galerijskog ulaza. Ni godinu dana kasnije, nastaju fotografije Dišanovog studija. Iz tih fotografija vidi se da je Dišanov studio pažljivo konstruisani izložbeni prostor sa čijeg plafona visi pisoar. Fotografije jasno pokazuju pažljivo postavljane svakodnevne predmete izvan funkcije, izložene pogledu umetnikovih brojnih studijskih posetilaca i prijatelja koji ih percipiraju kao objekte kontemplacije“, kaže Topić.

    Ona dalje objašnjava samu genezu Fontane.

    „Iste godine Marsel postaje predsednik komisije za postavljanje slika za izložbu Društva nezavisnih umetnika. Upravo zato što je bio predsednik komisije za postavku, dakle preteča glavnog kustosa, on prijavljuje pisoar anonimno. Ostatak ove priče je poznat: pisoar potpisan „R. Mutt, 1917“ odbijen je iako je izložba navodno bila organizovana bez žirija i bez nagrade sa mogućnošću izlaganja svakome ko je uplatio kotizaciju od 6 dolara“, objašnjava.

    Dišan zbog odbijanja rada daje ostavku na funkciju i povlači svoju potpisanu sliku. Pisoar je bio sakriven od pogleda publike a potom ili razbijen ili odnesen. Ipak, pisoar je fotografisao i dokumentovao najslavniji fotograf tog doba Alfred Stiglitc pre nego što je pisoar zagonetno nestao.

    Šta je Readymade?

    Ready-made je naziv koji je Marsel Dišan dao vrsti dela koje je izmislio, a sastoji se od nasumično izabranog masovno proizvedenog potrošačkog proizvoda, izolovanog iz njegovog funkcionalnog konteksta i prikazanog kao umetničko delo.

    Izvor: BIZLife/Jutarnji list

    Foto: Wikipedia

    What's your reaction?

    Ostavite komentar

    Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    developed by Premium Factory. | Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

    MAGAZINE ONLINE