Pridružite se poslovnoj zajednici od 20000 najuspešnijih i čitajte nas prvi

    Vremenski uslovi, kupovina preko interneta

    Ni slučajno ne ostavljajte PIN tokom onlajn kupovine: Saveti NBS za zaštititu od prevara

    Vodite računa gde i kome ostavljate lične i poverljive podatke, uvek kupujte preko zvaničnog sajta prodavnice, uverite se u validnost internet stranice, nikada ne unosite PIN kod prilikom kupovine putem interneta, najvažniji su saveti u brošuri „O čemu treba voditi računa pri korišćenju platnih kartica na internetu“, koju je objavila Narodna banka Srbije (NBS).

    Brošura se može naći na sajtu NBS, a njeno objavljivanje objašnjava se time što je tema digitalne bezbednosti uvek aktuelna i što je pred nama period godine kada se zbog praznika povećava broj transakcija platnim karticama.

    Brošura je, naveli su iz NBS, pripremljena kako bi se razjasnili rizici, kao i mere predostrožnosti koje građani treba da preduzmu za ublažavanje ili otklanjanje neželjenih posledica prilikom korišćenja platnih kartica na internetu. U brošuri su izdvojeni konkretni saveti za bezbedno korišćenje platnih kartica, na šta posebno treba obratiti pažnju kao što su lažne nagradne igre i promocije na društvenim mrežama, imejlovi, SMS poruke i slično, zašto je važno uvek kupovati preko zvaničnog sajta prodavnice, kako se uveriti u validnost stranice preko koje se obavlja kupovina.

    Dati su i saveti o tome šta nikako ne bi trebalo raditi prilikom kupovine na internetu kao i kako zaštititi svoje lične podatke i šta raditi ukoliko se posumnja da je u pitanju prevara na mreži. NBS je podsetila i na prednosti IPS-Instant plaćanja, koje mogu da se koriste i kada se plaća na fizičkim mestima prodaje ali i prilikom kupovine na internetu.

    Vodite računa gde i kome ostavljate podatke

    Zadržite dozu sumnje prema primamljivim ponudama, jer ako izgledaju previše dobro da bi bile istinite, verovatno su lažne. Promocije, pogodnosti i sl. kod transakcija platnim karticama ne organizuju se na Fejsbuku i drugim društvenim mrežama, već pogodnosti obezbeđuju banke ili poznati trgovci u saradnji s bankama i takve informacije korisnicima platnih kartica banka dostavlja putem kanala komunikacije koji su korisnici ugovorili s bankama.

    Primera radi, pogodnosti kod banaka su da, ako ostvarite određen broj transakcija ili promet u određenom periodu, banka vas može osloboditi određene naknade ili ćete kod trgovaca dobiti popust kupovinom nekog proizvoda, ali ćete plaćati na standardni način i nikada nećete morati da unosite ili dostavljate podatke o platnoj kartici kako biste ostvarili određenu pogodnost, posebno ne preko društvenih mreža.

    Uvek kupujte preko zvaničnog sajta prodavnice

    Ne treba ostavljati svoje podatke na internet lokacijama do kojih ste došli preko linka, jer to mogu biti lažne stranice, koje veoma podsećaju na prave. Ako veb-sajt liči na onaj koji ste ranije koristili, ali su domensko ime ili naziv prodavnice drugačiji, najverovatnije je u pitanju lažna stranica.

    Ako niste sigurni u ispravnost sajta, ne ostavljajte čak ni broj telefona kao kontakt za dostavu. I ovaj podatak može biti zloupotrebljen – oni koji se bave zloupotrebama na taj broj će poslati kôd za verifikaciju internet plaćanja, koji izgleda kao da ga je poslala banka.

    Uverite se u validnost internet stranice

    Internet prodavnicu uvek proverite ako niste prethodno na njoj kupovali (npr. koristeći preporuke s Gugla ili sajt TrustPilot). Treba posebno proveriti da li se radi o registrovanom prodavcu ili prodavcu koji posluje u sivoj zoni, kao i obratiti pažnju na sve poruke koje u sebi imaju nepravilnosti. Posebno treba biti oprezan kada su u pitanju nove internet prodavnice, prodavnice koje nemaju komentare drugih kupaca ili koje prodaju proizvode po neuobičajeno niskim cenama. Podaci o prodavcu mogu se proveriti i na sajtu Agencije za privredne registre.

    Proverite da li adresa internet stranice na kojoj želite da izvršite plaćanje počinje sa https. Obratite pažnju na simbol katanca, jer ako je označen crvenom bojom ili ako pretraživač izbaci upozorenje da sertifikat nije validan, ne treba da unosite podatke.

    Kupovinom od internet trgovca koji je registrovan u Republici Srbiji uživate sva prava koja su garantovana zakonima koji pokrivaju oblast elektronskog poslovanja, prava potrošača i trgovine na internetu. Registrovani prodavci u zakonskoj su obavezi da jasno prikažu brojne informacije o sebi (naziv pravnog lica, PIB, matični broj, kontakt podatke i sl.). Takođe, na veb-stranici prodavca cene proizvoda i usluga moraju biti jasno i nedvosmisleno naznačene, uz posebne naznake o eventualnim dodatnim troškovima dostave, poreza i slično.

    Takođe, oznake poverenja (eng. trustmarks) još jedan su način da se uverite u kredibilitet i pouzdanost prodavca. Ove oznake poverenja izdaju nezavisna sertifikaciona tela na osnovu prethodne provere prodavca. Nacionalna oznaka poverenja u našoj zemlji je eTrustmark.

    Kupovina

    Kupovina (Pexels)

    Ne unosite PIN nikada

    Kod kupovine na internetu ne koristi se PIN, tako da zahtev za unos PIN-a direktno ukazuje na mogućnost zloupotrebe podataka. Takođe, ne šaljite foto-kopiju kartice (ili drugog dokumenta) mejlom, u inboks stranice na
    društvenim mrežama ili slično. Banke vam nikada neće tražiti da mejlom ili porukom promenite svoje podatke, potvrdite lozinku ili slično.

    Izbegavajte kupovinu s javno dostupnih bežičnih mreža i deljenih računara, jer postoji mogućnost da su zaraženi nekim virusom koji može da preuzme vaše podatke o platnoj kartici. Redovno proveravajte izveštaje sa svojih platnih kartica kako biste na vreme uočili sumnjive transakcije.

    Šta uraditi ukoliko posumnjate u prevaru

    Ukoliko posumnjate na neku od ovih prevarnih radnji ili u slučaju da ste već na ovaj način oštećeni, neophodno je da se, bez odlaganja, javite svojoj banci i blokirate dalje korišćenje kartice ili aplikacije elektronskog odnosno mobilnog bankarstva. Nakon što ste obavestili banku o zloupotrebi, dalji rizik izvršenja transakcija prelazi na banku koja vam je izdala platni instrument.

    Istovremeno, ukazujemo građanima da je neophodno da sami pokažu odgovornost i odgovarajući stepen pažnje, tako što neće putem lažnih stranica, imejlova ili anketa ostavljati svoje podatke koje nude novčanu nagradu i odavati svoje podatke. U situaciji kada korisnik platne usluge pokaže krajnju nepažnju, on snosi sve troškove, odnosno gubitke koji nastanu izvršenjem neodobrenih platnih transakcija.

     

     

     

    Izvor: BIZLife

    Foto: Pixabay/Pexels

    What's your reaction?

    Ostavite komentar

    Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    developed by Premium Factory. | Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

    MAGAZINE ONLINE