Pridružite se poslovnoj zajednici od 20000 najuspešnijih i čitajte nas prvi

    NAUČNO DOKAZANA tehnika propagande: Kako se pravi ILUZIJA ISTINE

    Čuli ste da često ponavljana laž postaje istina? Sada postoje i naučni dokazi koji potkrepljuju takvo stanovište.

    Tehnike propagande odlično funkcionišu, i to iz dobrog razloga.

    Istraživanja su pokazala da što češće čujemo neku tvrdnju, veće su šanse da ćemo poverovati da je tačna – bez obzira na činjenice koje pokazuju suprotno.

    Tom Staford, profesor psihologije i kognitivne nauke Univerziteta Šefild (University of Sheffield) i autor knjige “For argument’s sake: Evidence that reason can change minds”, napisao je za BBC da se “iluzija istine” pravi kada se određena tvrdnja ponavlja iznova i iznova. Staford ukazuje na studiju Vanderbilt Univerziteta iz 2015. godine, koja kaže da je iluzija prisutna čak i kada je osoba koja čuje tvrdnju svesna činjenice koje ukazuju suprotno, piše sajt Qz.com.

    Studija, objavljena u listu za eksperimentalnu psihologiju, ispitivala je 80 učesnika da prosude da li je određena izjava tačna. U prvoj studiji, 40 učesnika je trebalo da rangira koliko je istinita izjava na skali od 1 do 6, a drugih 40 je trebalo da odrede samo da li je izjava tačna ili ne. U oba slučaja, ponavljanje je učinilo da se tvrdnja kategorizuje kao tačna.

    Ovo je bio slučaj i za izjave koje su sadržale kontradiktorne činjenice kao što je “Oslo je glavni grad Finske” (tačno je da je Helsinki glavni grad Finske).

    Najnovija istraživanja pokazuju da čest protok istih informacija može da utiče na sudove ljudi, čak i u kontekstu koji im omogućava da primene znanje koje imaju,” napisali su autori studije Vanderbilt. Preispitivanje da li je tvrdnja netačna iziskuje mentalni napor i resurse, pišu autori i dodaju da se čini se da smo prirodno skloni da ne dovodimo u pitanje neistinu. Ukratko – lenji smo.

    Staford ukazuje da bi logično analiziranje svake nove informacije zahtevalo previše vremena, tako da ima smisla to što se oslanjamo na ponavljanje kao na “prečicu za donošenje sudova”.

    Ideja da nismo baš slepi za istinu je ohrabrujuća. Ljudi su potpuno sposobni za razumne odluke, i mogu da koriste logičke sposobnosti da se bore protiv efekata ponavljanja. Zato ne smemo da budemo (mentalno) lenji i da ne preispitujemo činjenice u vreme takmičarski nastrojenih političkih narativa i spinova.

    [preporucene_vesti ids=“238491″]

    Izvor: BIZLife

    Foto: Pixabay

    Piše: N.V.

    What's your reaction?

    Ostavite komentar

    Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    developed by Premium Factory. | Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

    MAGAZINE ONLINE