Pridružite se poslovnoj zajednici od 20000 najuspešnijih i čitajte nas prvi

    Mladi, štednja

    Istraživanje pokazalo da mladi više UŠTEDE od starijih: Evo za šta odvajaju novac

    Mladost je vreme velikih snova i ambicija, ali i životni period kada se od mladih očekuje da razviju veštine i sposobnosti koje će im omogućiti da napreduju na raznim poljima. Jedna od tih veština je i finansijska pismenost. Bez nje nema finansijskog zdravlja, koje je temelj stabilne budućnosti i igra važnu ulogu u pretvaranju mladalačkih snova u stvarnost.

    Međunarodni dan mladih, koji se 12. avgusta obeležava širom sveta, prilika je da se bliže upoznamo sa tim koliko i kako mladi u Srbiji vode računa o svom finansijskom zdravlju.

    Mladi uštede u proseku 6.583 dinara mesečno

    Bilo da rade povremeno tokom studija ili već imaju redovno zaposlenje, štednja je jedan od osnovnih recepata za dobro finansijsko zdravlje mladih. Odvajanje dela novca zarad ostvarenja nekih budućih ciljeva sjajna je navika koja će im koristiti čitavog života.

    Uprkos rasprostranjenom mišljenju da mladi u Srbiji uglavnom žive od danas do sutra, ne brinući mnogo za budućnost, istraživanje koje je prošlog leta za Erste Banku sprovela agencija IMAS International pokazalo je da oni uspevaju da uštede veću sumu u odnosu na starije generacije.

    Novac, mladi, štednja

    Novac, mladi, štednja (Freepik)

    U kategoriji od 15 do 34 godina, prosečan iznos mesečne ušteđevine prošle godine iznosio je 6.583 dinara, što je više od
    proseka za ukupnu populaciju od 5.516 dinara. Takođe, blizu 60 odsto njih ocenilo je da im je štednja veoma ili prilično važna.

    Odvaja se uglavnom „za crne dane“, vanredne situacije, ali i finansijsku podršku porodici. Kada je reč o kupovini, najviše se štedi za putovanja i uređaje poput telefona, ali i za veće kupovine poput automobila i stana. U navedenom uzrastu najčešći oblici štednje su životno osiguranje, štednja po viđenju i oročena štednja. U manjem procentu je zastupljeno ulaganje u nekretnine, investicione fondove i druge investicione proizvode. U poređenju sa starijim generacijama, mladi su otvoreniji za ulaganje u hartije od vrednosti i fondove, ali ipak nisu mnogo spremni na rizik – oko 70 odsto radije bira sigurnije investicije.

    Od nepotrebnih troškova do konkretnih ciljeva

    Da bi se oslobodila sredstva za štednju i ulaganja, važno je uspostaviti ravnotežu između zarađenog i potrošenog novca. Zato je vođenje ličnog budžeta još jedan zlata vredan savet za mlade. Kada stave na papir sve prihode i rashode i nauče da odvoje želje od potreba, lakše će uočiti nepotrebne troškove koje mogu preusmeriti na ostvarenje konkretnih ciljeva, bilo da je to neko lepo putovanje ili štednja za sopstveni krov nad glavom.

    Budžetiranje zahteva veliku disciplinu i odricanje od trenutnih zadovoljstava, što mladima ne pada lako, ali je preduslov dobrog finansijskog zdravlja. U navedenom istraživanju, koje je obuhvatilo više od 500 građana, 84 odsto njih u uzrastu od 15 do 34 godine navelo je da prati mesečne prihode i rashode, ali svega 29 odsto ima detaljan spisak svih troškova.

    Štednja, novac, mladi

    Štednja, novac, mladi (Freepik)

    Ličnim znanjem o svetu novca i investicija potpuno je zadovoljno samo 20 odsto mladih, dok čak 34 odsto njih smatra da ima nedovoljno znanja iz ove oblasti. Za finansijske savete se najviše oslanjaju na članove porodice i prijatelje, a u nešto manjoj meri na medije, banke, vladine institucije i obrazovni sistem.

    „Upravljanje novcem je veština koju razvijamo s vremenom, često učeći na sopstvenim ili roditeljskim greškama. Međutim, nije neophodno da mladi ove lekcije nauče na teži način. Kao društvo imamo odgovornost da opremimo nove generacije znanjem koje im je potrebno da dobro plivaju kroz složeni svet finansija. Sposobnost mudrog upravljanja novcem omogućiće im da lakše prebrode životne neizvesnosti, ostvare svoje želje i izgrade stabilniju budućnost“, kaže Marija Mutić, menadžerka za društveno odgovorno poslovanje i finansijsku edukaciju Erste Banke.

    Izvor: BIZLife

    Foto: Pixabay, Freepik

    What's your reaction?

    Ostavite komentar

    Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    developed by Premium Factory. | Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

    MAGAZINE ONLINE