Metafora kao kraljica komunikacije
Piše: Ana Tomović, comunication & busines CCT (consalting, coaching & training)
„Nemoj više da nam pričaju istu priču, vidiš da je rok za plaćanje odavno prošao i da nas vozaju već pet meseci!“, slušam ljutitog Živorada, kako se objašnjava sa jednom od direktorki. Ima utisak da ih klijent iskorišćava, da ih je ’izvozao i navozao’. „ Eto i šta sada čovek da im kaže sem da ih pošalje…“, okreće se prema meni. „Ok Žile, došao je red da se pozabavimo ’pričanjem priča’, jer sam sigurna da ti je stalo da sačuvaš korektne odnose sa klijentom. Šta bi mogao da mu ispričaš, a da postigneš željeni cilj? Hajde uzimaj volan u svoje ruke, krećemo u vožnju. Biće i krivina i seoskih puteva i nešto autoputa, možda i po koja rupa, a za početak samo je važno da isparkiraš mercedes.“ „Odakle mi mercedes, znaš da vozim volvo…“, zbunjeno odgovara Žile. Ja se po običaju smešim i reših, uz kafu, da mu ispričam jednu od mojih…
Neko je rekao da se komunikacija metaforom svrstava u najsnažniju moć čoveka i da se njeno dejstvo graniči sa magijom. Bitne društvene, kulturne i moralne informacije su se, još od samog početka istorije čovečanstva, prenosile sa generacije na generaciju uz pomoć metafora i pripovetki. Metafora je korišćena da se pouka prenese putem bajki, narodnih poslovica i priča. S obzirom da ljudi slikovito misle i govore, razumljivo je da se metaforom kao ’govornom slikom’, na brži i dublji način mogu izazvati intenzivnija osećanja,nego na direktan način.
Zamislite neki od ciljeva koji želite da ostvarite. Još bolje, zamislite ATRAKTIVAN, IZAZOVAN cilj koji ŽARKO želite da ostvarite. Iznenada se na putu do vašeg cilja pojavljuju mogućnosti da odaberete prevozno sredstvo: najlepši, najfunkcionalniji, najbrži model mercedesa; pristojan, polovan volvo i autobus na dva sprata. Šta birate? Kada biste bili u mogućnosti da imate šofera u čiju sigurnost slepo verujete, da li biste mu totalno prepustili volan ili biste ipak, radije vozili sami?
Svi mi u svakom trenutku posedujemo ’svoj mercedes’! Kako? Kao metaforu. Zamislite simbol, znak Mercedesa i u svaku od trećina kružnice stavite tri dela koja vas čine ljudskim bićem: vaš um, vaše telo i vašu dušu. Lako je, zar ne? Um, telo i duša odnosno naše misli, fiziologija i emocije su delovi istog sistema, ’našeg mercedes modela’ i utiču jedni na druge! Pitanje je samo da li smo svesni da posedujemo mercedes ili i dalje živimo u uverenju da je to statusni simbol nekih drugih ljudi, a mi ćemo ipak ’gradskim’. Da li ga čuvate i glancate u garaži, samo ste se provozali par puta ili već imate ozbiljnu kilometražu? Menjate li redovno ulje, proveravate li kočnice i koje gorivo birate za vaš motor?
Ja sam u onoj grupi, koja je odavno odlučila da ga isparkira iz garaže, spusti krov, dopusti vetru da mi zamrsi kosu, suncu da mi obasja lice, dok puštam dobru muziku i vozim se ludo, brzo, a ponekad lagano, mileći dok razmišljam u sebi. Međutim pre neki dan, pljusnu ova prejaka kiša, baš je iznenada zahladnelo i dok sam podizala krov i posmatrala gužvu u saobraćaju, odlučih da za nastupajuću jesenju/zimsku sezonu unajmim ličnog šofera. Ma neka neko vozi umesto mene, ionako mi i nije neki gušt da vozim po hladnoći, spuštenog krova. Baš da vidim sebe u tom novom iskustvu?! Taman za to vreme mogu da uživam u svojim mislima, kreiram, maštam, možda i dremnem, udobno zavaljena na sedištu…
Rečeno, učinjeno, nađoh ga ’iz prve’. Ne prođe dva dana i kaže on meni: „Oprostite, da li bi mogli danas da povezemo moju novu poznanicu, ide u našem pravcu?“ Pomislim ja u sebi: „Eto znala sam! Čim postaneš sa zaposlenima blizak, daš mu prst, a on hoće celu ruku. Još ćemo sada da razvozimo nove poznanice po gradu?! I to baš danas, kada idem na jako važan sastanak, vezano za novi septembarski projekat! Ali ček’, ček’ Ana! Ti se baviš međuljudskim odnosima i komunikacijom. Sa tolikom komunikacionom kilometražom red je da pokažeš da fleksibilan član određuje ceo sistem, da se iza svakog ponašanja krije pozitivna namera, da ako može…“ „Ma naravno da može, povešćemo je! “, odgovorih mu.
Zaustavljamo se ubrzo u meni nepoznatom delu grada. Kolima prilazi žena – izgleda boli glava, lepa k’o anđeo, samo nije u mom fazonu. Pršte zlatne pantalone, šljašteća majica, neprikladne crvene štikle za dnevnu varijantu i prejak parfem. I sve bih ja to stavila po strani, da nije bez komentara i dozvole ušla sa cigaretom u moj mercedes! Žargonski rečeno – prava, nakinđurena kokoška. Guši ona cigareta, guši onaj parfem, ona ćuti, a moj vozač se sav snuždio. Ja ni tamo ni ’vamo, ma došlo mi da plačem od muke, kako i zašto je uopšte pustih u moj mercedes?!
I taman kada sam htela da zaustim, ona iznenada ugasi polovinu cigarete i započe priču. Reč po reč, pitanje po pitanje, konstataciju po konstataciju, zaključak po zaključak, osećam šta mi poručuje, iako je na prvu loptu samo donekle razumem. Pokrenula u meni neku emociju, nelagodu i radost istovremeno, zaista mi je divno dok ćaskamo. Od prvobitnog vizualnog otpora i dimne zavese, dođosmo do razmene u kojoj sam se toliko smejala i plakala u istom trenutku, da sam imala osećaj kao da se poznajemo ceo život! A ovaj moj vozač preljubazan, zajapurio se, sve nešto trepće, užarile mu se oči dok je gleda, vidim zaljubljen do ušiju. Kao da je prošao tren, a ne celih sat vremena, dovezosmo se do odredišta, baš tamo gde treba, a ja shvatih da nikad bržu, lepšu i interesantniju vožnju nisam imala. Ona se zahvaljuje na vožnji, izlazi moja ’kokoška’ iz mercedesa, a ja se u sebi mislim kakva je zapravo ’kraljica’. Očekivanje je definitivno neprijatelj iskustva!
Magična je moć svakog čoveka, kada uz pomoć priča može da ukaže na do tada nesagledivo rešenje problema, jer dubokom metaforom delujemo na nesvesno koje sistematizuje, reguliše, preslaže sadržaj i daje rešenje. Svesno razmišljanje je sasvim površinski proces, koji u celokupnom lancu neuroloških veza nastupa tek na kraju. Moglo bi se reći da se 99% procesa potpuno nesvesno dešava, a da se preostalih 1% naziva ’svesno razmišljanje’ ili zaključivanje. Metaforom uspevamo da zaobiđemo otpor svesnog razmišljanja i da upravo direktnim prolaskom do nesvesnog uma ’uronimo’ u 99% mogućnosti da se pronađe rešenje i iskoriste svi resursi. Vršeći takav uticaj na nesvesne strukture, koje čine osnovu svakog ljudskog razmišljanja i delovanja, automatski se menjaju naklonosti, averzije, zapažanja, način razmišljanja i ponašanja.
S obzirom da je metafora kraljevski put do nesvesnog uma (koji uvek zna gde je rešenje), važno je da razumemo snagu i uticaj izgovorenih metafora i priča. Priča koje nama pričaju drugi, kao i onih koje mi pričamo drugima, a i sebi. Koje od njih svesno biramo, da li su podržavajuće i koji je naš krajnji cilj? Koje od njih su ’slučajne’, (ne)svesno odabrane, sa (skrivenom) motivacijom da se okoristimo ili manipulišemo?
Bilo kako bilo, sve uspešne komunikatore krasi veština kreiranja metafora i priča, koje imaju tačnu strukturu i jedinstven su alat i komunkaciona tehnika vrhunskih majstora.Ukoliko koristite metafore za vršenje uticaja, unapređenja kreativnosti, uopšteno komunikacije, važno je da metafore i priče budu tako osmišljene i primenjene, da su bliske načinu razmišljanja vašeg sagovornika (klijenta) i da su usklađene sa njegovim potrebama. Uvek se pitajte da li metafora podržava vaš (zajednički) cilj, kakve predstave, doživljaje o cilju izaziva i koje vrednosti i uverenja sadrži i prenosi. Kada konstruišete metafore obratite pažnju da je povežete sa temom koja će zainteresovati klijenta, što nas opet vraća na važnost poznavanja slike sveta osobe kojoj se obraćamo. Svakako priča o autotrkama neće zainteresovati osobu koju interesuje pecanje i ne prati autotrke. Metaforom se stvari, situacije porede indirektno, bez naglašavanja direktnog poređenja, tako da se sličnost zapaža na dubljem, potpuno nesvesnom nivou. ’Problematičnu’ situaciju prebacujemo u ’metaforičnu’ situaciju, slične strukture, kojom vršimo uticaj, istovremeno nudimo i usađujemo rešenje problema. Važno je da metafora ostane neobjašnjena, a na pitanje koja je dobra i cilja pravo u metu, odgovor je – samo ona koja deluje!
O načinu na koji je Živorad naučio, kreirao i upotrebio metaforičnu priču kako bi vratio klijenta na svoj kolosek, neću ništa da pišem… ipak su to poverljive informacije. Međutim, znate šta ima novo? Smuvali su se vozač i ’kraljica’, a mene zamolili da budem kuma na svadbi u septembru! Jako su me obradovali! Zaista divan par koji pleni harmonijom, strastvenošću i ljubavlju, a složićete se da se takvo kumstvo ne odbija, jer je dragocena veza za ceo život. Pravo bogatstvo. Pogađate o kome je reč, zar ne?
Izvor: BIZLife
Foto: Simona Liapis
Piše: Ana Tomović