Pridružite se poslovnoj zajednici od 20000 najuspešnijih i čitajte nas prvi

    MENTALNI PRELETAČI: Metod koji menja političke stavove

    Den Arijeli (Dan Ariely) sa Djuk Univerziteta izjavio je da je bio iznenađen rezultatima izraelske studije iz 2014. godine u kojoj su istraživači koristili kontraintuitivnu taktiku kako bi promenili politička uverenja ljudi.

    Umesto uobičajenog načina u kojem se osobi eksplicitno kaže da su mu politička uverenja iracionalna, istraživači su koristili taktiku „paradoksalnog mišljenja“ – predstavljali su ljudima ekstremne verzije njihovih političkih perspektiva.

    Ranija istraživanja su dokazala efikasnost paradoksalnog mišljenja – u studiji iz 1998. godine, na primer, je ženama koje su podržavale tradicionalne rodne uloge postavljano pitanje o tome zašto podržavaju stanovište nekih muškaraca da je ženama jedina uloga da rađaju. One su ubrzo promenile svoja uverenja o rodnim ulogama.

    Tako su na ovoj studiji istraživači želeli da primene isti princip. Naročito su želeli da promene pogled ljudi na dugoročni sukob između državljana Izraela i Palestine.

    Nekoliko meseci pre izbora u Izraelu 2013. godine naučnici su regrutovali 161 ispitanika koji su bili Izraelci i Jevreji. Od njih je 60 odsto bilo desničara, 21 odsto na stanovištu centra, a 19 odsto je pripadalo levici. Ispitanici su bili podeljeni na kontrolnu grupu i grupu na kojoj se sprovodilo paradoksalno mišljenje.

    untitledTokom nekoliko meseci, ljudi u grupi nad kojom se sprovodio eksperiment su stalno dolazili u laboratoriju kako bi gledali kratke video-klipove koji su prikazivali konflikt kao pozitivno iskustvo koje je u osnovi jevrejskog identiteta. Učesnici kontrolne grupe su gledali videe o izraelskom turizmu.

    Nekoliko meseci kasnije, ispitanici su ponovo popunili upitnike vezane za njihove političke stavove. Kako se kasnije ispostavilo, desničari u grupi paradoksalnog mišljenja su promenili svoje stanovište. Palestince su čak videli kao manje odgovorne za stvaranje konflikta.

    Štaviše, desničari koji su gledali videe su bili skloniji da izjave da bi radije glasali za partije koje su „za mir“, nego desničari koji su gledali videe o turizmu. Isti stavovi su zadržani i godinu dana kasnije.

    Sa druge strane levičari u grupi gde se vršio eksperiment nisu mnogo promenili svoje mišljenje.

    Istraživači ne mogu sa sigurnošću da kažu zašto je gledanje videa „upalilo“ kada je reč o promeni mišljenja desničara, ali sumnjaju da je u pitanju to što ovakav vid pristupa ne ugrožava ljude i smanjuje aktivaciju odbrambenih mehanizama kod njih i dopušta im da preispitaju svoje stavove.

    Izvor: Bizlife

    Foto: Pixabay, Printscreen

    Piše: A. M.

    What's your reaction?

    Ostavite komentar

    Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    developed by Premium Factory. | Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

    MAGAZINE ONLINE