
Kako serije i filmovi transformišu popularne turističke destinacije?
Kombinacija pandemijskog „bindžovanja“ serija, ukidanja putnih restrikcija i spektakularnih lokacija podstakla je novu vrstu putničke groznice, tzv. set-džeting.
Slikovito austrijsko selo Halštat ima oko 800 stanovnika, ali tokom vrhunca sezone primi i do 10.000 posetilaca dnevno. Turisti hrle da fotografišu alpske kuće, strme planinske vrhove i crkveni toranj za koji se veruje da je inspirisao scenografiju u Diznijevom filmu „Zaleđeno kraljevstvo“. Gužva je postala tolika da su meštani 2023. nakratko postavili ogradu kako bi blokirali čuveni pogled, piše Euronews Travel.
Efekat „White Lotus“: Kako je popularna serija promenila luksuzna putovanja?
Šta je set-džeting?
Set-džeting označava putovanja inspirisana mestima gde su snimani filmovi ili TV serije. Fenomen ima ogroman uticaj na turističke rezervacije: istraživanje portala Expedia pokazalo je da su 2023. godine filmovi i serije bili glavni izvor inspiracije za putovanja za čak 44% ispitanika, daleko ispred društvenih mreža (15%).
U Velikoj Britaniji, 46% putnika razmatralo je posetu destinaciji nakon što su je videli u seriji ili filmu na striming platformi, dok je 36% njih već rezervisalo putovanja.

Taormina, Sicilija
Primera ima širom sveta: Taormina na Siciliji, već poznato letovalište, doživela je bum zahvaljujući glamuroznoj HBO seriji „The White Lotus“. „Bridgerton“ je skrenuo pažnju na engleske istorijske palate poput Hamton Kort Palate, nekadašnjeg doma Henrija VIII. Serija „Wednesday“ povećala je turistički priliv u Rumuniji, gde su snimane scene u studiju Buftea kraj Bukurešta.
Korejske drame (K-drame) takođe podstiču turizam. Švajcarska beleži rast poseta azijskih turista mestima poput Interlakena i Grindelvalda nakon prikazivanja serije „Crash Landing on You“. Hit „Queen of Tears“ iz 2024. inspirisao je putovanja u Berlin i Potsdam u Nemačkoj.
Kada set-džeting postaje problem
Problem nastaje kada destinacije nisu spremne za nagli priliv turista nakon popularnog filma ili serije. Halštat, koji je UNESCO-va svetska baština, bio je poznat i pre pandemije, ali je broj posetilaca eksplodirao posle „Zaleđenog kraljevstva“. Grad je uveo dnevna ograničenja za autobuse i automobile, ali ih redovno dostiže. „Stanovnici samo žele mir“, rekao je gradonačelnik Šojc za austrijske medije.

Halštat, Austrija
Dubrovnik, iako mnogo veći od Halštata, suočava se sa sličnim problemima. Kao ključna lokacija za „Igru prestola“, dospeo je na vrh liste gradova pogođenih masovnim turizmom. Sa 41.000 stanovnika, grad je 2019. ugostio skoro 1,5 miliona turista – oko 36 posetilaca na jednog meštanina. Posledice su vidljive: gužve, oštećenja infrastrukture i rast cena koji potiskuje lokalno stanovništvo.

Dubrovnik, Hrvatska
Ekološka cena set-džetinga
Tajlandska uvala Maja Bej još je jedan poznat primer negativnog uticaja. Nakon što se pojavila u filmu „Žal“ sa Leonardom Dikapriom, preplavile su je horde turista. Šteta na koralnim grebenima bila je toliko velika da su vlasti morale da zatvore plažu skoro četiri godine kako bi se priroda oporavila. Ponovo je otvorena 2022. uz ograničenje broja posetilaca i zabranu kupanja.
Da li će „The White Lotus“ doneti prekomernom turizmu Francuskoj?
Četvrta sezona serije „The White Lotus“, koja bi trebalo da izađe krajem 2026. ili početkom 2027, biće snimana u Francuskoj. Spekuliše se da će lokacije uključivati Pariz, Mežev ili Azurnu obalu.
Francuska je bila najposećenija zemlja na svetu 2024. godine, sa više od 100 miliona dolazaka. Neka područja već osećaju pritisak: stanovnici pariskog Monmartra žale se na „diznifikaciju“ nekada boemskog kraja, gde Bazilika Sakr-Ker sada privlači do 11 miliona ljudi godišnje – više i od Ajfelove kule.
I drugi gradovi uvode mere. Kan je najavio „drastičnu regulaciju“ kruzera, prepolovivši broj velikih brodova i uvodeći dnevno ograničenje od 6.000 putnika od sledeće godine. Cilj je zabrana uplovljavanja brodova sa više od 1.300 ljudi do 2030. godine.
Francuska, za razliku od nekih susednih zemalja, već godinama gradi održiv turistički model. Državna agencija Atout France još je 2021. u okviru plana „Destinacija Francuska“ izdvojila 1,9 milijardi evra za podsticanje zelenijeg i odgovornijeg turizma – promociju železnice umesto kratkih letova, ulaganje u srednje velike gradove i širenje poseta izvan najpoznatijih tačaka.
Ove godine zemlja je pojačala ulaganja u ekološkiji, inkluzivniji i digitalno napredniji turizam. Vodeći ljudi u industriji nadaju se da će to rezultirati dužim boravcima, manjim gužvama i smislenijim iskustvima. Ostaje da se vidi da li će „efekat The White Lotus“ poremetiti ovu ravnotežu.
Izvor: BIZLife/K. J.
Foto: Unsplash