Kakva je budućnost novog poslovnog sveta?
U Muzeju nauke i tehnike u Beogradu, BIZLife je organizovao kolegijum posvećen IT industriji. Predstavnici kompanija koje svojim delima uspešno digitalizuju i unapređuju domaći, regionalni i globalni ekosistem govorili su o tome kako privući i zadržati kvalitetan programerski kadar.
Kompanije učesnice bile su: Microsoft, Mozzart, Yettel, Q agency i EyeSee
Novi ljudi donose nova znanja
Ivan Dimitrijević, Chief IT Architect, Yettel
- Zašto je IT industrija doživela takav razvoj na domaćem tržištu?
Digitalizacija je globalni trend, koji nije zaobišao ni našu zemlju. Pandemija je bila dodatni katalizator da se u nekim oblastima digitalizacija dogodi ranije. Mi smo u Yettelu primetili da je pandemija dovela do promena u navikama naših korisnika – oni su mnogo više vremena provodili onlajn, što zbog kupovine, što zbog održavanja kontakta sa bliskim ljudima. Danas gotovo da ne postoji proizvod koji nema neku vrstu digitalne verzije ili makar komponente. IT industrija je tu da odgovori na sve digitalne potrebe, koje konstantno rastu, te otuda ogromna potražnja za IT uslugama.
- Šta ona, zapravo, podrazumeva?
Smatram da je momentum u kome je danas IT industrija fantastičan. Ne postoji, po mom skromnom mišljenju, nijedna druga industrija koja se tako brzo i tako puno razvila. Mobilne aplikacije, veb-aplikacije, poslovne aplikacije, veštačka inteligencija, big data – samo su neke od oblasti koje su danas zastupljene i popularne. Kada je reč o tržištu rada, IT industrija u Srbiji danas i dalje beleži ogromnu disproporciju ponude i potražnje, koja se vremenom sve više produbljuje. Iz perspektive IT eksperta, ta pozicija je veoma dobra, ali iz ugla kompanija koje obezbeđuju IT usluge – situacija je kompleksna i izazovna.
- Čime se sve bave IT kompanije?
Generalno, vidim tri različite vrste IT kompanija: one koje prave svoj proizvod, one koje pružaju profesionalne IT usluge i one koje obezbeđuju IT kadar. Moje viđenje je da je dominantna druga kategorija i da se profesionalne IT usluge, pre svega, pružaju stranim tržištima. Ono što me raduje jeste primetan i umereni razvoj domaće startap scene – dakle, onih kompanija koje prave svoj proizvod, ali su ujedno i njegov vlasnik.
- Kako privući kvalitetan IT kadar?
Pitanje je vrlo kompleksno, s obzirom na jaz između ponude IT poslova i potražnje za ljudima. Potreba kompanija za digitalizacijom je toliko velika da se stalno dešavaju pomeranja lestvica kada je u pitanju ono što se nudi kao kompenzacija IT ekspertima. Veliki broj kompanija pruža IT usluge klijentima na stranom tržištu, koji su spremni da plate više za IT uslugu. U takvoj situaciji materijalni uslovi koji se nude ljudima teško mogu da budu diferencijator u ponudi. Rešenje vidim najpre u kvalitetnim ljudima koji su već zaposleni u kompaniji – oni su magnet za novozaposlene, a zatim u razvoju kulture kompanije koja će ih dodatno privući.
Kada smo, početkom marta, lansirali novi brend, pokazali smo da se stalno menjamo i razvijamo da bismo svojim korisnicima pomogli da pronađu balans. To želimo i svojim zaposlenima – da ostvare balans između posla i privatnog života. To smo postigli kroz uvođenje fleksibilnog radnog vremena i hibridnog modela rada. Posebno je važno da stvorimo okruženje koje će podstaći lični razvoj znanja i veština, obezbedimo adekvatno mentorstvo, kao i rad sa savremenim IT sistemima, arhitekturom i tehnologijama.
- Kako ga zadržati i boriti se sa konkurencijom?
Ima puno faktora koji mogu da opredele ljude da ostanu u kompaniji. Jedan od važnijih je dobra kompanijska kultura. Sa druge strane, ključna stvar je razvijati ljude, pratiti njihov vertikalni ili horizontalni napredak kroz organizaciju. Tu je važna uloga mentora: da prepozna kvalitetne ljude i usmeri njihov razvoj. Kompanija mora da prihvati da se zbog razvoja IT tržišta vreme koje IT stručnjaci provedu u kompaniji smanjuje, te da se prilagodi tom trendu. To znači da treba da revidira način na koji zapošljava ljude, kako ih uključuje u posao i kako ih razvija da bi dostigli svoj maksimum. Pokazalo se da je zaposlenima u IT industriji izuzetno važno da rade na konkretnim, opipljivim projektima i da imaju tendenciju da duže ostanu u kompaniji koja im omogućava takve prilike za rad. Na primer, mi u Yettelu razvijamo sve naše digitalne aplikacije, zatim imamo najsavremeniju big data platformu i puno truda ulažemo da ono što napravimo zadovolji potrebe naših korisnika.
Na kraju, fluktuacija i promena kompanije sastavni su deo svakog profesionalnog razvoja. Te promene, kada su kontrolisane, mogu da budu veoma dobre, jer novi ljudi donose nova znanja, iskustva i nove poglede, što dodatno razvija i samu firmu.
Izvor: BIZLife Magazin