Pridružite se poslovnoj zajednici od 20000 najuspešnijih i čitajte nas prvi

    „Glad za inovacijama vidim na svakom koraku“

    Imali smo priliku da razgovaramo sa Tajfunom Topkocom, generalnim direktorom SAS-a za Jugoistočnu Evropu. Nagrađen je kao najuspešniji direktor za digitalne tehnologije 2018. godine na Bliskom istoku i bio je na listi „Digital 100“ koju je 2020. sastavio časopis Fast Company, na kojoj se nalaze vodeće ličnosti u digitalnoj sferi u Turskoj. Budući da je interno poznat kao „Chief Dream Officer“, odnosno generalni direktor snova, zbog nepresušne potrebe da se uvek fokusira na velike snove, iskoristili smo njegovu posetu Beogradu da bismo razgovarali s njim o njegovoj viziji Srbije i regiona

    • Odgovorni ste za region Jugoistočne Evrope, veoma raznolik po svojoj kulturi i poslovnim potrebama. Koje su zajedničke tačke koje vidite? 

    Zaista je to raznolik region, koji se proteže od Turske, preko Grčke do Rumunije, Srbije i Hrvatske, da navedemo samo nekoliko zemalja. Ali ima mnogo zajedničkih niti koje povezuju naš region, a kroz istoriju smo postali isprepleteni. To je vidljivo u mnogim aspektima poslovanja, ali i u ličnim odnosima. Toplina, mentalitet pružanja dobrodošlice, važnost uspostavljanja bliskih odnosa i otvorene komunikacije presudni su i cene se u celom regionu.

    Iz poslovne perspektive, glad za inovacijama vidim na svakom koraku. Ljudi su naviknuti na izazovna vremena, umeju da se prilagode. Imaju želju da vide dalje od horizonta, izađu iz zone komfora i donose teške odluke. Da bismo prevazišli teška vremena potrebno je da stvari radimo na drugačiji način, tada najviše učimo.

    Na primer, Jugoistočna Evropa je region koji je prošle godine zabeležio najveći rast uprkos svim izazovima! Često se vidi apetit koji ove zemlje pokazuju prema novim tehnologijama, digitalnim poslovnim modelima, inovacijama. Vidimo ogroman razvoj u društvu i poslovanju.

    I naravno, dolazimo do hrane! Fantastična je, izuzetno uživam u njoj!

    • U pogledu prošle godine, kaže se da je kovid 19 bio najveći akcelerator digitalne transformacije. Radite sa najvećim kompanijama, kakvi su vaši utisci?

    Covid 19 je zadao težak udarac. Svet se u jednom trenutku zaustavio. Videli smo kako kompanije shvataju da trenutni poslovni modeli kojima se rukovode više nisu relevantni. Zamislite da banka daje zajam vlasniku turističke kompanije koja je deceniju imala solidne poslovne rezultate. Pandemija je razorila turizam. Kako banka u ovom slučaju može da proceni rizik? Kako mogu da sačuvaju klijente i osiguraju održivo poslovanje? Morali su brzo da se reaguju, kreiraju nove modele i tu je naša stručnost pomogla našim klijentima – dali smo im mogućnost da upravljaju pametnim odlukama zasnovanim na podacima i analitici širom kompanije.

    Organizacije takođe moraju da sagledaju nove poslovne mogućnosti, posebno digitalne. Za mnoge upravne odbore bilo je pravo prosvetljenje – kada su shvatili da stvari treba da rade drugačije. Ako uporedite situaciju u kompanijama sada i u februaru prošle godine, očigledno je da ništa nije isto.

    Potpuno su promenjeni modeli rizika, promenjen je tempo poslovanja, kao i zahtevi za digitalne i fizičke kanale. Bolje razumevanje kupaca i mogućnost da im pravovremeno ponudimo relevantne, proizvode postali su presudni.

    Kompanije koje se bave telekomunikacijama doživele su teška vremena čak i pre krize, usled porasta besplatnih platformi za razmenu poruka, i svesne su potrebe za istraživanjem različitih poslovnih modela. Moraju da se uključe u integraciju digitalnog sistema i pružanje digitalnih usluga. COVID 19 im daje još jedan podsticaj za ubrzanje, ne samo projekata koji su već pokrenuti, već i razmišljanja i pristupa počevši od odbora. Donosioci odluka počinju da preispituju svoja ulaganja i razmatraju kako mogu da postanu organizacije vođene podacima kada je u pitanju digitalna transformacija. U osnovi je analitika i tu leže najveće koristi i najbrži povraćaj.

    • Šta čini srpsko tržište atraktivnim? Možete li da ga uporedite sa ostalim tržištima na kojima poslujete?

    Srpsko tržište je u srcu regiona, ono je logističk i strateško središte. Kao potvrda toga pristižu investicije i mi kao SAS zainteresovani smo da iskoristimo svoja iskustva sa tržišta kako bismo nastavili plan ove zemlje u daljem unapređenju društva, infrastrukture i projekata koji se odnose na pametne gradove.  

    Drugo, i još važnije jesu talenti koje Srbija ima. Istorijski gledano, imate dobar obrazovni sistem, posebno u pogledu inženjerstva i tehničkih nauka. To nisu prazne priče. Prošlog meseca smo preuzeli Boemsku – malu tehnološku kompaniju sa sedištem u Ujedinjenom Kraljevstvu sa centrom za istraživanje i razvoj u Srbiji. Kompanija je dobro uspostavljeni tehnološki partner SAS-a čiji globalni klijenti obuhvataju klijente SAS-a u finansijskim uslugama, zdravstvenoj zaštiti i turizmu.

    • Boemska je kompanija sa sedištem u Ujedinjenom Kraljevstvu, a sa ljudima u Srbiji. To je prilično neobično, možete li nam reći nešto više o toj akviziciji?

    Imamo tim mladih ljudi koji rade u Nišu, a koji su sada deo kompanije i rade sa globalnim timom iz SAD Cary na razvoju softvera. Većina istraživačkih i razvojnih kapaciteta SAS-a je u SAD, ali prepoznajemo talenat ovde. Stoga ubrzavamo ulaganje u obrazovanje u Srbiji. Želimo da studenti nauče SAS kao deo svojih nastavnih planova i programa, kako bi imali priliku za sjajan početak karijere. SAS je rešenje za preduzeća koje se koristi u najvećim kompanijama u Srbiji, ali i širom sveta, a sa daljinskim načinom rada koji postaje sve rasprostranjeniji, mogućnosti zapošljavanja postaju sve dostupnije.

    Želimo da prihvatimo inspiraciju ovog tima. Pomoći će nam da donesemo inovacije i drugačiji pristup izazovima. Kada imate napredni način razmišljanja u zemlji i dobre tehničare, lakše je izgraditi kulturu zasnovanu na podacima i više svojih kapaciteta.

    • Kao „generalni direktor snova“, šta bi bio vaš san o ovom regionu?

    Želimo da budemo sigurni da ćemo pomoći kompanijama i vladama da postanu organizacije koje se više rukovode podacima i koje su zasnovane na analitici radi njihove održive budućnosti.

    Analitičke mogućnosti u regionu su na relativno skromnom nivou, jer se preduzeća bore da pronađu odgovarajuće resurse za upravljanje podacima i ubede menadžment da obezbedi budžete za istraživačke projekte koji se odnose na podatke.

    Vidimo promene koje se dešavaju ubrzanim prodorom Cloud računarstva poslednjih godina. Finansijski sektor i maloprodajne kompanije uveliko prelaze na hibridne Cloud modele. Uvideli su prednosti brzine, fleksibilnosti i skalabilnosti Cloud okruženja.

    Takođe raste apetit za konzumiranjem analitike kao usluge. Potpisali smo ugovor sa jednom bankom u Srbiji koristeći ovaj fleksibilni model. Plaćaju u zavisnosti od korišćenih resursa, broja korisnika i rezultata. To je rastući trend poznat kao XaaS, pri čemu kompanije traže fleksibilnost u pogledu svojih rastegnutih budžeta.

    • Govorimo o kompanijama koje koriste analitiku i rešenje veštačke inteligencije za vođenje poslova, ali kakve koristi običan građanin može videti u tome?

    Možda su najvidljivije koristi u javnoj upravi i javnim službama. Pametni gradovi su tema o kojoj se često raspravlja, a odnosi se zapravo na bolje funkcionisanje prevoza, komunalnih usluga i vodoprivrede.

    U Turskoj, u jednom od naših najvećih gradova, sprovodimo četvorogodišnji program za transformaciju u pametni grad. Cilj projekta je poboljšanje postojećeg autobuskog prevoza, širenje usluga javnog prevoza, niži operativni troškovi i podrška održivom razvoju kroz veću energetsku efikasnost i smanjen uticaj na ekologiju. Razvićemo i primeniti generički model optimizacije autobuskih linija kako bismo povećali efikasnost i kvalitet usluge. Zahvaljujući ovom rešenju imaćemo  mogućnost revizije frekventnosti polazaka autobusa, tačnih ruta i stajališta na svakoj liniji. Zamislite, Beograd ima problema sa javnim prevozom, prepunim autobusima i nedostatkom vozača. Sada možete da zamislite koliko je složena saobraćajna mreža u gradu koji ima skoro 6 miliona stanovnika. Te probleme možemo rešiti uz pomoć veštačke inteligencije i analitike. A to je tek početak.

    Izvor: BIZLife

    Foto: Promo

    What's your reaction?

    Ostavite komentar

    Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    developed by Premium Factory. | Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

    MAGAZINE ONLINE