Pridružite se poslovnoj zajednici od 20000 najuspešnijih i čitajte nas prvi

    Da li je Stiv Džobs bio jedan od prvih agilnih lidera?

    Mnogo toga je do sada napisano o Stivu Džobsu i njegovom stilu rukovođenja kompanijom i timovima. Počev od toga da je bio propali student iz Silicijumske doline koji je postao preduzetnik i popeo se na vrh tehnološke industrije, do toga da je doživeo da bude isteran iz svoje kompanije od strane direktora kog je upravo on zaposlio, da bi se nakon toga trijumfalno vratio u Epl, koji je u tom trenutku bio na ivici bankrota i za 14 godina ga učinio najvrednijom kompanijom na svetu.

    Njegov drugi boravak na čelu Epla, u periodu od 1997 do 2011. godine, označen je kao „najbolji povratak u istoriji biznisa“.

    Za Stiva Džobsa važi da je bio apsolutno brilijantan i veoma uspešan u razvoju inovativnih proizvoda za relativno kratko vreme, u čemu možemo da primetimo primenu brojnih agilnih vrednosti.

    Ujedno on je bio nemilosrdan, tiranski nastrojen i veoma neosetljiv u odnosima sa ljudima, što nas podstiče da se zapitamo, da li je taj stil liderstva zaista konzistentan sa Agilnom kulturom i da li je to predstavlja efektivan stil liderstva za agilno okruženje?

    Hajde prvo da istaknemo one očigledne razlike. Naime, veliki deo suštine agilne metodologije zasnovan je na ideji da nema detaljnog i dugoročnog planiranja na početku projekta, i da je razvojni tim otvoren za promene zahteva tokom vremena trajanja projekta te da podstiče stalne povratne informacije od krajnjih korisnika.

    Opšte je poznato da stil rukovođenja Stiv Džobsa nije bio u potpunosti konzistentan s tim modelom, jer je on zastupao stav da „ne možete samo da pitate kupce šta žele i nakon toga pokušate da im to date. Dok vi to napravite, oni će želeti nešto novo.“

    Džobs nikada nije verovao u moć istraživanja tržišta – verovao je svojim instinktima.

    Još jedna stvar koja nije u potpunosti u skladu sa Agilom je ta da je Agilna metodologija zasnovana na ideji timova koji rade „održivim tempom“, a više je nego očigledno bilo da su mnogi timovi, koji su radili pod Stivovim vođstvom u Eplu radili neverovatno veliki broj sati da bi završili zadatke, ali su istovremeno bili veoma strastveni i posvećeni svom radu.

    Hajde sada da vas podstaknemo na razmišljanje i da se zapitate da li Stiva Džobsa zaista možemo okarakterisati kao jednog od prvih agilnih lidera? U nastavku ističemo nekoliko značajnih poslovnih vrednosti koje je Stiv Džobs negovao, a koje su u skladu sa Agilnim liderstvom:

    Fokus – Kada se 1997. godine Stiv Džobs vratio u Epl, broj proizvoda na kome su inženjeri radili smanjen je sa 350 na samo 10. Postavlja se pitanje, zbog čega je to uradio? Iako je logično da će neka kompanija imati veće šanse da prodre na tržište sa više od 300 proizvoda u odnosu na samo 10, razlog za to je ono što je Stiv uvek potencirao, a što ujedno predstavlja i jednu od glavnih agilnih vrednosti, a to je fokus.

    Naime, kreatori Scrum-a, najpopularniji način za implementaciju Agilne metodologije, su prepoznali da postoji samo određena količina značajne pažnje koju pojedinac ili tim mogu primeniti na problem u bilo kom trenutku, u protivnom se nivo buke u timu samo povećava.

    Prema rečima Stiva Džobsa, „ljudi misle da fokus znači reći ‘da’ na ono na šta se moraš usredsrediti. Ali to uopšte ne znači. To znači reći ‘ne’ stotinama drugih dobrih ideja koje postoje.“

    Jednostavnost – Džobs je bio u neprestanoj potrazi za vizijom jednostavnosti. Jedna od Stivovih mantri bila je – fokus i jednostavnost, odnosno kako on to kaže „jednostavno može biti teže nego složeno. Morate raditi naporno da biste razmišljali o konkretnom zadatku  kako biste ga učinili jednostavnim. I to je ono što je vredno na kraju, jer kad jednom stignete tamo, možete pomerati planine.“

    Jednostavnost je ujedno i jedan od osnovnih agilnih principa, a koji sugeriše uklanjanje nepotrebne obimne preliminarne dokumentacije i podstiče prilagođavanje planova tokom rada na projektu.

    Inovacije – Još jedna od Stivovih izjava bila je: „Ponekad kada inovirate, pravite greške. Najbolje je priznati ih brzo i nastaviti sa poboljšanjem ostalih inovacija.“ Ovaj pristup se poklapa sa Agilnim pristupom koji promoviše sveobuhvatnu metodologiju inoviranja.

    Kontinuirano poboljšanje – Naredni Stivov citat koji smo izdvojili je: „Imam veliko poštovanje prema postepenom poboljšanju, i ja sam to tako radio u svom životu, ali oduvek sam privlačio revolucionarne promene. Ne znam zašto. Zato što su teže. One su mnogo stresnije emocionalno i obično prolazite kroz period u kojem svi kažu da ste potpuno propali.“ Kontinuirano poboljšanje je upravo ono što čini agilni pristup uspešnim u praksi.

    „Leadership Style“ – Stiv Džobs je definitivno posedovao neke „grube crte“ u odnosima sa ljudima, ali on je ipak imao i mnoge karakteristike efikasnog agilnog lidera. U jednoj od svojih izjava je rekao: „Ne radi se o harizmi i ličnosti, već o rezultatima i proizvodima, odnosno onim stvarima zbog kojih su ljudi iz Epla i izvan Epla postali sve više uzbuđeni, u vezi sa kompanijom i onim šta brend Epl predstavlja, koji je njegov potencijal i šta doprinosi industriji… Ljudi koji rade posao su pokretačka snaga Mekintoša. Moj posao je da obezbedim prostor za njih, da im uklonim ostatak organizacije i zadržim na odstojanju.“ U ovim njegovim rečima prepoznajemo karakteristike agilnog lidera.

    Stiv Džobs je bio jedan od najvećih lidera našeg doba, vizionar koji je redefinisao pojam inovacija tako  što je razmišljao unapred, mnogo više nego što se zahtevalo, i to mnogo ranije nego što je bilo neophodno.

    Ukoliko vas intrigira pitanje liderstva, organizacionih transformacija, iniciranja promena u organizacionoj kulturi, rada na samoostvarenju i ličnom i timskom napretku, preporučujemo Certified Agile Leadership kurs, koji Agile Serbia organizuje 26. i 27. novembra u Beogradu. Neka to bude vaš važan korak u poboljšanju liderskih sposobnosti.

    Izvor: BIZLife

    Foto: Screenshot

    Piše: T. K.

    What's your reaction?

    Ostavite komentar

    Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    developed by Premium Factory. | Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

    MAGAZINE ONLINE