Pridružite se poslovnoj zajednici od 20000 najuspešnijih i čitajte nas prvi

    Andrija Perović, Termovent: Postaćemo lideri u regionu

    Preduzeće Termovent ove godine slavi 25 godina od svog osnivanja. Ovo preduzeće specijalizovano za proizvodnju i projektovanje HVAC opreme i procesnih sistema, osnovao je Dušan Perović 1993. godine, a ono je trenutno u fazi transformacije, gde se rukovođenje firmom polako prebacuje na njegove sinove, Andriju i Miloša.

    Andrija Perović, prošle godine postao je generalni direktor kompanije, a kako kaže u intervjuu za BIZLife magazin „naslediti oca i čoveka koji spada u najuspešnije privrednike trenutno u Srbiji, zaista predstavlja ogroman izazov i podiže odgovornost na još viši nivo.“

    Međutim, kako kaže, uz veliku podršku koju ima kako od strane oca i brata, tako i od strane svih ljudi u kompaniji, to neće biti veliki problem. „Evo već šest meseci i duže sam na ovoj funkciji i to funkcioniše u dobrom smeru. Primećujem dosta stvari koje smo već unapredili i promenili tako da mislim da smo na dobrom putu.“

    „Kada je osnovan Termovent ja sam imao samo devet godina. Naravno da 1993. godine nisam razmišljao ni o čemu, ali u poslednjih nekoliko godina osetilo se da je moralo da dođe do smene generacija. Prosto to je neminovno. Shodno tome, pošto sam mašinski inženjer, kao i otac i brat, osetila se potreba za ozbiljnijim menadžmentom u firmi. Pre tri godine sam zato upisao Leadership program koji sam nedavno i uspešno završio. To je mnogo uticalo na moj lični razvoj baš u pogledu menadžmenta, jer ne bih bio potpuno spreman da vodim ovo na ovaj način da to nisam uradio. Mislim da sam u poslednjih pet godina pročitao više knjiga o menadžmentu i upravljanju, nego što sam za sve godine studija kao inženjer“, kaže Andrija i dodaje da je u pitanju jedan ozbiljan zanat pre svega, jer „menadžeri se ne rađaju, već se stvaraju“.

    „Za razliku od situacije kada ste osnivač. Za to se već čovek rađa. Kao što je moj otac napravio i osnovao firmu ni iz čega i napravio nešto veliko. Da li i ja nešto slično nosim u sebi je pitanje, ali je firmi sad potreban jedan drugi „vitamin“, nije potreban taj osnivački impuls , već je potrebno firmu struktuirati i napraviti sistem odgovornosti što je i najbitnije za ovu 2018.godinu.“

    Perović priča da problema u funkcionisanju između njega, brata i oca nema, i da su dogovor da on bude generalni direktor firme, u junu, napravili zajedno, kao i sve odluke koje i dan danas donose. „Imam potpunu podršku , pre svega brata, a onda i oca. Problema i neslaganja u tom smislu nema. Naravno da sve svoje odluke ne donosim u potpunosti sam, jer se uvek konsultujemo zajedno za neke veće kapitalne investicije što se podiže na nivo Upravnog odbora, čiji je predsednik moj otac. Svakodnevno rukovođenje firmom je palo na mene, a to podrazumeva i sprovođenje nekih novih procedura i pravilnika, sistema upravljanja, kao i novih procesa u proizvodnji.“

    On naglašava važnost tog biznis transfera, to jest prelazak sa prve na drugu generaciju, kao jako bitan element srpske privrede. „Taj biznis transfer je kod nas urađen jer je to otac prepoznao na vreme. Najveći broj današnjih porodičnih firmi u Srbiji nastale su 90-ih godina. Biologija sama po sebi kaže da dolazi druga generacija. One firme i osnivači koji nisu to prepoznali na vreme i spremili naslednike ili nove menadžere da je preuzmu, na žalost, neće imati dobar kraj. To će biti ozbiljan udar za srpsku privredu, jer tih osnivača koji su prepoznali momenat nije dovoljno“, kaže Perović podsećajući na podatak da je u svetu samo oko 20 odsto uspešno prevedenih firmi sa prve na drugu generaciju, a na treću je tek 12 odsto.

    „Mi smo u tom procesu dosta uspešni i to smo dobro obavili“, kaže Perović.

    Kako smo postali lideri

    Termovent je danas lider u Srbiji u proizvodnji klima komora, kao osnovnog proizvoda. Podeljen je u tri profitna centra. Jedan je prodaja HVAC opreme, odnosno klima komora, drugi su proizvodnja i prodaja „čistih soba“ njihovim partnerima koji ih sami montiraju i ugrađuju, i treći deo firme predstavlja inžinjering u „čistim sobama“.  „Mi smo bazirani na kompletnim rešenjima i davanju sistema u okviru „čistih soba“. To nam je najveća snaga firme i najveći broj kvalitetnih inžinjera imamo u tom delu firme“, kaže Perović i dodaje da je još jedna od prednosti firme to što su firma sa jasno definisanim menadžmentom i sistemom odgovornosti unutar firme.

    Do ove pozicije firma je došla putem niza projekata koje je radila u različitim zemljama, a Perović ističe dva ključna.

    „Najznačajniji projekat u istoriji Termoventa jeste prvi projekat u Belgiji koji smo ugovorili 2005. godine sa kompanijom Sterop. To što je u to vreme naš otac ugovorio delovalo je prosto nemoguće.  Tada nismo bili pod sankcijama, ali smo imali vizni režim, pa nije bilo mogućnosti da se izađe iz zemlje tako lako, On je uspeo da ugovori taj projekat, što nam je bila odskočna daska da krenemo i mi od tada do danas nismo prestali da radimo na prostoru Beneluksa“, priča Perović.

    „Za Rusiju nam je „odskočna daska“ bio projekat u oblasti nano tehnologija Katod, koji smo završili 2015.godine“.

    Što se tiče Srbije, Perović kaže da se ovde generalno ne bave inženjeringom, već isporučivanjem opreme. „Mnogo je objekata za koje smo to radili. Tu je hotel Metropol, zatvorenih bazena u Pirotu i Kragujevcu, Muzej savremene umetnosti i najskorije hotel Hilton u Beogradu“, kaže Perović i naglašava da je Termovent 80 odsto izvozno orijentisan što je snaga firme i ono što je potrebno srpskoj privredi, jer „da bismo se razvijali potrebne su nam izvozno orijentisane firme“.

    „Planiramo da nam umesto 20 odsto, učešće u Srbiji poraste na 30 odsto u 2018. godini . U Srbiji je trenutno zamajac građevine i taj trend će trajati otprilike do 2020. godine, tako da se pojavljuje dosta projekata u kojima mi učestvujemo isporukom opreme. Da budemo jasni, i da Termovent uzme 100 odsto „market share“-a u Srbiji to nije dovoljno jer za nas je Srbija malo tržište“.

     O problemima

    Kada su u pitanju problemi domaćih firmi koje su izvozno orijentisane Perović kaže da ima mnogo problema.

    „Postoji mnogo problema, da ne pričamo o toj 2005. godini kada je otac krenuo sam na tržište Belgije. Stvari su se od tada pomerile u nekom boljem smeru, ali mi i dalje nemamo tako prohodne kanale ka Belgiji, već na osnovu naših ugovora koje potpisujemo, dobijemo specijalističke vize, i onda na osnovu tih viza imamo prava da radimo na tim prostorima. Faktički za nas garantuje investitor i on obrazlaže svojim ministarstvima zašto želi baš Termovent. Za to je bilo potrebno mnogo rada. Otići na tržište Belgije ili Evrope i reći „dobar dan, mi bismo hteli da radimo nešto“  je i dalje nemoguće. Slični problemi se dešavaju i u Rusiji, iako Srbija i Rusija imaju dobre ekonomske odnose. Zato i ovih dana otvaramo firmu u Rusiji, tako da ćemo tamo raditi preko sasvim drugačijeg pravnog subjekta“, kaže on, ali naglašava da država ipak u nekoj meri pomaže, i navodi primer da je pre nekog vremena izvoznicima uvedeno oslobađanje od poreza i brži povraćaj PDV-a.

    „Ali je svakako potrebna mnogo bolja saradnja između naše privredne komore sa privrednim komorama, pre svega, zemalja u kojima radimo – zemalja Beneluksa i Austriji gde se trudimo da radimo. Potrebno je da Privredna komora Srbije stane iza naših firmi i omogući nam te papire, što je neophodno kako bismo radili na tim prostorima“, poručuje Perović.

    Kada je poslovanje u Srbiji u pitanju on ističe „preveliki fokus na stranim investitorima“.

    Termovent u velikoj meri sarađuje sa domaćim firmama, a to su  pre svega mašinski instalateri, ali i građevinske firme koje uspešno posluju. Partneri su i naše firme koji su podizvođači Termoventa na projektima u Belgiji, Holandiji i Rusiji, pa i zemljama Bliskog istoka.

    Promene

    Perović kaže da će ova godina doneti mnogo promena unutar Termoventa. „Radimo na projektu optimizacije proizvodnog procesa kako bismo uspeli da u što optimalnijim uslovima proizvodimo po što konkurentnijoj ceni. Sređujemo menadžement firme, posvetićemo mnogo pažnje kadrovima u našoj firmi, zato što imamo odlične kadrove i želimo da uložimo još u njihovu edukaciju i razvoj i time stvorimo stabilnost u firmi i ne dozvolimo da nam kadrovi odlaze“, kaže Perović i dodaje da Termovent trenutno ima oko 150 zaposlenih, od čega je 60 ili 70 sa visokom stručnom spremom, a ostatak se nalazi u proizvodnom pogonu. „Imamo najveći broj mašinskih inžinjera, pošto smo mašinski orijentisana firma. U firmi rade elektrotehnički inžinjeri, kao i inžinjeri tehnologije, a nedavno smo razvili i arhitektonski sektor.“

    „Što se tiče onoga „van firme“, u septembru gradimo novu proizvodnu halu u Kladovu od nekih 2500 kvadrata, otvaramo predstavništva u regionu, pre svega u Rumuniji (u Temišvaru i Bukureštu) i Sloveniji, plan nam je da pronađemo predstavnika u Bugarskoj, a već sam pomenuo i otvaranje kancelarije u Rusiji“, kaže on.

    Kao što smo pomenuli na početku ove priče, Termovent slavi 25 godina od svog osnivanja. Na kraju intervjua pitali smo Andriju Perovića gde vidi svoju firmu tamo negde 2043. godine, nakon novih 25 godina.

    „Za 25 godina Termovent vidim kao stabilnu i uspešnu multinacionalnu kompaniju koja predstavlja regionalnog lidera u proizvodnji klima komora i značajnog isporučioca rešenja u sistemima čistih soba na tržištima Evrope i Rusije. To je nešto čemu mi stremimo i za 25 godina sigurno ćemo biti lideri i u jednoj i u drugoj oblasti“, zaključuje Perović.

    Najranija uspomena

    „Najranija uspomena kada se setim firme i oca iz tog vremena, definitivno me vezuje sećanje na to kada me je otac vodio sa sobom u kupovinu mašina za tadašnju proizvodnju, tj tada je to bila radionica. Nedavno smo se „otarasili“ tih mašina, jer je njihova ukupna vrednost zajedno bila je manja nego trenutno najjeftinija mašina koju posedujemo u proizvodnji. Te stare nemačke, zelene mašine predstavljale su takav finansijski problem za oca, da tek sada razumem koliko je to bilo u tom momentu kupiti te mašine i sigurno je bilo komplikovanije nego danas, kada razgovaramo o nekim mašinama koje su po sto puta veće vrednosti nego što su te mašine tada bile“, priča Perović.

    Naslednici

    „Dosta je naslednika. Brat i ja imamo šestoro dece, tri plus tri, i od kojih samo ja imam jednu ćerku. Tako da ako nas dvojica kao druga generacija sve ne upropastimo, oni će sigurno (smeh). Nama nije želja da spremamo decu da budu direktori, već da se oni edukuju svako u svom smeru i u skladu sa svojim željama. Vlasništvo je nešto što njima ne može da se oduzme, ali upravljanje će biti preneto ili na profesionalne menadžere ili na jednog od njih ako zaista budu u potpunosti spremni i ako zadovolje potrebe firme u tom momentu.“

    Ljudski resursi

    „Projekat koji pokrećemo ove godine je sektor ljudskih resursa u našoj firmi, gde ćemo raditi izbor i selekciju kandidata za zapošljavanje. Mi ćemo na Mašinskom i Elektrotehničkom fakultetu birati one koju su tek na početku studija, stipendirati ih i gledati da kad završe fakultet rade u našoj firmi. Istu stvar ćemo raditi i u Kladovu sa Tehničkom školom gde ćemo birati najbolje kadrove i zapošljavati ih,“ najavljuje Perović.

    Izvor: BIZLife magazin

    Foto: BIZLife/Zoran Petrović

    Piše: Milovan Miličković

    What's your reaction?

    Komentari

    • zl

      Cestitke! Impresivno i izuzetno za nase prilike i poslovanje! Komentar je suvisan!

    • figaro

      Redak primer dobro organizovane firme na našim prostorima, prizemnih i radnih ljudi. Svakako će biti ogroman izazov da ih treća generacija jednog dana nasledi, jer u takvim situacijama neminovno dolazi do podela.... Do tada, verujem da će zaista ostvariti planove iznete u intervjuu.

    Ostavite komentar

    Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    developed by Premium Factory. | Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

    MAGAZINE ONLINE