
„Rokenrol u Jugoslaviji 1956-1968.“ u Domu omladine
Izdavačka kuća Arhipelag i Dom omladine Beograda predstaviće sutra u sali Amerikana u DOB-u knjigu Aleksandra Rakovića „Rokenrol u Jugoslaviji 1956-1968. godine“.
O kapitalnoj istoriografskoj studiji Aleksandra Rakovića govoriće dr Ljubodrag Dimić, istoričar, Zoran Simjanović, muzičar, klavijaturista slavnih rok grupa sastava Siluete i Elipse, Vladan Krasić, tadašnji umetnički direktor Euridike, Gojko Božović, glavni urednik Arhipelaga, kao i autor. Moderator razgovora je Dragan Ambrozić, programski urednik Doma omladine.
Knjiga Rokenrol u Jugoslaviji 1956-1968, objavljena nedavno u izdanju Arhipelaga, uzbudljiva je i zanimljivo napisana istorija jugoslovenskog rokenrola od klasičnog, preko električarskog rokenrola, do bitnika i hipika. Ova knjiga otkriva nam iznutra jedno vreme, njegove ljude i događaje. Ova nesvakidašnja istorija jednog doba predstavlja istoriju svakodnevice, društvenih i privatnih rituala, novih običaja i modernih izazova, oslobađanja seksualnosti u socijalističkom društvu, ideoloških i političkih drama koje su obeležile socijalističku epohu.
Ko su bili prvi rokeri, ko je prvi u Beogradu nosio dugu kosu, kada su počele da se nose mini suknje, gde je bila prva diskoteka, šta je značila gitarijada u Beogradu šezdesetih, koje su bile najvažnije rok grupe šezdesetih godina, kako je nastalo i teklo veliko rivalstvo Silueta i Elipsi, kako su izgledale rok scene u Beogradu, Zagrebu, Ljubljani, Sarajevu i drugim gradovima druge Jugoslavije? Ovo su samo neka od pitanja koje pokreće ova knjiga.
Nastala na temelju sveobuhvatnog istraživanja i novog tumačenja ogromne građe o početnoj, herojskoj i integrativnoj fazi jugoslovenskog roka, knjiga „Rokenrol u Jugoslaviji“ 1956-1968. opisuje put rokenrola od ideološkog izazova jugoslovenskom socijalizmu do saputnika ili čak saveznika.
Govoreći o značaju rokenrola kao jedinstvenog zvuka Hladnog rata ili o sličnostima i razlikama rokenrola u Jugoslaviji i državama Istočnog bloka, Raković uverljivo pokazuje kako je rokenrol našao mesto u jugoslovenskom popkulturnom modelu i postao njegov nosilac sve do raspada SFRJ početkom devedesetih.
Osim istraživanja obimne građe, ova knjiga o rokenrolu kao najvećoj društvenoj i kulturnoj revoluciji 20. veka, o muzici i kulturi koja je preskočila istorijske barijere predočava razgovore sa svedocima i učesnicima nastanka i prvih decenija rok scene u drugoj Jugoslaviji, kao i reprezentativan izbor fotografija. Među Rakovićevim sagovornicima nalaze se: rok muzičari Ilija Ika Stanić, Novak Džepina, Božidar Lari Plesničar, Tomi Sovilj, Jovan Mišević, Dragan Raičević, Zoran Simjanović, Branko Gluščević, Dragoljub Dika Đorđević, Branislav Marušić Čutura, Siniša Škarica, Branislav Anđelović, Bojan Hreljac, Feđa Trgo, Vuk Stambolović ili Goran Vukićević, vlasnik prve diskoteke u Beogradu Lazar Šećerović, pevač zabavne muzike Minja Subota, Svetozar Gligorić, rok novinar Peca Popović, ondašnji političari Tomislav Badovinac i Rajko Danilović, i mnogi drugi.