Pridružite se poslovnoj zajednici od 20000 najuspešnijih i čitajte nas prvi

    Kako generalni direktori vide stanje u Srbiji?

    Rezultati Godišnje ankete kompanije PwC koja se sprovodi među generalnim direktorima u svetu, pod nazivom ‘Redefinisanje pojma uspešnog poslovanja u svetu koji se menja’, ističu sumornu perspektivu svetske privrede u narednih dvanaest meseci.

    Više od 1.400 generalnih direktora anketirano je za potrebe istraživanja, čiji su rezultati objavljeni na dan otvaranja godišnjeg sastanka Svetskog ekonomskog foruma u Davosu u Švajcarskoj.

    Srbija je po drugi put učestvovala u ovoj globalnoj anketi. Tim stručnjaka iz PwC kancelarije u Srbiji obavio je razgovore sa 42 generalna direktora odabranih srpskih kompanija i razmotrio probleme sa kojima se danas suočavaju poslovni lideri u Srbiji. Nakon predstavljanja globalnih rezultata u Davosu, rezultati istraživanja na lokalnom nivou objavljeni su na dvadeset trećem Kopaonik biznis forumu 2016.

    Rezultati ankete koji se odnose na Srbiju pokazuju da živimo u vremenu ekonomskih izazova u kojem se organizacije kontinuirano suočavaju sa problemima u poslovanju, ali i da postoji doza optimizma i vere u budući rast i razvoj poslovanja. Rezultati ankete istovremeno pokazuju da postoji preokret u načinu na koji se definiše svrha poslovanja , drugim rečima dolazi do redefinisanja poslovne filozofije.

    Iznoseći svoja zapažanja o rezultatima ankete, Emmanuel Koenig, rukovodeći partner u PwC Srbija, kaže:

    „Poslovni lideri u Srbiji izražavaju veliku zabrinutost zbog nestabilnosti u društvu koja je posledica nezaposlenosti, potrebe za restrukturiranjem javnog sektora i migrantske krize.“

    Ukupno posmatrano, generalni direktori su manje optimistični u pogledu izgleda za rast i razvoj globalne privrede nego pre godinu dana. Njih 27% misli da će doći do pojačanog privrednog rasta u svetu 2016. godine što je za 10% poena manje u odnosu na prošlu godinu. U poređenju sa ovako pesimističnim stavovima, 31% poslovnih lidera u Srbiji i 36% u regionu jugoistočne Evrope (sa Rumunijom na vrhu lestvice – 50%) izražavaju nešto optimističniji stav.

    Generalni direktori nisu visoko ocenili efikasnost Vlade – posebno kada je reč o uvođenju mera za povećanje stope zapošljavanja (69% smatra da je Vlada bila neefikasna u postizanju tog cilja), razvoju adekvatnih kadrova (55%), i uspostavljanju razumljivog, stabilnog i efikasnog poreskog sistema (52%).

    U prošlogodišnjoj anketi ispitanici u Srbiji su naveli da prioritet Vlade treba da bude uvođenje konkurentnog i efikasnog poreskog sistema. Tada je 13% ispitanika smatralo da je vlada u izvesnoj meri bila efikasna u postizanju tog cilja, dok je ove godine taj procenat pao na 12%, što ukazuje na potrebu za poboljšanjima u ovoj oblasti.

    Kada je reč o ulaganjima van matičnih zemalja, prošle godine najveći broj ispitanika u Srbiji naveo je Rusiju kao najvažnije tržište, a zatim Hrvatsku i Bosnu i Hercegovinu. Ove godine situacija je nešto drugačija, s obzirom da je Hrvatsku kao najvažnije tržište navelo 31% ispitanika. Među tri najvažnija tržišta našla se i Nemačka (26%), dok je Rusija i pored svih poteškoća i recesije i dalje jedno od tri najvažnija tržišta na koje direktori u Srbiji žele da se plasiraju.

    Kada je reč o zabrinutosti zbog različitih ekonomskih, političkih, društvenih i poslovnih prilika koje mogu negativno uticati na razvoj poslovanja njihovih kompanija, ispitanici u Srbiji izražavaju najveću zabrinutost zbog socijalne nestabilnosti (86%), geopolitičke krize (81%) i preopterećenosti propisima (79%).

    Kao i ranijih godina, poslovni lideri vide preopterećenost propisima kao jednu od najvećih prepreka za razvoj i rast prihoda. Imajući u vidu da je 79% generalnih direktora u svetu i isto toliko u Srbiji navelo pomenuto, ovo je četvrta godina zaredom kako se pokreće rasprava o pitanju zakonske regulative.

    Čak 76% posto ispitanika u Srbiji izražava i zabrinutost zbog nestabilnosti deviznog kursa, a njih 74% brine odgovor vlade na fiskalni deficit i dug države, što je manji broj u odnosu 89% prošle godine.

    40% generalnih direktora u Srbiji ima u planu otvaranje novih radnih mesta (32% prošle godine).

    Na pitanje koja od širih interesnih grupa ima najviše uticaja na strategiju poslovanja kompanija, 93% ispitanika u Srbiji navelo je kupce i klijente. Zatim slede konkurentske kompanije (76%), vlada i regulatorna tela (67%), partneri u lancu snabdevanja (50%), kao i investitori tj. banke i privatni kapital (33%). Pažnju svakako privlači činjenica da 26% direktora u Srbiji smatra da zaposleni (uključujući sindikate) i mediji imaju podjednak uticaj na strategiju poslovanja, za razliku od njihovih kolega u svetu koji značajnu prednost daju zaposlenima i sindikatima u odnosu na medije (51% u odnosu na 25%).

    Većina direktora, njih 76% u Srbiji prepoznaje potrebu za uvođenjem značajnih promena u svoje kompanije kako bi odgovorili na promene na tržištu i sve veća očekivanja stejkholdera. Direktori se slažu da će u narednih pet godina doći do suštinske promene u sferi odnosa sa kupcima i da će u narednom periodu sve veći broj kupaca tražiti od kompanija mnogo više nego što je dobra cena, kvalitet i funkcionalnost proizvoda. Za njih će biti važnije na koji način kompanija posluje, za koje vrednosti se zalaže i kako se poslovanje odražava na širu zajednicu.

    Njih 76% u Srbiji smatra da je tehnološki napredak jedan od tri najzastupljenija trenda koji će u narednih pet godina uticati na promene očekivanja zainteresovanih strana, dok se njih 76% u Srbiji i isto toliko u svetu, slaže da će pojam uspešnosti poslovanja biti redefinisan i više se neće meriti samo na osnovu finansijske dobiti.

    What's your reaction?

    Ostavite komentar

    Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    developed by Premium Factory. | Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

    MAGAZINE ONLINE