Pridružite se poslovnoj zajednici od 20000 najuspešnijih i čitajte nas prvi

    750 hiljada evra obrnu u `nepostojećem` kusuru

    Mada zvanično pare odavno nisu u opticaju, u prodavnicima su one i te kako prisutne na skoro svakoj ceni koja se po pravilu završava parama, a pošto njih nema, iznos se zaokružuje.

    Neke računice govore da godišnje svaki kupac samo na parama "izgubi" oko 18 dinara, a kada se taj iznos pomnoži s brojem od oko pet miliona potrošača, dođe se do cifre od 90 miliona dinara, odnosno oko 750.000 evra. Toliko se pretpostavlja da trgovci zarade na zaokruživanju cena proizvoda naviše.

    Narodna banka Srbije je izdala uputstvo o zaokruživanju naviše ako broj para prelazi 50 ili naniže ukoliko je manje od toga. Trgovci se formalno drže toga i ne može se reći da krše zakon i propise, ali problem je u tome što su cene, po pravilu, više od 50 para, a retko ili gotovo nikada, niže od toga.

    Naime, prava je retkost naći proizvod čija cena je nekoliko dinara i 19, 29, 39 ili 49 para jer bi onda značilo da kupac plaća samo dinare, odnosno pare mu se ne bi računale, ali zato u 90 odsto slučajeva cena iznosi 59, 69, 79, 89 ili 99 para.

    E, tu onda trgovci zaokružuju za ceo dinar više. Ekonomista Mlađen Kovačević ističe da je u pitanju finansijski momenat, posebno u velikim trgovinskim lancima. Zbog toga, ističe, sve cene bi trebalo da se izražavaju u punim dinarima, kad već pare odavno faktički nisu u opticaju. Jer, u svetu vam mogu vratiti čak i jedan cent, a kod nas jednu paru nikako.

    Potrošači su, po rečima Petra Bogosavljevića iz Pokreta za zaštitu potrošača Srbije, svesni toga da svakodnevno gube po nekoliko para zbog toga što se cene iskazuju u nečemu čega odavno nema, zbog čega plaćaju "okruglu" cenu, ali je to posledica domaćih propisa koji favorizuju trgovce na račun kupaca, ali i trgovaca koji se bave takvim "trikovima".

    Psihologija potrošača jeste da kupuje ono što je makar i paru jeftinije. Ako je cena nekog proizvoda 69,99 dinara u jednoj prodavnici, a 70 dinara u drugoj, za njega na kraju kupci zapravo plaćaju isto. I pored toga, kupac će radije posegnuti za onim koji je paru jeftiniji.

    What's your reaction?

    developed by Premium Factory. | Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

    MAGAZINE ONLINE