Pridružite se poslovnoj zajednici od 20000 najuspešnijih i čitajte nas prvi

    Intervju sa Draganom Đermanović: PR u vreme `digitala`

    „Umesto da najbolje iz ’klasičnog’ PR-a prenesemo na internet, mi smo počeli da ubacujemo internet u klasični PR“

    S obzirom na to da je posao PR-a uspostavljanje, održavanje i unapređivanje odnosa sa zainteresovanim i ciljnim javnostima, a da su sve moguće javnosti na internetu, online komuniciranje je postalo najznačajnija grana u okviru korporativnih komunikacija. „Iz ograđene i lepo uređene bašte tradicionalnih medija, korporativne komunikacije su se odjednom proširile na nepregledno prostranstvo sloboda, ljudi i interesnih grupa, povezanih i isprepletanih zajedničkim interesima na internetu. Nije nam lako, ali je beskrajno lepo”, navodi Dragana Đermanović, jedan od vodećih PR i internet marketing stručnjaka u regionu i osnivač Pepper communications-a.

    Kolika je uloga ’klasičnog’ PR-a u integrisanim komunikacijama?

    Primećujem drastičnu promenu u kreiranju komunikacijskih strategija kod svojih kolega, koji su doslovce uskočili u internet arenu. Bez prethodne pripreme, bez sticanja i utvrđivanja novih znanja i veština i bez iskustva. Umesto da najbolje iz ’klasičnog’ PR-a prenesemo na internet, mi smo počeli da ubacujemo internet u klasični PR. Pošto imate drugačije alate, kompleksnije javnosti i drugačija očekivanja ljudi – znanja i veštine moraju takođe biti unapređena. Ne drugačija, već unapređena. Koliko znate kolega koji su stekli relevantna znanja i uvežbali veštine za upravljanje nastupom organizacija na internetu i tek tada dodali sad već tako popularan ’digital’ u svoj portfolio? Nemam ništa protiv samoukosti i samopouzadnja, ali imam protiv diletantizma. Uloga nam je važna, ali joj ne pridajemo važnost koju zaslužuje. Možda i sa internetom izgubimo trku kao što smo pre dvadesetak godina izgubili u trci sa marketingom. Od nas zavisi.

    Kolika je potražnja za BeeShaper servisom, blogerskom i Word-of-Mouth platformom, u samim u kompanijama, a kolika kod korisnika društvenih mreža?

    Za nešto više od godinu dana rada, ispostavilo se da smo vrlo precizno definisali potrebe kompanija i pojedinačnih korisnika društvenih mreža. Zanimljivo je da su nam se još pre lansiranja platforme neke media buying agencije javljale da se raspitaju o BeeShaperu jer su aktivno tražile rešenje za efikasnu i autentičnu promociju na internetu. Danas su u BeeShaper košnici sve najznačajnije marketinške i medija buying agencije koje su za svoje klijente realizovale više od 60 kampanja. Mi smo im partneri, komplementarna dopuna njihovim marketinškim aktivnostima i već uveliko deo njihovih godišnjih promo planova. Do sada smo uspešno realizovali kampanje za brojne velike kompanije.

    Sa druge strane, u istoj toj košnici je i oko 11.000 ’Shapera’ odnosno pojedinačnih korisnika interneta koji su se registrovali na BeeShaper. To su realni i autentični ljudi, sa svojim zanimljivim i vrednim iskustvima, koji sa svojim prijateljima razgovaraju o omiljenim brendovima i za to su plaćeni.

    BeeShaper je sada već jedna velika porodica. Tačnije, najveća e-WordOfMouth i blogerska platforma u regionu. I svi zajedno i dalje rastemo.

    Budući da ste članica žirija za brojne evropske nagrade u oblasti komunikacija, možete li da date procenu gde se Srbija nalazi kada su u pitanju marketing i odnosi sa javnošću u odnosu na Evropu, ili još dalje – u odnosu na trendove u svetu?

    Naša zemlja je na visokom mestu po kreativnosti, inovacijama i poslovnoj primeni interneta u komuniciranju i promociji. To je oblast koju pratim i ovo sa sigurnošću tvrdim! Naše agencije mogu da se takmiče sa najboljima i najvećima na svetu. Razlog je vrlo jednostavan – internet je otvorio mogućnost za sve gde god da se nalaze! Ako imate kreativnu kampanju u Srbiji, ona može dostići globalne razmere samo svojim kvalitetom i originalnošću! To u tradicionalnoj industriji nije slučaj, zbog jezičkog i medijskog ograničenja. Radim sa najvećim svetskim agencijama u Evropi, Americi u Aziji i znate, neretko oni uče od mene, iako uvek nastupam sa stavom da ja imam još tako mnogo da naučim. U najmanju ruku imamo iste šanse i slična znanja. Nije li to sjajno!

    Da li imate savet za one koji tek počinju sa promovisanjem svojih proizvoda ili usluga, šta je najvažnije što moraju da obuhvate u procesu komunikacije i promocije?

    Na samom startu najvažnije je tačno znati gde ste i gde želite da budete. Da li želite da uspostavite ili razvijete poverenje, zajednicu, da promovišete proizvod ili vrednosti kompanije ili da se (re)pozicionirate. Naravno, ciljeva ima onoliko koliko želite, ali jedan je vodilja kampanje, projekta ili pojedinačnog strateškog procesa. Tek kada znate gde ste i gde želite da budete birajte alate, sadržaje, format i dinamiku sprovođenja svog plana u delo. Odluka o tome da li ćete napraviti konferenciju za medije, prenositi je online, koristiti Facebook ili LinkedIn, mora doći na kraju. Na početku uvek mora biti jasan cilj!

    Nove teme, nova znanja

    Londonska škola za odnose sa javnošću ove godine upisuje 21. generaciju polaznika, a predavači iz velikih uspešnih kompanija, medija i agencija na interaktivan i moderan način preneće polaznicima svoja znanja i PR veštine. Kao alumni ove škole, Dragana Đermanović ističe da je mreža nešto najznačajnije što je stekla u okviru LSPR-a. „Mreža je u poslovanju uvek neverovatno značajna, a meni koja sam tada, pre čak deset godina, bila u prvim godinama razvoja karijere kontakti sa kolegama iz struke bili su veoma značajni. Sećam se da je LSPR obradio brojne zanimljive teme, mnoge od njih su bile inovativne, neke su nam pomogle da obnovimo i unapredimo postojeća znanja. Investicija u znanje je uvek smislena, i za takvu investiciju uvek dajem svoj glas!“

    What's your reaction?

    developed by Premium Factory. | Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

    MAGAZINE ONLINE