Šta nas očekuje u 2015: Dragomir Kostić, Atlantic Brands
Na izmaku stare i na početku nove poslovne godine, koju u najmanju ruku, privrednici sa nemirom očekuju, neminovno je bilo postaviti pitanje „Šta nas očekuje u 2015?“. Za BIZLife piše Dragomir Kostić, direktor Atlantic Brands-a, distributera za Srbiju u okviru distributivnog sistema Atlantic Grupe
Poslednje mere fiskalne konsolidacije od novembra ove godine uz smanjenje plata u javnom sektoru i penzija preko 25.000 dinara nesumnjivo će uticati na dalje smanjenje potrošnje, samim tim i ekonomske aktivnosti. Koliko će to smanjenje biti, teško je reći u ovom trenutku, ali se približno može zaključiti da će doći do pada gotovo svih ekonomskih aktivnosti, pada tražnje i značajnog smanjenja kupovne moći stanovništva. Uz realan pad industrijske proizvodnje i zaposlenosti, depresijaciju dinara i elementarne nepogode koje su nas zadesile početkom godine, i u 2015. ćemo, blago rečeno, biti izloženi velikim izazovima, a država mora da istraje u svojim zahtevima i rešavanju problema da očuva standard građana, stabilizuje finansijsko tržište i javnu potrošnju, jer je veliki dužnik upravo onima od kojih očekuje redovno plaćanje poreza.
Potreban je dinamičan privredni rast oslonjen na povećanje zaposlenosti i produktivnosti koji istovremeno obezbeđuje unutrašnju i spoljnu makroekonomsku stabilnost i otvara prostor za povećanje životnog standarda na realnim osnovama, jer samo ako zarađuju građani mogu i da troše. Kao što se mi u trgovini borimo sa konkurencijom da budemo bolji, brži i privlačniji za potrošače, isti put je i borba za nove investitore – nizom integrisanih aktivnosti u smislu efikasnije podrške u delu pribavljanja potrebnih dozvola, subvencionisanih kredita, kao i različite olakšice za investicije u proizvodnju i nova radna mesta.
Prognoze se svode na nadu da će reforme biti sprovedene do kraja, bar u regulatornom smislu, kako bi do kraja 2015. mogao da se očekuje rast koji će doneti veći broj radnih mesta, što bi značilo i veću potrošnji i veću isplativost ulaganja. Prednosti velikih kompanija, kao što je Atlantc Grupa, u prilagođavanju ovakvim okolnostima je što smo uspeli da na tržištima na kojima smo pristni, u svih 11 zemalja, postignemo kvalitetnu ravnotežu u poslovanju. To znači da na svakom od tih tržišta poslujemo kao domaće kompanije sa izuzetno jakim brendovima, sa sopstvenom distribucijom, sa cenama koje smo uspeli da održimo na prihvatljivom nivou, a da pri tom potrošačima kontinuirano nudimo nešto novo. Tržište Srbije je drugo najveće prodajno tržište Atlantic Grupe, sa oko 21 odsto učešća u ukupnim prihodima od prodaje, a uz sve izazove, Atlantic Grupa generalno ipak beleži rast poslovanja uz dalje smanjenje zaduženosti i generisanje stabilnih novčanih tokava iz operativnih aktivnosti. Takođe, i pored krize, u ovoj godini smo proširili distributivni portfolio i inovirali proizvodni portfolio, izgradili novi proizvodni pogon energetskih pločica (u skladu sa zacrtanim rokovima) uz istovremeni fokus na sistemsko upravljanje rizicima.
Dakle, na nama u Atlanticu je da i dalje što bolje optimizujemo troškove, a kada je reč o distributivnoj organizaciji, prvi zadatak nam je uvođenje još nekih novih standarda, kako bismo bili još efikasniji, brži, kvalitetniji i pristupačniji principalima. U interesu nam je da u sledećoj godini ojačamo regionalni karakter distributivnog poslovanja kroz širenje portfolija principalskih brendova, aktivno razvijanje regionalnog HoReCa segmenta s portfoliom koji pokriva '24-satne potrebe potrošača', kao i drugih prodajnih kanala (Online, Etno kanal). Na makroekonomsku situaciju ne možemo baš previše da utičemo, ali uz racionalizaciju poslovanja, troškovni menadžment i optimizaciju poslovnih procesa na svim nivoima poslovanja, sa ciljem poboljšanja operativne efikasnosti, očekujemo nastavak rasta Atlantica, kao i svake godine do sada.