Pridružite se poslovnoj zajednici od 20000 najuspešnijih i čitajte nas prvi

    Barel značajno pojeftinio, ali gorivo nije

    Pad cena sirove nafte na svetskom tržištu se nastavlja i od juna do sada za barel je jeftiniji za više od 30 dolara.

    Naime, juče je barel američke "lake" nafte koštao 75,87 dolara, dok je barel nafte tipa "brent" bio 79,60 dolara. U odnosu na juni, kada je barel američke nafte koštao oko 107 dolara sada za istu količinu treba oko 31 dolar manje, a za barel "brenta” umesto oko 115 dolara, koliko je koštao u junu,  sada treba platiti oko 35 dolara manje.

    Inače, prošle godine prosečna cena barela nafte tipa „brent” bila je 110 dolara, a oko tog iznosa koštala je sve do polovine ove godine, kada su cene počle da idu na niže. U avgustu je barel “brenta” koštao oko 105 dolara, početkom septembra cena je bila oko 100, a polovinom prošlog meseca oko 85 dolara. Oko te cifre “brent” je koštao i početkom novembra, ali je polovinom ovog meseca barel “brenta” pao ispod 80 dolara što se poslednji put desilo još 2010. godine.

    Uprkos tome što cena sirove nafte pada već četiri meseca, većih promena cena goriva u Srbiji nema, a svakako ne u procentu u kojem je pojeftinila sirova nafta. Gorivo jeste jefitnije nego u junu, ali je procenat sniženja veoma mali, pa je sada litar bezolovnog benzina u oko 147 dinara, što je za oko osam dinara jeftinije nego u u junu, ali i oktobru, dok je litar dizel goriva sada nešto ispod 155 dinara što je jeftinije je za svega koji dinar nego nekoliko meseci unazad. Kada se cene goriva u Srbiji preračunaju u evre, litar je jeftiniji nego u junu, ali za svega nekoliko evro centi. Naime, litar bezolovnog benzina u junu je koštao 1,28 evra, sada je 1,22 evra, a krajem prošlog meseca trebalo je platititi oko 1,25 evra. Jeftiniji je i dizel, jer je u junu litar ovog goriva koštao 1,33 evra,sada je 1,28, a pre mesec dana koštao je 1,29 evra.

    Dakle, značajnijh promena cena na niže na domaćem tržištu nema, a razlozi su, kako kažu naftaši, u padu dinara u odnosu na dolar i evro, kao i uvođenje novog nameta od 2,60 dinara po svakoj litri goriva na ime formiranja obaveznih rezervi, što se naplaćuje od polovine prošlog meseca. Takođe, u ceni litre goriva na domaćem tržištu, ali i svim ostalim, veliki deo “otpada” na troškove koji nemaju nikakve veze sa cenom nafte jer je reč o akcizama i porezima – dažbinama koje ubire država, a na cenu goriva utiče i rafinerijska cena.

    Da li zbog toga, ili nekih drugih razloga, gotovo ni ne jednom tržištu u Evropi, nije bilo većih pomeranja, tačnije značajnijih sniženja cene goriva zbog pada cene sirove nafte, odnosno sniženja ili nije bilo, ili su zanemariva. U zemljama gde je gorivo bilo najskuplje, i sada je tako, baš kao i u zemljama gde je cena derivata najpovoljnija. Tako je litar bezolovnog benzina u Norveškoj 1,82 evra, a dizela 1,70 evra, dok je u Rusiji litra benzina 0,64 evra, a dizel goriva 0,61 evro. Zbog tih razlika u ceni, za rezervoar od 40 litara benzina u Norveškoj je potrebno platiti gotovo 73 evra, u Rusiji 25,60 evra, a u Srbiji nepunih 50 evra. Ista količina dizela u Norveškoj košta 68 evra, Rusiji 24,40 evra, a u Srbiji nešto malo više od 51 evro.  

    Foto: FreeImages

    What's your reaction?

    developed by Premium Factory. | Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

    MAGAZINE ONLINE