Šta je bitno znati kada poslujete sa Južnom Evropom?
Prošle nedelje smo pisali o tome šta bi trebalo znati i praktikovati kada je reč o poslovnoj saradnji sa ljudima iz Severne Evrope, a sada vam ukazujemo da sve bitne stvari koje vam mogu biti značajne u pregovorima sa Grcima, Italijanima, Špancima, Slovencima, ili možda, Maltežanima.
Sličnosti između zemalja Južne Evrope:
1. Spoj kultura koje se dopunjavaju, čine da ovom regijom Evrope vlada skoro jednaki mentalitet kada je reč o komuniciranju i poslovnom bontonu, a tome doprinose i slični geografski, odnosno klimatski uslovi.
2. Razvijanje ličnih odnosa i održavanje jakih veza sa poslovnim partnerima, kao i kontaktiranje pravih ljudi u okviru kompanije, jeste ono što pripadnici zemalja Južne Evrope smatraju suštinskim. Cene poverljivost, poštovanje i lojalnost, i najčešće su topli i otvoreni za saradnju sa inostranim partnerima, što će vam svakako olakšati poslovanje.
3. Kultura u ovom regionu nalaže orijentisanost prema porodici, ljudi uživaju u slobodnim aktivnostima i izuzetno poštuju tradiciju. Kompanije pretenduju da imaju tradicionalnu i hijerarhijsku strukturu, a bliski, lični odnosi koje grade sa partnerima, otvaraju im mnoga vrata u svetu biznisa.
4. Internet i društveni mediji se aktivno koriste, mada u manjem procentu nego u Severnoj Evropi. Mala i srednja preduzeća se još uvek postepeno upoznaju sa najnovijim oblicima tehnologije. Ipak, interesovanje u poslovnom sektoru raste i društveni mediji sve više postaju važan deo buduće strateške komunikacije.
Razlike između zemalja Južne Evrope:
1. Iako značaj društvenih medija nastavlja da raste u negovanju i održavanju odnosa sa partnerima, način na koji se koriste, varira od zemlje do zemlje. Facebook je univerzalna društvena mreža koja se koristi i u privatne i u profesionalne svrhe, dok je na primer, lokalna društvena mreža Tuenti popularna samo u Španiji, Hi5 i Orkut u Portugalu, Italylink i Fubles u Italiji. Turska je četvrta na svetu po upotrebi Facebook-a, osma na globalnom nivou po upotrebi Twitter-a.
2. Tačnost je važan aspekt poslovnih sastanaka, ali nema svaka zemlja istu percepciju o vremenu. U Španiji, Italiji, Grčkoj ili na Kipru, ljudi kašnjenje ne doživljavaju kao nepristojno, dok Hrvati, Slovenci, Maltežani i Turci cene tačnost i očekuju da međunarodni poslovni partneri poštuju tu normu.
3. Upotreba gestova je posebno izražena u svim ovim kulturama, a prednjače Italijani i Španci koji su poznati po glavnoj priči i teatralnom ponašanju. Govor tela je uglavnom sličan u celoj regiji, mada neki znakovi variraju od poželjnih do uvredljivih, u zavisnosti od naroda. Ukoliko poslujete sa Grcima, Turcima ili Kipranima, izbegavajte da prstima pravite znak ’OK’ ili da upirite prstom u nekoga.