Okrenimo se budućnosti
Generalni direktor DHL Srbija Darko Babić, kaže da se ne treba okretati prošlosti, nego gledati u to šta nas očekuje u narednom periodu.
Kada uporedite vreme poslovanja u Srbiji kada je DHL počeo sa radom i danas, koje bi promene prvo istakli?
Kakvu razliku može napraviti 25 godina? Da li možemo da se setimo šta smo radili 1989. godine? Kakve smo sve izazove imali pred nama? Svedoci smo geopolitičkih promena i u isto vreme ubrzanog tehnološkog razvoja. A šta nas sve očekuje? Ako samo razmislimo o dekadi ispred nas, o izazovima budućnosti i nastavku tehnološkog razvoja koji treba da stvori nove mogućnosti koje su pred nama, da li ćemo biti u stanju da shvatimo budući svet? Sigurno da, ali da li ćemo biti u stanju da prepoznamo i shvatimo svet u 2030. godini i kasnije? Kako će Srbija izgledati? Kako ćemo prihvatati izazove budućnosti? Svet će se menjati na mnoge načine. Kako ćemo upravaljati resursima? Kako će ljudi raditi za deset do 15 godina od sada? Kako ćemo sarađivati? Da li ćemo promeniti shvatanja, verovanja i naše vrednosti. Svakako sve ove promene će imati uticaja na očekivanja budućih lidera, njihovih potreba, zahteva u rukovođenju kao i njihovoj novoj ulozi. Zato okrenimo se budućnosti!
Koji je vaš komentar nedavno iznetih podataka Svetske banke i istraživanja Doing Business 2015?
U izveštaju Svetske banke pod nazivom ’Doing Business’ o uslovima poslovanja, Srbija se od ukupno 189 zemalja nalazi na 91. mestu, a od zemalja u regionu jedino je BiH lošije plasirana. U izveštaju se prate napori država na jačanju pravnih institucija te smanjenju složenosti i troškova regulatornih procesa. Srbija po ovom izveštaju najbolje stoji u segmentu lakog dobijanja kredita 52. mesto, a najgore kada je u pitanju dobijanje građevinske dozvole, gde je na 186. mestu. Takođe, za započinjanje biznisa u Srbiji potrebno je šest procedura i 12 dana i ni dinar izdvajanja za minimalni kapital što nas je svrstalo na 66. mesto, tri mesta lošije nego prošle godine. Velika pažnja mora se posvetiti rešavanju nesolventnosti gde procedura traje dve godine, lakoći izvršenja ugovora sa 36 procedura, a pogotovo na jednostavnost plaćanja poreza gde je Srbija na 165. mestu, sa 66 uplata godišnje koje zahtevaju 279 sati.
S obzirom da je istraživanje sprovedeno krajem prvog kvartala i početkom drugog ove godine, uzimajući u obzir napore i mere Vlade RS, kao i donošenje zakona po ubrzanom postupku očekujem mnogo bolji rezultat u sledećem izveštaju.
Kako ocenjujete najavljene reformske mere vlade, kao i nedavno usvojen rebalans budžeta i početak pregovora sa MMF-om? Da li će sve to imati pozitivan efekat na privredu Srbije?
Objavljene mere su očekivane, teške, ali nužne ako se želi da se saniraju privreda i finansije Srbije. Smatram da će predložene i ambiciozne mere, kao i inicijative koje se tiču borbe protiv sive ekonomije i političkog upliva i zapošljavanja u javnoj upravi, kao i rad na poboljšanju investicionog okruženja podstaći privredni rast i održivi razvoj u godinama pred nama.
Razgovor sa MMF-om je važan, jer će sveobuhvatno biti razmotrena aktuelna ekonomska, platnobilansna i fiskalna kretanja sa osvrtom na izvršenje budžeta. Nadam se da će konsultacije po članu IV Statuta MMF i razgovori o ekonomskom programu biti podržani novim aranžmanom sa MMF-om.
U kojoj meri ste vi zadovoljni poslovanjem DHL u Srbiji i koji su vaši planovi za naredni period?
Veoma smo zadovoljni poslovanjem DHL-a u Srbiji koji preuzima lidersku poziciju u regionu. Rast je evidentan u segmentu ’e-trgovine’ i sektoru malih i srednjih preduzeća. U narednom periodu, kao što je fokus države na malim i srednjim preduzećima kao motoru razvoja domaće ekonomije, tako će i fokus DHL-a kao kompanije biti da maksimalnu pažnju posveti pružanju posebnih usluga malim i srednjim preduzećima. DHL u Srbiji će zajedno sa određenim državnim institucijama, organizovati okrugle stolove po regionalnim privrednim komorama kao savetodavac i konsultant malim i srednjim preduzećima, kojima će prenositi znanja i iskustva o carinskim procedurama prilikom izvoza i uvoza pošiljaka. Takođe, naša pažnja je usmerena na razvoj prekomorskog, kamionskog transporta kao i razvijanju logističkih rešenja.
Koje su se promene poslednjih godina desile u oblasti vaših usluga, i u kojoj meri i DHL u Srbiji prati trendove u svetu?
Kao svetski lider u oblasti transporta i logistike DHL ima obavezu da inovacijama i novim tehnološkim rešenjima ukazuje na budućnost industrije. Uvek su potrebe tržišta i klijenata polazna osnova, a nova rešenja su rezultat saradnje različitih industrija, iskustva sa svih kontinenata i nauke. Ako pogledamo šta je sve urađeno u domenu smanjenja emisije štetnih gasova transportnih sredstava, uvođenje hibrida i ekološki ’friendly’ transportnih sredstava u svakodnevnu distribuciju, planovi sa dostavom pošiljaka i putem dronova, vidimo da će u budućnosti svest o ekologiji i pristupačnost klijentima biti važni. Logistička rešenja koja smanjuju troškove i podižu efikasnost klijenata se već primenjuju svuda u svetu kao i kod nas. Ne samo što pratimo savremene trendove već je DHL Srbija sastavni deo svetske DHL-ove mreže, što predstavlja odgovornost da svim svojim klijentima pružimo najkvalitetniju uslugu koju mogu dobiti bilo gde u svetu.