Zakonska regulativa, predvidljivost i transparentnost
Telenor je jedna od najznačajnih i svakako najveća norveška investicija u Srbiji. Ove Fredheim, CEO Telenora Srbija, sa dvadesetogodišnjim iskustvom rada u Telenoru i to kako u centrali – Norveškoj, tako i u svetu, kao i u CEE regionu (Centralno-istočna Evropa), od Mađarske, preko Ukrajine, Crne Gore i Srbije, je savršen sagovornik BIZLife na temu ocene srpskog u odnosu na ostala tržišta telekomunikacija.
„U svim zemljama bilo je izuzetno dinamično u telekomunikacionoj industriji i mobilnim telekomunikacijama, koje su se razvijale u poslednjih 15 do 20 godina. Sve je išlo po ustaljenom obrascu: nekoliko generacija 2G, 3G, 4G. Od klasičnih do najnovije generacije pametnih telefona. Poređenje može da se pravi u smislu kojom brzinom se taj napredak odvijao. Sigurno je da je najnapredniji korisnik, koji koristi sve najnaprednije usluge, podjednako napredan i u Srbiji i Norveškoj. Razlike su u veličini privrede, broju stanovnika, odnosu sa regulatorima, odnosu sa vladom. Telenor, inače, ima sjajnu saradnju sa Vladom Srbije. Vide nas kao vodeću kompaniju, koja je izvršila značajno ulaganje u Srbiji. Ujedno imamo zajedničke interese, jer radimo na doprinosu razvoja srpskog društva.“
Kada uporedite poslovno okruženje, u zemljama u kojima ste radili, gde je najlakše za poslovanje?
Postavili ste teško pitanje. Ako su regulisani uslovi u kojima se radi sve je lakše. Načelno smo pozitivni prema okruženju, naročito kada govorimo o odnosu i dijalogu, ali iz perspektive brzine – stvari se sporo odvijaju. Za sve privrednike u Srbiji bitno je stanje privrede. Javni rashodi su vrlo problematični. Nekada su telekomunikacije beležile dvocifreni rast, a sada smo na nuli. Određene privredne grane, koje su se nekad razvijale, došle su na dvocifreni minusni procenat. Samim tim zaključujem, da je za poslednje dve godine, koliko sam u Srbiji, polet, koji je postojao, nestao.
Da li planirane mere vlade mogu da privuku strane investicije i u kojoj meri?
U neprekidnom smo dijalogu sa srpskim vlastima. Važno nam je da postoji pravni sistem koji funkcioniše, da postoje zakoni, podzakonska akta i da se oni poštuju. To je ono što je naša stalna poruka vlastima u Srbiji. Drugo, bitna je predvidljivost. Telenor je mnogo uložio u infrastrukturu. Zato moramo da znamo da smo u zemlji koja je predvidljiva i sigurna, i da ćemo imati mogućnosti da povratimo uloženo. Treće je transparentnost. Sve svoje snage usmeravamo na razvoj, tako da nam je veoma važno da svi delovi društva dobro funkcionišu zajedno, da možemo da razumemo šta se dešava i da to bude jasno i transparentno.
Dugoročno verujemo u uspeh srpske ekonomije. Smatramo da napredne telekomunikacije i IT rešenja mogu dati veliki doprinos, i pomoći brži razvoj i oporavak srpske privrede. U svemu tome vlada i regulator imaju ulogu, a to je da stvore uslove za slobodnu konkurenciju i napredniju regulativu. Danas se to uglavnom odnosi na dve teme. Jedna je tehnološka neutralnost, koja će nam pomoći da primenimo određene protokole u različitim opsezima, što bi povećalo i naše geografsko pokrivanje Srbije širokopojasnim internetom. Druga tema se odnosi na oslobađanje preostalih delova spektra, koji postoje, što bi mobilnim operatorima omogućilo da dodatno razviju usluge prenosa podataka kroz četvrtu generaciju tehnologije, a to znači još brži širokopojasni internet u Srbiji. Spremni smo sutra da uvedemo 4G. To će doneti dobro i građanima i kompanijama u Srbiji.
Koliko je teško održati lidersku poziciju, posebno u ovim ekonomskim uslovima?
Kao lideri suočeni smo sa izazovom da će naša konkurencija vrlo pažljivo posmatrati šta činimo. Okrenuti smo svojim korisnicima, pažljivo ih slušamo, kako bi znali šta im treba i pružili im relevantne usluge, bez obzira u kom je stanju privreda i šta se dešava. Istina, više nego ranije ulažemo napore da tako upakujemo usluge, da naši korisnici mogu da ih priušte i budu dostupnije većem broju korisnika iz perspektive cene.
Telenor Srbija ima oko 1.000 zaposlenih. Kako ocenjujete radnu snagu u Srbiji?
Telenor smatraju za privlačnog i poželjnog poslodavca. Mišljenja sam da su u Telenoru najbolji ljudi, bez ikakvog omalovažavanja drugih kompanija i njihovih zaposlenih. Inače, IT inženjeri u Srbiji su u nivou svetske klase u mnogim oblastima. Vrlo je ispunjavajuće i nagrađujuće biti generalni direktor u takvom okruženju i takvim ljudima.
Vaša ocena novog Zakona o radu?
Mislim da ide u pravom smeru. Sada treba svi zajedno da rade, i sindikati, vlada i poslodavci, kako bi se što više ljudi zaposlilo. To je prvi i osnovni izazov. Na primer, zakon podstiče privremeni rad, što je prilika za nekoga ko je prethodno bio nezaposlen da uđe u kompaniju. Tu su pravila blaža nego što su bila ranije.
Da li uspevate uspešno da balansirate između brojnih poslovnih obaveza i privatnog života?
U Telenoru radno mesto koristimo kao određeni alat za naše poslovne aktivnosti i obaveze, i uspostavljamo ravnotežu između rada i privatnog života. Nemam svoju kancelariju, na otvorenom sam i svako može da mi se obrati. Ovo je jedna pravolinijska organizaciona struktura u kojoj smo svi jednaki i mislim da u velikoj meri prati vrednosti skandinavskog društva. U organizaciji, kao što je naša, ljudi puno rade, ali ako uživate u svom poslu i onome što radite, taj odnos rada i poslovnog života je više od samih sati. Važan faktor su i fleksibilnost u ogranizaciji posla, mogućnost rada od kuće, i slično.
Regionalno povezivanje Balkana
„Mislim da je za balkanske zemlje nordijski model povezivanja kompanija pravi. Većina balkanskih zemalja su male zemlje i moraju da podstiču prekogranične saveze, i na taj način tesno sarađuju u okviru regiona.“
Telenor banka
„Otvaranje Telenor banke je hrabar, ali i logičan put. Imali smo u vidu tri stvari. Prva – srpsko društvo je visoko tehnološki povezano. Drugo – banke su tradicionalne, a onlajn bankarstvo nudi najosnovnije usluge. Treće – mi shvatamo kako korisnici mogu i žele da koriste usluge preko interfejsa pametnih telefona. U tome smo videli šansu, iskoristili svoje kapacitete i pokrenuli prvu mobilnu onlajn banku. Očekujemo veliki uspeh na tržištu. Banku smo tek otvorili, sačekaćemo par meseci pa ćemo podeliti iskustva, ali vidite da sam nasmejan. Bavili smo se već finansijskim uslugama. U Aziji imamo uslugu primanja i isplate novca u ruralnim krajevima. U Skandinaviji uslugu mobilnog novčanika. U Srbiji je prva kompletna banka.“
Nordijska poslovna alijansa
„Mislim da postoje dva aspekta, prisustva Nordijske poslovne alijanse na srpskom tržištu. Prvi je da okupi sve nordijske kompanije, koje ovde posluju, da bi prenele srpskim vlastima zašto smo mi ovde, kakvi su nam planovi, kakva nam je poslovna etika, kako poslujemo, šta želimo da uradimo u Srbiji. Sa druge strane, Alijansa je telo, koje može da okupi druge nordijske kompanije koje razmatraju ulazak na srpsko tržište, da im pruži povratne informacije o poslovanju i poslovnim prilikama.“
Foto: Đorđe Nenadić