Poslovne vrednosti nordijskih kompanija
Nordijska poslovna alijansa (NBA) je organizovana sa vizijom da postane platforma za razmenu ideja i iskustva između nordijske poslovne zajednice i Srbije. Na koje poslovne ideje i iskustva nordijskih kompanija su u Alijansi posebno ponosni, i koje bi preneli srpskim kompanijama, razgovarali smo sa Urošem Mihajlovićem, izvršnim direktorom NBA.
„Sve nordijske kompanije prate vrednosti zemalja u kojima su nastale. Kako su nordijske zemlje pojedinačno, ali i sve zajedno prepoznatljive u svetu, tako i kompanije koje su tamo nastale, prenose te vrednosti u poslovanju. Naravno, svaka kompanija ima svoj set vrednosti i biće teško nabrojati ih, ali se one mogu generalizovati, pa između ostalih to su; inovativnost, jednakost/ravnopravnost, održivost, ekološka svest i velika briga o potrebama zaposlenih, transparentnost u poslovanju, jednostavnost, briga o resursima. Ovaj pristup poslovanju je stvorilo mnoštvo nordijskih kompanija koje su dominante na svetskoj sceni i u tom smislu postaju trendseteri. Smatramo da bi ove primere dobre prakse srpske firme trebalo da uzmu u obzir i da na taj način poboljšaju svoju poslovnu praksu, kako bi se približili standardima nordijskih firmi.
Kako kompanije iz nordijskih zemalja ocenjuju poslovnu klimu Srbije?
Kao što svi znamo, srpsko tržište se sve više otvara i samim tim postaje zanimljivo za sve strane investitore. Najnoviji i veoma dobar primer je Telenor banka, koja je prva tog tipa u Srbiji i u regionu. Za to je bilo potrebno da postoji inovativna kompanija, koja prati potrebe klijenata, razvoj tehnologije, ali i promenu zakona koji će biti u skladu sa novim vremenima. Potencijal je veliki, ali ima stvari na koje Srbija mora da obrati pažnju kako bi privukla što više kompanija. Kao što su istrebljivanje sive ekonomije, Zakon o radu, zakon o stečajnom postupku, kao i ulogu koju Srbija želi da ima u globalnom poslovnom ambijentu.
Koje manifestacije NBA su do sada organizovane, i koji je vaš plan za naredni period?
Imali smo seminar početkom 2014. godine o održivom razvoju sa predavačima iz privatnog, poslovnog i državnog sektora. Tokom leta 2014. smo imali neformalno druženje sa Draganom Bjelogrlićem o njegovoj karijeri i kakav je bio njegov put. Ono što je specifično za nordijske zemlje, ali i kompanije, da su otvorene za učenje od drugih koji su uspešni i imaju šta da kažu, a takvih pojedinaca je puno u Srbiji. Ove godine smo, takođe, započeli jedan dugoročni projekat pod nazivom Nova učionica u saradnji sa Novom Iskrom gde se planira obnova učionica od I do IV razreda. Do kraja godine planiramo još takvih okupljanja uz jedan seminar o korporativnoj kulturi. Izuzetno smo zadovoljni našim događajima ove godine i trudimo se da budu što interesantniji za naše članove. Nadamo se da će sledeća godina biti još aktivnija i raznovrsnija, kako bi pun potencijal naše alijanse i članova došao do izražaja.
Članstvo u Alijansi
Da li samo kompanije iz nordijskih zemalja mogu da budu članice Alijanse ili ste otvoreni i za srpske kompanije?
Nordijska poslovna alijansa nije isključiva po pitanju članstva, to jest otvorena je stranim i srpskim firmama koje dele našu viziju i vrednosti. Kao što smo rekli na početku, deo naše vizije i jeste da približimo nordijske vrednosti i dobru praksu na srpsko tržište i smatramo da ne bismo mogli to da postignemo da smo udruženje samo nordijskih firmi.