
Verbić: Teško da se prosveta izdvoji iz mere smanjenja plata
U situaciji kada stručnjaci za finansije sugerišu da je nužno smanjenje plata u celom javnom sektoru, nije realno očekivati da se prosveta izdvoji, kaže ministar prosvete, nauke i tehnološkog razvoja Srđan Verbić.
Kao intelektualna elita, prosvetni radnici moraju da prepoznaju kada za povećanje plata postoje objektivne mogućnosti, a kada ne, kaže Verbić za Novosti, povodom mogućnosti štrajka prosvetara zbog najave da će im biti smanjene plate.
Govoreći o reformi obrazovanja, on tvrdi da to nije nešto što se počinje i završava. Najvažnije je da ne radimo promene koje nisu održive. Ako se rešimo nekih nepotrebnih stvari, povežemo ključne elemente u sistemu i podržimo dobre inicijative koje dolaze od samih nastavnika, to će biti više nego dovoljno za jedan mandat.
Temi lažnih diploma i studija sumnjivog kvaliteta, tvrdi Verbić, pristupiće se na različite načine. Pored kontrole procesa akreditacije, mnogo je važno raditi na transparentnosti, kako akreditacije tako i drugih dokumenata.
Jedno od mogućih poboljšanja o kojima sam pisao pre nekoliko godina je otvorena lista diplomaca koja bi omogućila lakšu proveru i sprečila nečasne radnje, obašnjava ministar koji se kratko osvrnuo i na preveliki broj vukovaca, kao i odlazak mladih stručnjaka iz Srbije.
"Ima više razloga za inflaciju vukovaca. Ako bi trebalo da izdvojimo samo jedan, rekao bih da je to poljuljan sistem vrednosti. Potpuno je jasno da nisu samo nastavnici odgovorni za ovu anomaliju", jasan je Verbić.
Uprkos strategiji da se izdvajanja za nauku sa 0,3 povećaju na jedan odsto BDP, ta sredstva su u ovoj godini „pala“ na ispod 0,3 odsto BDP, a ministar ističe da se u nauku mora uložiti više. Kao što je naglašeno u ekspozeu Vlade, to je jedan od prioriteta.
Kada je reč o odlasku mladih iz Srbije, Verbić je svestan da se to, nažalost, dešava. Možemo da ih zadržimo samo pozitivnom energijom i težnjom da suštinski menjamo stvari. Naš prioritet je da povećamo broj „povratnika“, zaključio je ministar prosvete.