Pridružite se poslovnoj zajednici od 20000 najuspešnijih i čitajte nas prvi

    Ovako bi vas Orwell začas uputio u dobro pisanje

    Iako na listi najtraženijih poslova sigurno nije ’pisac’, ipak je veština stavljanja na papir misli i stavova na ceni i uvek će biti (doduše, danas je papir retka pojava, ali tu su monitori). Pa sve i da se bavite programiranjem ili finansijama, trebaju vam reči i smislene, lepo oblikovane rečenice, bar da napravite ponudu, ako ništa drugo. Istina je da će drugi iz samo nanizanih reči razumeti šta ste hteli da kažete, ali način na koji iznosite svoje misli mnogo govori o tome ko ste i kakvi ste, koliko ste spremni da se usavršavate i, na kraju, koliko ste krativni.

    (Šta vi pomislite o osobi koju nikada niste videli, ali vam se zato predstavila tekstom poslatim elektronskom porukom u kojoj nema ni tačke ni zareza, gde ’ne’ stoji uz glagol, a velika slova ne postoje? Bar ste izdahnuli jedno ’uf’.)

    Ako vam treba mala pomoć oko pisanja, uvek se možete osvrnuti na Georga Orwella koji je pre 70 godina pisao pet pravila kojih se treba držati. Poslužiće vam ako svojim pisanim rečima želite da se izdvojite od ostalih i jasno iznesete svoje misli.

    Prvo, izbegavajte metafore i druga poređenja koja se inače često mogu pročitati u štampi. ’Ahilova peta’, ’labudova pesma’, ’mačji kašalj’, ’stezati kaiš’, ’ostati kratkih rukava’, ’trn u oku’, ’puter na glavi’… Ovakvo izražavanje može da zvuči melodično i prihvaćeno je u govoru, ali Orwell misli da u drugima ne izaziva emotivnu reakciju. Savetuje da smislite nešto originalno ako ste već željni metafora.

    Nikada ne koristite dugačke reči, ako postoje kraće sa istim značenjem. Ako mislite da ćete dužinom reči kupiti nečiji stav da ste pametni i vešti, grešite. Pre će onaj ko čita misliti da ste arogantni i pretenciozni. (Da li ’velike’ emocije dolaze iz ’velikih’ reči? (Hemingway)).

    Manjeje uvek bolje. Svaka reč koja ne doprinosi značenju napisanog, sigurno ga umanjuje. Suvišna je i treba je izbaciti.

    Ne koristite pasiv tamo gde može aktiv. (Treba uzeti u obzir da je Orwell pisao na engleskom).

    Nikada ne korisitite strane reči i izraze, uskostručne naučne termine ili žargon ako za njih imate zamenu iz svakodnevnog govora. Šta god da pišete učinite to tako da štivo može da razume i prosečan čitalac. Zar ne želite da širite svoje ideje?

    Bonus savet– bolje da kršite sva ova pravila nego da ste vulgarni. Vulgarnost niako ne spada u manire dobrog pisanja.

    Da li bi se Orwell složio sa Einsteinom i njegovim kolegama koji tvrde da ’…ako ne možete dvanaestogodišnjaku da objasnite šta vam je umu, onda ni sami niste razumeli!“.

    What's your reaction?

    developed by Premium Factory. | Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

    MAGAZINE ONLINE