Pridružite se poslovnoj zajednici od 20000 najuspešnijih i čitajte nas prvi

    Boston i sumnjivo lice digitalnog novinarstva

    Piše: Dr Borislav Miljanović, Represent System

    Kako društvene mreže i digitalna komunikacija utiču na novinarstvo i izveštavanje? Odgovor na ovo pitanje koje je aktuelno skoro koliko i sam Internet, mogli smo da pratimo u direktnom prenosu iz Bostona prošle nedelje. Nakon tragičnog događaja na bostonskom maratonu, nastala je prava i opravdana uzbuna na ulicama ovog grada, a ubrzo zatim i skoro ekvivalentna, ali teško opravdana, zbrka u izveštavanju o ovom događaju u svetskim medijima.

    Opšti utisak u komunikacijskim ocenama je da su i novi i stari mediji zakazali na ovom zadatku. Najpre je CNN nepromišljeno u direktnom uključenju objavio neproverenu informaciju o navodnom hapšenju osobe osumnjiče za podmetanje dve bombe na cilj trke. Tu "vest" su sa CNN-a, odnosno, kako će se ispostaviti, sa nepouzdanog izvora, preuzele još neke televizijske stanice, i čitavih sat vremena provele u spekulacijama o nepostojećem hapšenju. Potom je, dok su u javnosti još odjekivale ogorčene šale na račun brzopletosti CNN-a, New York Post otišao još dalje i objavio fotografije osumnjičenih za ovaj zločin, takođe neproverene i netačne. Na fotografijama su, međutim, bili nedužni ljudi, koji su na ovaj način dovedeni u vrlo realnu opasnost.

    Naravno, uzbuđenju fabrikovanja "ekskluzivnih" vesti nije odoleo ni Internet, pa je tako sajt Reddit pustio u digitalni etar, a naknadno se izvinjavao, fotografiju još jednog navodnog osumnjičenog, za koga se ispostavilo da je nestali student kojeg nesrećna porodica traži već nekoliko meseci. Istovremeno, profili medijskih kuća na Twitteru vodili su nemilosrdnu borbu za retvitovanje "prvih" informacija, od nagađanja o broju nastradalih i etničkog profilisanja osumnjičenih, pa do licitiranja sa brojem podmetnutih bombi. Ove vesti, objavljene samo nekoliko sati posle nesreće, su se u najboljem slučaju pokazale kao neproverene u trenutku objavljivanja, a u najgorem kao potpune izmišljotine.

    Svi ovi promašaji deluju kao neminovna posledica brzine protoka informacija u digitalnom dobu. Vestima ipak treba vremena, bar onoliko koliko je dovoljno da se razviju i uobliče u koherentnu priču. Medijske kuće se, međutim, ponašaju kao da nemaju to vreme, jer im ga ubrzano krade Internet, tj. svi mi. Niko više ne čeka televiziju, informišemo se preko fotografija napravljenih pametnim telefonima, verujemo svedocima sa mesta događaja koji nas izveštavaju na društvenim mrežama, pratimo stanje na ulicama preko live stream kamera. I onda dođemo u situaciju da dobijamo previše informacija koje zapravo ne stižemo da razumemo. Tehnologija nas u tome ne čeka, omogućava nam pristup neverovatnom broju informacija, ali nam ne pruža uvek i odgovarajući kontekst neophodan za pravilno razumevanje dobijenih podataka. Ali u tome je upravo odgovor na ono pitanje sa početka i tu se vidi šta je posao novinara.

    Niko nije ugrožen novim mogućnostima, ali treba pričati o pravim načinima korišćenja komunikacijske tehnologije koja nam je danas dostupna. Činjenica je da brzina komunikacije na društvenim mrežama može imati vrlo korisnu ulogu u ovakvim strašnim situacijiama. Facebook profil bostonskog maratona je odmah nakon nesreće počeo sa informisanjem o dešavanjima na mestu događaja, mnogi građani Bostona su preko društvenih mreža obaveštavali svoje najbliže da su na sigurnom, tokom potere za osumnjičenima policija je preko Twitter naloga izveštavala građane o svojim akcijama, a do samih napadača se, između ostalog, došlo i zahvaljujući brojnim snimcima i fotografijama koje su preko Interneta stavljeni na raspolaganje policiji.

    Što se tiče pozitivne uloge medija u ovoj priči, neka je bude u tome da je nezamenljivost odgovornog novinarstva još jednom došla u prvi plan. Internet i društvene mreže jesu i treba da ostanu sredstvo, a ne konkurencija sa kojom se treba trkati. Pogotovo ne kada nema svrhe pokušavati prestizanje, i dok u svom džepu imate sasvim drugi adut koji će vam omogućiti pobedu u maratonskoj trci – a to je, pre svega, tačno informisanje javnosti.

    What's your reaction?

    developed by Premium Factory. | Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

    MAGAZINE ONLINE