
Amazon lekcija: Kako treba pisati akcionarima
Izvršni direktor Amazona Džef Bezos poručio je svojim akcionarima da bi trebalo da žrtvuju ovogodišnji profit i investiraju u dugročnu lojalnost potrošača. Tu "lekciju" podelio je u ovogodišnjem pismu svim šerholderima, a mediji to pismo već navode kao jedinstveni primer pravog poslovnog poteza.
Svaka poslovna odluka većine američkih kompanija donosi se kako bi ostvarila jedan cilj – donošenje zarade vlasnicima korporacija i to po sistemu ’što pre to bolje’. Rezultat je da se štedi na stvarima kao što su dugoročne investicije, korisnički servis, kvalitet proizvoda i primanja zaposlenih.
Ova opsednutost kratkoročnim profitom proizvela je nezdravu i destabilizujuću situaciju sa kojom se suočava većina američkih kompanija – korporacije su ostvarile najveće profite u istoriji, dok su zarade zaposlenih nikad manje. U vremenu visoke stope nezaposlenosti i činjenice da plate zaposlenih Amerikanaca u ovakvim kompanijama predstavljaju prihod drugih američkih kompanija, kratkoročna strategija prospertiteta predstavlja najgoru moguću opciju.
Tokom sedamnaest godina postojanja Amazon nikada nije stavljao kratkoročne profite iznad dugoročnih ulaganja i stvaranja vrednosti. Dobrovoljno i proaktivno su smanjili cene u korist svojih potrošača, ulagano je u tehnologiju i korisničke servise kako bi se razvila dugoročna lojalnost korisnika. Ukratko, povučeni su hrabri potezi koji su imali male šanse da povrate uložene investicije.
Sprovodeći poslovnu politiku koja na prvo mesto stavlja korisnika, kvalitet i dugoročne ciljeve Amazon je često razočarao kratkoročne ivestitore koji imaju tendenciju da domniraju Wall Streetom i stalno gunđaju da bi Amazon trebalo da zarađuje više.
Mnogi internet divovi, poput Yahoo-a, eBay-a, Microsofta, a od nedavno i Apple-a, posrnuli su pod fokusom kratkoročne profitabilnosti. Ukoliko kompanije izaberu poslovni put Amazona koji se vodi ulaganjem današnjeg profita u sutrašnje mogućnosti, razvoj proizvoda, lojalnost kupaca i posvećene zaposlene, može doći do privremenog pada vrednosti akcija ovih kompanija. Na duge staze, akcije će dostići vrednost koja će biti veća od one da je glavni zadatak preduzeća ostao da bilans stanja krnišu što većom cifrom.
’Dugročno gledano, interesi kupaca i akcionara postaju isti,’ navodi u svom pismu Džef Bezos, a to je filozofija koja uspešno vodi Amazon kroz tržišnu utakmicu.