Pridružite se poslovnoj zajednici od 20000 najuspešnijih i čitajte nas prvi

    Koja je tajna globalnog uspeha Zare?

    „Ako u oktobru ne kupite nešto u Gucciju ili Chanelu, dobre su šanse da ćete to isto naći u februaru. Uđete li danas u neku trgovinu Zare, mala je verovatnoća da ćete još nabasati na nešto što ste videli pre desetak dana. U Zari kupujete danas ili nikada, a budući da su cene niske, kupujete danas…“

    Ovim rečima urednik londonskog modnog magazina ‘Tank’ Masud Golsorkhi opisuje razliku između visoke i ‘brze’ mode (fast fashion), kojoj pripada Inditex, poznatiji po najstarijem brendu Zari, trenutno najvećoj modnoj kompaniji i lancu trgovina na svetu, a njen španski osnivač i vlasnik Amancio Ortega elitnom klubu milijardera, kao treći najbogatiji čovek na planeti.

    U poslednjih pet godina prodaja Inditexa je s 9.4 narasla na 13.8 milijardi evra, a profit se godišnje povećao na 2 milijarde. Kompanija zapošljava 110.000 radnika, pa dok Španija grca u krizi, Inditex cveta. U svetu mode danas im se mnogi dive, ali ih se i boje. Dok Zaru američka mreža CNN opisuje kao ‘bajkoviti španski uspeh’ u zemlji s 50 posto nezaposlenih mlađih od 30 godina, modni direktor Louisa Vuittona, Danijel Pijet o njoj govori kao o ‘verovatno najinovativnijem i najpogubnijem modnom lancu na svetu’.

    ‘Inditex je potpuno promenio ponašanje kupaca’, kaže urednik Tanka za kompaniju koja je sedamdesetih začela trend ‘instant mode’, zarazivši njome modnu industriju i otvorivši put sličnim kompanijama kao što su H&M, Gap, Topshop, UNIQLO ili C&A. Ono što je u hrani McDonald, to su u modi Zara i slični. Ta je kompanija prva shvatila da je ključ uspeha proizvesti što više odeće koja će u što kraćem roku stići do kupca uz što nižu cenu i u što kraćem vremenu biti zamenjena novim modelom, pa svaki od brendova Inditexa, bilo Zara, Zara Home, Bershka, Massimo Dutti, Oysho, Stradivarius, Pull & Bear ili Uterqüe, sledi isti obrazac: trendi robu, pristojno sašivenu i jeftinu prodavati u lepim, ekskluzivno uređenim trgovinama.

    Novi trendovi, linije i dizajn nekada su se izmenjivali dva puta godišnje, a sada se u ‘brzoj modi’ ređaju svakih mesec-dva, čak češće, zavisno o toga koliko Zara brzo može proizvesti novi trend, a proizvodi ga svakih pet do šest nedelja koliko je dovoljno da dizajnira, proizvede i dostavi novu robu u trgovine. U divljoj konkurenciji brendova, neki znaju izbaciti na tržište i do 18 kolekcija godišnje. Sada i kompanije poput Prade i Louisa Vuittona umesto dve, izbacuju godišnje četiri do šest kolekcija, a to su isključivo uticaj i posledica Zarine poslovne politike, tvrdi urednik londonskog magazina Tank.

    Prateći budno reakcije kupaca, ta kuća može neki model korigovati i doterati u samo četrnaest dana i njime snabdeti 5.900 prodavnica koliko ih trenutno ima u 85 zemalja. Kažemo trenutno, budući da zadnjih nekoliko godina Inditex otvara više od jedne radnje dnevno (500 godišnje), pa se npr. broj od 289 trgovina u Kini od konca ovoga jula do danas povećao za 350 novih prodajnih mesta. To je mnogo više od onoga što može najljuća ‘brza’ konkurencija, jer Arcadia Group, u čijem je vlasništvu Topshop, ima tek 3.000 prodavnica u svetu, H&M 2.500, a Mango 2.400. U Evropi su ’posejali’ više od 4.000 radnji, u Španiji početkom avgusta 333, u Francuskoj 118, u Italiji 88, u Nemačkoj 67, u Rusiji 58, u Poljskoj 40, u SAD samo 45 (verovatno zbog malih veličina), u Hrvatskoj, kao i u Švedskoj 9, 5 u Sloveniji, 4 u Srbiji, po jednu u Crnoj Gori, BiH i Makedoniji…

    What's your reaction?

    developed by Premium Factory. | Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

    MAGAZINE ONLINE