Pridružite se poslovnoj zajednici od 20000 najuspešnijih i čitajte nas prvi

    Jat i Airbus pred arbitražnim sudom?

    Uoči raspisivanja tendera za izbor partnera za nacionalnog avio-prevoznika u predstojećem mesecu iz Tuluza je stigla vest da će 30. marta Airbus prestati da pokušava da reši probleme sa Jatom oko ugovora o nabavci osam aviona, koji je potpisan davne 1998. godine. To bi moglo da znači raskid ugovora, pa čak i arbitražu pred međunarodnim sudom.

    Ukoliko slučaj završi na sudu, postoji opasnost da Srbija izgubi 23,5 miliona dolara koje je dala kao avans, plus dodatnih 25 miliona dolara koje bi Airbus tražio na ime odštete. Potencijalni gubitak bi tako iznosio oko 48 miliona dolara, što je za tri miliona više od cene jednog novog aviona A320.
     
    „Poslednjih godina intenzivno pokušavamo da napravimo aneks ugovora, koji bi bio mnogo povoljniji za Jat i Srbiju u pogledu cene, broja aviona, isporuke i finansiranja“, kaže Nevena Kostić, portparol kompanije Vision technologies, regionalnog zastupnika Airbus-a.
     
    Kostićeva dodaje da „ukoliko do 30. marta srpska strana prihvati početak pregovora, Airbus je voljan da se situacija reši. Pristajemo da smanjimo broj aviona sa osam na četiri, kao i da tip aviona prilagodi Jatovim sadašnjim potrebama“.
     
    Promene na svetskom tržištu promenile su i cene koje bi sada bile dosta povoljnije nego pre 14 godina, kao i način finansiranja. Nov ugovor podrazumevao bi i obuku osoblja čime bi Jat dobio najmoderniju flotu u regionu, navedeno je u saopštenju.
     
    Kako kaže Vladimir Ognjenović, generalni direktor nacionalne avio-kompanije, nikakav dopis iz Airbus-a nije stigao u Jat.
     
    Vrednost ugovora potpisanog 1998. godine bila je 580 miliona dolara, a Jat je uplatio avans od 23,5 miliona. Obaveza Airbus-a je bila da već godinu dana kasnije isporuči prvi avion. Niti je avion stigao niti je avans vraćen. Sve u svemu nijedna strana nije ispoštovala ugovor.

    Kada se Airbus i zvanično oglasi prema Vladi Srbije ili Jatu rešenje je da se odmah sastane radna grupa i da donese odluku da li će se ići u pregovore oko aneksa ugovora ili će se Airbus-u predložiti sporazumni raskid.

    „Bilo kakav odnos prema imovini Jata može da bude zasnovan samo na odluci suda, a ne unilateralnim potezima bilo koje strane“, kaže Milivoje Mihajlović, direktor Kancelarije za saradnju sa medijima Vlade Srbije. „U ovom slučaju, treba imati u vidu da je Jat dao avans i na taj način postao poverilac prema drugoj ugovornoj strani“.
     
     
    Slovenci spajaju aviokompanije SFRJ?


    Integracija avioprevoznika iz regiona predstavlja jedini izlaz iz globalne krize, smatra generalni direktor Adria airways-a Klemen Boštjančič. Pre nego što konkurentima sa tržišta bivše SFRJ, Croatia airlines-u, Jat airways-u i Montenegro airlines-u, ponudi svoj plan integracije, Boštjančič će pokušati da samostalno nađe kupca za Adriu.
     
    „Ako prodaja Adrie stranom partneru propadne, naša poslednja šansa biće regionalna integracija“, rekao je Boštjančič, samo nedelju dana nakon što je Asocijacija evropskih avioprevoznika apelovala na Adriu da „preuzme vodeću ulogu u integraciji bivšeg jugoslovenskog avio-tržišta“.
     
    Direktor Adrie izjavio je kako je iz Brisela već stigla podrška za stvaranje zajedničkog prevoznika, ali da će njegova kompanija ipak prvo pokušati da privatizacijom reši svoj problem. Do kraja ovog meseca izabraće se finansijski konsultant koji bi trebalo da Adriji pomogne u njenom privatizacionom procesu.
     
     

    What's your reaction?

    developed by Premium Factory. | Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

    MAGAZINE ONLINE