
Pozorišni život u Srbiji u 2011.
Pozorišni život u Srbiji u 2011. godini obeležili su smanjivanje produkcije zbog sve tanjeg budžeta, predstave reditelja Olivera Frljića i jačanje trenda dokumentarne drame.
Mladi reditelj iz Hrvatske Frljić pobedio je i na Sterijinom pozorju i na Jugoslovenskom pozorišnom festivalu. U Novom Sadu nagrađen je za autorski projekat “Kukavičluk” u izvođenju Narodnog pozorišta iz Subotice, a u Užicu za predstavu “Otac na službenom putu” Abdulaha Sidrana, u produkciji Ateljea 212. Prodrmao je publiku i na Bitefu projektom “Proklet bio izdajica svoje domovine” Slovenskog mladinskog gledališča iz Ljubljane, kao i šokantnim “Buđenjem proleća” Franka Vedekinda i ansambla Zagrebačkog kazališta mladih na gostovanju u Jugoslovenskom dramskom pozorištu (JDP).
Ovo je bila godina uspeha i za mladog reditelja Borisa Liješevića koji je u jakoj konkurenciji na Bitefu osvojio Gran pri “Mira Trailović” za “Elijahovu stolicu” po drami Igora Štiksa, u koprodukciji JDP-a i festivala MESS iz Sarajeva. Jubilarni, 45. Bitef ponudio je kao novi koncept, ili kao nužnost zbog besparice, ciklus “Region u fokusu” sa devet predstava, uz samo šest predstava iz sveta, ali su među autorima bili vrhunski stvaraoci Hajner Gebels, Jan Fabr, Frank Kastorf.
Saradnja u regionu postala je redovna, a čini se da u tome prednjači Atelje 212 koji je za dramu “Gospoda Glembajevi” hrvatskog pisca Miroslava Krleže, u režiji Jagoša Markovića, angažovao izuzetnog makedonskog glumca Nikolu Ristanovskog i doajena Borisa Kavacu iz Slovenije. U koprodukciji sa festivalom Grad teatar u Budvi nastalo je nekoliko značajnih predstava, među kojima “Kanjoš Macedonović” Narodnog pozorišta u Beogradu, po tekstu i u režiji Vide Ognjenović i Čehovljev “Višnjik” JDP-a u režiji Dejana Mijača. Reditelj Nebojša Bradić, po okončanju posla na mestu ministra kulture, okupio je teatre iz Užica, Tuzle i Virovitice za koprodukciju “Proklete avlije”, a jubilej Ive Andrića obeležio je i predstavom “Noć u kafani Titanik” u Knjaževskom teatru u Kragujevcu. JDP je postavio novu dramu Biljane Srbljanović “Nije smrt biciklo (da ti ga ukradu)” u režiji gosta iz Makedonije Slobodana Unkovskog. I naši reditelji radili su kao gosti – Nikita Milivojević u Grčkoj, Miloš Lolić u Nemačkoj, Egon Savin u Mađarskoj.
Trendu doku-drame efektno se priključio Bitef teatar i u saradnji sa nevladinim organizacijama realizovao dve angažovane predstave na osnovu dokumentarnog materijala i ličnih priča učesnika o bolnim temama naše nedavne prošlosti i aktuelnim problemima. To su “Hipermnezija” mlade bosanske autorke Selme Spahić i grupe glumaca iz regiona, kao i “Patriotik hipermarket” po tekstu Minje Bogavac iz Beograda i Jetona Neziraja iz Prištine, u režiji Dina Mustafića iz Sarajeva, u izvođenju srpskih i albanskih glumaca.
Srpsko Narodno pozorište u Novom Sadu obeležilo je veliki jubilej – 150 godina rada u temeljno rekonstruisanoj zgradi, uz niz novih predstava među kojima je ansambl drame izveo četvorosatne “Seobe” Crnjanskog, u dramatizaciji i režiji Vide Ognjenović.
Narodno pozorište u Beogradu sprovelo je faznu rekonstrukciju, u okviru koje je adaptirana scena “Raša Plaović”. Otvorena je premijerom “Zli dusi”, po Dostojevskom, u dramatizaciji i režiji Tanje Mandić Rigonat.
Zvezdara teatar je adaptirao veliku scenu i dao joj ime “Danilo Bata Stojković”, a otvorio je novim komadom Dušana Kovačevića “Život u tesnim cipelama”, na temu radničkog štrajka glađu.
Uz proteste više pozorišta zbog daljeg kresanja budžeta, javnost su uzburkale i smene po isteku mandata direktora.
Zakon o kulturi usvojen 2009. predviđa izbor po konkursu, ali nadležni još nisu usvojili potrebne uredbe pa su direktore ponovo imenovale gradske vlasti – u JDP-u Tamaru Vučković Manojlović, u pozorištu “Duško Radović” Damjana Kecojevića.
Ovogodišnja priznanja Udruženja dramskih umetnika Srbije pripala su Ružici Sokić – “Dobričin prsten” za životno delo i Ivi Milošević – nagrada “Bojan Stupica” za režiju predstave “Proslava” u Ateljeu 212. Glumačku nagradu “Raša Plaović” dobila je Nataša Ninković za naslovnu ulogu u drami “Heda Gabler” Narodnog pozorišta.
U 2011. godini umetničku i životnu scenu napustili su glumci Olivera Marković i Petar Kralj.