
Kako prebroditi krizu?
Svi vlasnici firmi kad-tad se nađu u različitim krizama. Bile one ekonomske, krize u poslovanju ili u komunikaciji, sve su to situacije s kojima bi dobar menadžer treblo dobro da se nosi i uspešno da ih prebrodi. Saznajte u nastavku kako bi trebalo da se ponašate u kriznim situacijama.
Svedoci smo propadanja mnogih firmi zbog nastanka različitih kriza. To ne moraju da budu samo ekonomske krize koje utiču na celokupni privredni sektor, već i na unutrašnje krize poslovanja, kao i na krize u komunikacije. Posao svakodnevno donosi različite probleme, koji se ponekad javljaju i nezavisno od nas. U takvim situacijama menadžeri su oni koji bi trebalo kako da reše krizu. Činjenica je da nije svako predodređen da može da se nosi sa takvim situacijama i zato je potrebno da se oformi tim koji će uspešno savladati sve nastale probleme. Potrebna je doza prevencije, planiranja, fleksibilnosti, ali i dobre komunikacije. U kriznim situacijama, lider bi trebao da bude osoba koja zna da se nosi sa stresom i neko ko ima dovoljno iskustva u takvim situacijama, s ciljem da firma iz novonastale situacije, iziđe sa što manje štete. Kupci i zaposleni su oni koji ništa ne praštaju i tada takođe treba voditi računa o tome, kako se ne bi izgubilo njihovo poverenje.
Što je potrebno da prebrodite krizu?
Prevencija. Planiranje je vrlo važan deo upravljanja kriznim situacijama. Kada napravite dobar plan, to može da vam pomogne da smanjite novonastale štete. Važno je da možete da predvidite različite vrste kriza i smanjite rizike od njihovih pojava. Međutim, ipak na neke krize se ne može uticati. Tada je potrebna improvizacija i to je trenutak kada se vidi upravljačka sposobnost pojedinaca.
Podelite uloge. Svakoj osobi u timu zadajte ulogu kojom će se baviti. U kriznim situacijama treba oformiti tim pouzdanih i sposobnih ljudi, u koje ćete imati poverenja kada dođe kriza i koji će vam svojim znanjem pomoći da je prebrodite. Članovi tima su veoma važni jer su to ključne osobe, od kojih zavisi ugled i opstanak firme.
Budite fleksibilni. Menadžer treba da bude fleksibilan i to proizlazi iz situacije kada nema drugog izbora nego da se prilagodi novonastaloj situaciji. Potrebno je da izađe iz dotadašnjih okvira poslovanja i pronađe određeni kreativni načini kako bi izašli iz krize.
Naučite da komunicirate. Oprezno komunicirajte sa svojim zaposlenima, kupcima, ali i poslovnim partnerima tokom krize. Dobrom komunikacijom stvorite pozitivnu atmosferu. Ako dođe do problema u poslovanju, razgovarajte otvoreno sa svojim investitorima ili partnerima jer jedino razgovorom možete doći do zajedničkog dogovora. S dobrom komunikacijom čak i u vreme krize možete da sačuvate njihovu podršku.
Preuzmite odgovornost i brzo reagujte. Morate da preuzmete odgovornost i da se postavite kao lider koji će svoj tim voditi u pravom smeru. Ako i dođe do krize, pokušajte da reagujete što brže možete kako biste rešili probleme na vreme. Možete da napravite plan, ali uvek može da se dogodi nešto neočekivano i nepredvidivo. Što pre počnete da rešavate probleme, to će biti bolje i za vas i za posao.
Krizne situacije ne moraju nužno da budu okarakterisane kao loše. One mogu da budu dobar primer i dobar katalizator pozitivnih promena. U takvim situacijama može da se vidi koje su prave sposobnosti menadžera, članova njegovog tima, ali i zaposlenih na nižim nivoima upravljanja. Nepredvidive situacije u svakom slučaju donesu i pozitivne promene, poput načina upravljanja, komuniciranja i sl.
U takvim trenucima potrebno je da se iskoristi iskustvo i da se i dalje primenjuje u poslovanju kako bi i u budućnosti bili spremni na iste situacije. Ako se stvari sagledaju pozitivno, onda sigurno ima mesta za učenje i napredak u poslu, ali i firmi, za koju to može da bude ključ uspeha.