Smederevo dobija marinu

Postoje dobri izgledi da Smederevo kanačno iskoristi svoju poziciju grada na Dunavu i dobije marinu. Grupa stručnjaka nemačke organizacije za tehničku saradnju počela je ovog leta izradu studije za izgradnju marine.

Za kraj leta planirana je prezentacija projekta, nakon čega sledi teži deo posla za lokalnu samoupravu – obezbeđivanje novca da se plan sprovede u delo. Pretvaranje zapuštenog ušća reke Jezave u Dunav u marinu prema svim evropskim standardima trajaće duže od dve godine. Posle izgradnje Smederevo će biti upisano na nautičku kartu Evrope, što će umnogome doprineti turističkom razvoju grada, a neće izostati ni ekonomski efekat.

Veliki nanosi mulja

Ušće Jezave u Dunav nalazi se odmah uz smederevsku tvrđavu, a nakon presecanja njenog korita 1967. godine tek nešto malo je urađeno na uređenju obala i prilaza. Pokušaj da se tu napravi marina nije uspeo. Obe reke tu nanose velike količine mulja i peska, što je stvorilo sprudove i praktično odseklo ovaj deo korita od Dunava, pretvorivši ga u baru punu žabokrečine i raznog rastinja.

– Cela priča o gradnji marine pokrenuta je u okviru Dunavske strategije, a na izradi projekta angažovan je nemački profesor koji je uradio projekte za veliki broj marina u Nemačkoj i zemljama Evropske unije. Nemci su bili izuzetno zadovoljni potencijalom prostora, jer je on lociran u centru grada i ima izuzetnu infrastrukturnu povezanost sa svim putnim pravcima. Ogromna prednost je i što se taj prostor nalazi tik uz smederevsku tvrđavu, kaže gradonačelnik Predrag Umičević.

Šef lučke kapetanije Hranislav Mirković više od tri decenije podseća na neiskorišćen potencijal reke u Smederevu, gradu sa jednom od najdužih obala na Dunavu.

Godinama slušam od kapetana turističkih brodova da je veliko interesovanje turista koji plove Dunavom za ovaj deo obale. Svi su iznenađeni što Smederevo nema mogućnost vodopristana, a kada prolaze pored tvrđave, moraju da joj se približe kako bi putnici bolje osmotrili građevinu, koja sa reke izgleda još lepše nego sa kopna. Ušće Jezave u Dunav idealno je mesto za izgradnju marine, jer je taj prostor prirodno zaštićen od vetra i talasa. Da bi ona bila po standardima Evropske unije, potrebno je obezbediti dodatne sadržaje počev od određene dubine, vezova, priključaka za struju i vodu, restorana, prodavnice ribomaterijala, a neophodna je i benzinska pumpa. Ovde je dubina na srednjem vodostaju oko tri metra, tako da ovaj deo treba očistiti, produbiti, treba da se nabaca kamen na levoj obali na uzvodnom delu i da se uradi drugačije rešenje izlivanja atmosferske kanalizacije u reku – kaže Mirković.

Studija, čija se prezentacija očekuje krajem septembra, treba da pruži konkretne podatke o broju mesta za plovila i infrastrukturu neophodnu za funkcionisanje marine i ispunjavanje evropskih standarda.

– Planirano je da sadrži i prateće sportske, turističke i rekreativne sadržaje, jer i deo između marine i tvrđave treba da upotpuni turističku ponudu grada. Pristup sa reke nedostaje Smederevu, a ovo je šansa da i to dobijemo. Dunavska strategija podržava ovakve projekte i mi želimo da vežemo dve vrlo važne stvari – tvrđavu i marinu, napravimo jednu celinu, za šta će sigurno biti zainteresovani posetioci koji budu došli čamcima, jahtama i brodovima do Smedereva – navodi Umičević.

Od visine sume koju treba uložiti u gradnju marine zavisi da li će se tražiti investitori ili će izgradnju marine finansirati lokalna samouprava u saradnji sa Evropskom unijom. 

What's your reaction?

developed by Premium.rs | Copyright © 2025. bizlife.rs | Sva prava zadržana.

MAGAZINE ONLINE