Pridružite se poslovnoj zajednici od 20000 najuspešnijih i čitajte nas prvi

    preduzetništvo

    Žensko preduzetništvo u zapećku, a KO SU ŽENE koje se usude da POKRENU BIZNIS?

    Prva žena predsednik vlade Velike Britanije Margaret Tačer svojevremeno je izgovorila čuvenu rečenicu: „Ukoliko želite da nešto bude rečeno, pitajte muškarca; ukoliko želite da nešto bude urađeno, pitajte ženu“. Osnaživanje žena da se uključe u preduzetništvo je nešto na čemu se aktivno radi decenijama unazad, ali pitanje je da li društvo uspeva da osnaži žene, i zašto do dan danas izgleda kao da je ova misija borba sa vetrenjačama?

    Od oko 290.000 preduzetnika u Srbiji, svega trećina su žene. I dok nadležni ukazuju da je preduzetništvo u Srbiji obeleženo “rodnim disbalansom” i da je dvostruko više samozaposlenih muškaraca nego žena, te da je zato svaki ženski preduzetnički poduhvat, ogroman uspeh-  podaci poslednih godina ipak ohrabruju da ima nade za dame koje se odvaže i pokrenu svoj posao.

    Podaci Agencije za privredne registre jasno to potvrđuju pa je tako u Srbiji trenutno 195.435 preduzetnika muškaraca, a  99.466 žena. Podaci pokazuju i da u poslednje tri godine broj preduzetnika, kako žena tako i muškaraca raste.

    A šta je potrebno da se žene više odvaže i uplove u preduzetničke vode sigurnije?

    Predsednica Udruženja poslovnih žena Srbije Sanja Popović Pantić ukazuje da su prepreke sa kojima se žene suočavaju pre svega finansijske i to na samom početku prilikom osnivanja firme.

    Naime, kako je objasnila, do početnih sredstava žene dolaze teže budući da ispod 20% njih ima na svoje ime registrovanu neku nekretninu pa je kod banaka koje traže koleteralu to nedovoljno za odobravanje kredita.

    Šta još koči žensko preduzetništvo?

    „To je najdrastičniji primer razlike izmedju žena i muškaraca. Onda, kada najčešće uz pomoć prijatelja i porodice, obezbede sredstava za otpočinjanje poslovanja suočavaju se sa rodnim streotipima na svakom koraku. Nepoverenje u ženu kao preduzetnika je veoma rasprostranjeno i ne zna se da li je teže biti mlada žena na početku karijere ili kada u nekim zrelijim godinama, na primer posle 50 započne biznis. Ovde na Balkanu mnogo je predrasuda i prema polu i prema godinama, a ako tome dodamo i neke dodatne karakteristike na primer ako je u pitanju žena sa sela ili iz neke manje zastupljene etničke grupe, položaj se dodatno komplikuje i potrebna je još veća podrška“, objašnjava Popović Pantić za BIZLife portal.

    Sanja Popović Pantić

    Sanja Popović Pantić

    Ipak, stvari se pomeraju napred i to potvrđuje statistika po kojoj je udeo preduzetnica krajem 2021. u ukupnom broju malih I srednjih preduzeća bio 33% po kriterijumu vlasništva od 51% kao i  zauzimanja vrhunske pozicije u upravljanju firmom.

    Ako pođemo od toga da je udeo preduzetnica 2011. bio oko 26%  a da je kriterijum bio blaži po pitanju vlasništva (samo 1% udela u vlasništvu) uz upravljačku poziciju, onda možemo reći da je ostvaren napredak jer je uz primenu strožijeg kriterijuma za vlasništvo, udeo žena u preduzetništvu povećan, dodaje Popović Pantić.

    Kada je reč o tome u kojim oblastima žene pokreću biznis, ukazuje da su one i dalje dominantne u ličnim uslugama, preradi hrane, dok muškarci dominiraju u oblasti iT-ija, gradjevinarstva, metalske i mašinske industrije.

    Najveći broj preduzetnica je imalo prethodno radno iskustvo nakon čega su se i ohrabrile da otpočnu sopstveni biznis, obično posle 10-ak godina rada u korporativnom sektoru.

    Novi trendovi: Digitalne preduzetnice

    Trend je takav da je sve više „digitalnih preduzetnica“ koje otpočinju i vode svoje kompanije, prodajući proizvode i usluge u digitalnom svetu, a to su mahom žene starosti od 25 do 40 godina.

    Žena preduzetnica

    Žena preduzetnica

    Govoreći o tome od čega zavisi uspešnost biznisa i šta savetuje ženama da bi se odvažile na takav korak da pokrenu svoj posao, Pantić kaže da na iskustva od 24 godine rada sa preduzetnicama može da kaže da ljubav prema onome što se radi  i potpuna posvećenost uvek daju dobar rezultat, ali je neophodno i  neprekidno usavršavanje i sticanje znanja i veština ne  samo vezanih za stručni deo posla već i za upravljanje firmom, kako bi firma odskočila i bila uspešna na dugi rok.

    „Snažna volja da se istraje uprkos teškoćama odlika je svih uspešnih preduzetnica.  Lakše je sa podrškom u porodici ali znam  žene koje ni to nisu imale u dovoljnoj meri pa su uspele zahvaljujući enormnoj energiji, volji i posvećenosti koja podrazumeva kontinuirano učenje i inoviranje poslovanja“, poručuje Sanja Popović Pantić.

    Inače, Udruženje poslovnih žena Srbije radi na podršci, edukaciji i umrežavanju poslovnih žena Srbije, već 24 godine.

    Za sve ove godine Udruženje je realizovalo 156 projekata,  6.300 žena je prošlo  kroz različite edukacije za otpočinjanje biznisa, 900 članica širom Srbije i 153 žena je podstaklo na dalje uspehe odajući im priznanje za njihov rad kroz nagradu „Cvet uspeha za ženu zmaja“.

    Podršku ženama preduzetnicama dala je i kompanija Lidl Srbija, pa je tako na jučerašnjoj konferenciji „Snažne. Hrabre. Važne.”, zvanično predstavila učesnice istoimenog projekta koji za cilj ima podršku žena, čiji će se proizvodi u nedelji od 6. oktobra naći na policama Lidla.

    Panel, Lidl

    Panel, Lidl

    Naime, i istraživanje kompanije Lidl Srbija i Fondacije Ana i Vlade Divac, ukazuje na to da je u Srbiji i dalje mali broj žena u preduzetništvu – samo 33% preduzetnica su žene, a 25% preduzeća u Srbiji je u vlasništvu žena.

    Svesna činjenice da je preduzetnicima znatno teže da sebi prokrče put do potrošača, kompanija Lidl Srbija je u martu ove godine organizovala konkurs „Snažne. Hrabre. Važne.“, u nameri da podrži i osnaži razvoj ženskog preduzetništva u Srbiji i omogući plasman proizvoda ovih uspešnih žena u svojoj mreži prodavnica.

    Od više desetina prijavljenih preduzetnica, kompanija Lidl Srbija odabrala je njih 26.

    Zahvaljujući projektu na policama Lidla naći će se i Boom kuglice koje prave dve drugarice i koleginice Ana Stanojević i Jelena Pavić.

    Ana i Jelena

    Ana i Jelena

     

    Kako se odvažiti i uploviti u preduzetništvo?

    Stanojević ponosno kaže da su se prepoznale u sloganu projekta „Snažne. Hrabre. Važne“.

    „Do sada je saradnja sa Lidlom bila sjajna. Dosta toga smo naučile jer smo ušle u svet proizvodnje i naučile o komunikaciji sa velikim distributerima. To nam je značilo. Nadam se da će posle izlaganja naših proizvoda u Lidl radnjama da se na obostrano zadovoljstvo saradnja nastavi i da ćemo doći do što većeg broja klijenata“, rekla je ona.

    Za sada u ponudi imaju sirove slatke kuglice sa ukusima limuna i kafe, ali uveliko rade na razvoju novih proizvoda.

    „Radimo na novim ukusima i proizvodima. Nadamo se proširenju asortimana, imamo nekoliko novih ukusa u planu,   uvođenje novog proizvoda zahteva i nova ulaganja, ali ipak ne odustajemo od ideje”, kažu Ana i Jelena.

    Na ovaj biznis odlučile su se nakon rada na različitim poslovima i različitim industrijama jer su želele da pokrenu “nešto svoje”.

    “Odlučile smo se da napravimo ovakve zdrave kuglice jer se to nadovezalo na naš način i stil života da jedemo zdravo pa smo htele i da napravimo proizvod koji će biti zdrav”, navode.

    „Verovati u svoju ideju, posvetiti se i imati zacrtan cilj“

    Trenutno se njihove zdrave kuglice mogu probati u nekoliko kafeterija i kupiti u manjim prodavnicama zdrave hrane, a to što će se uskoro naći na i policama Lidla za ove dve dame veliki je izazov.

    Boom kuglice

    Boom kuglice

    Ističu da je na početku pokretanja biznisa najteže bilo nači finansijska sredstva, imati dovoljno znanja i povezati se sa pravim ljudima u pravo vreme.

    Ipak kaže, verovale su u svoju ideju i smatraju da je jako važno podržati male preduzettnike.

    “Svaka žena nosi snagu u sebi, ali mora da veruje u svoju ideju, da je iznese i da ima cilj”, kaže Ana Stanojević.

     

    Izvor: BIZLife/Jelena Andrić

    Foto: Lidl, Pixabay, Udruženje poslovnih žena, BIZLife, Unsplash

    What's your reaction?

    Ostavite komentar

    Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    developed by Premium Factory. | Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

    MAGAZINE ONLINE