Zdenka Milanović Narodno pozorište

Zdenka Milanović: Kako spojiti kulturu i biznis?

Uspešno balansiranje između sveta muzičke industrije i kulturnih institucija nije lako, ali strateški pristup i prilagodljivost omogućavaju postizanje vidljivih rezultata, smatra direktorka marketinga Narodnog pozorišta i generalna direktorka kompanije Lampshade Media Zdenka Milanović. U razgovoru za BIZLife ona ističe i to da kombinacija umetnosti i preduzetništva kroz model „brand alignment” pruža nove mogućnosti za promociju kulturnih sadržaja, dok urbane komunikacione strategije približavaju pozorište mlađoj publici.
  • Kako uspevate da balansirate između uloga u muzičkoj industriji, kao generalna direktorka kompanije Lampshade Media, i u kulturnoj instituciji, kao direktorka marketinga Narodnog pozorišta?

Obe pozicije zahtevaju konstantnu uključenost, ali dozvoljavaju fleksibilnost, što omogućuje balansiranje između ove dve pozicije. Moja karijera je uglavnom bila vezana za kreativne industrije, koje su po svojoj prirodi integrisane sa lajfstajlom, stoga sam navikla da sve svoje uloge uvezujem.

  • Da li su žene u sektoru kulture i umetnosti suočene sa specifičnim izazovima u poređenju sa muškim kolegama?

Žene su vrlo prisutne u kulturnim institucijama i češće zauzimaju rukovodeće pozicije nego u nekim drugim sektorima. Ipak, i dalje postoje izazovi, poput nedovoljne zastupljenosti u određenim oblastima umetnosti, težeg puta do liderskih pozicija i manjeg priznanja za njihov rad u poređenju s muškim kolegama. Takođe, žene se često suočavaju sa rodnim stereotipima, manjim finansijskim ulaganjima u njihove projekte i pritiscima u vezi s balansiranjem profesionalnog i privatnog života.

  • Kakva su vaša iskustva kao žene na rukovodećim pozicijama u muzičkoj i kulturnoj industriji?

Uglavnom vrlo pozitivna. Razdvojila bih angažovanje u kulturnoj instituciji i muzičkoj industriji. U Narodnom pozorištu sam od početka angažovanja pristupila poslu sa strateškog aspekta, što je pozitivno prihvaćeno od strane Uprave i omogućilo vidljiv doprinos i povećanju vrednosti sa institucionalnog aspekta, osavremenjivanje komunikacije, kao i osvajanje nove publike. Muzička industrija je više komercijalno orijentisana, surova su pravila igre, manje je uređen biznis, prostor za urbanu, nezavisnu i alternativnu muziku, koja čini naš katalog, suženiji je. Koliko god sam srećno ušla u muzički biznis i odmah uspostavila odličan odnos sa muzičarima, institucijama, medijima, bilo je puno izazova. Treba pažljivo izabrati u koje aspekte posla ulazite. Dakle, treba poznavati sebe kako biste bili komotni u tome šta radite.

  • Na koji način marketing može doprineti unapređenju položaja žena u kulturi i umetnosti?

Pre svega, kroz stručnost i kroz kompleksnije strateško sagledavanje. Na taj način imate uvid u poslovanje, u mogućnosti ste da pozitivno utičete na poslovanje i promene, te da postignete razvoj, što vam daje vidljivost i značaj.

Zdenka Milanović Narodno pozorište

  • Često ističete važnost spajanja umetnosti i preduzetništva. Da li je i koliko teško taj poslovni model ostvariv u Srbiji?

Teže je u današnje vreme obezbediti kvalitetno povezivanje, budžeti kompanija su sve manji, ali nedostaje i razumevanje šta taj poslovni model treba da predstavlja osim usmeravanje sredstava. Ukoliko se odnosimo prema saradnji kao sponzorstvu, to je jedna dimenzija suštinski nezanimljiva kompanijama, „brand alighment”, odnosno udruživanje dva ravnopravna partnera sa sličnim pozicijama, gde svako dobija na vrednosti, predstavlja smisleni pristup i tu ima lepih rezultata.

  • Kako marketing može još bolje da popularizuje pozorište i približi ga široj publici?

Promovisanje umetničkih vrednosti, generalno, u vremenu preplavljenom raznovrsnim medijskim sadržajem – predstavlja poseban izazov. Publika je danas sve mlađa, a pažnja sve kraća. Pozorište je deo repertoara konzumacije sadržaja, gde ulaze i Netfliks, i koncerti i sl. Zato je neophodno da strategija komunikacije bude prilagođena široj, urbanoj publici – od kreativnih materijala, medija, uključivanja urbanih lidera u protokolnu listu i sl. Mi smo, na primer, prepoznali da predstavu „Mister Dolar”, koja je urađena na vrlo moderan način, treba postaviti kao delo urbane kulture i sa premijerom smo je predstavili u prvom broju magazina „Vogue Adria” kao bitan urbani događaj, čime smo se sa uspehom pozicionirali.

  • Koji su, po vašem mišljenju, najvažniji faktori za uspešno vođenje marketinga u kulturnim institucijama?

Marketing je strateška funkcija – podrazumeva pozicioniranje, kreiranje i razvijanje poslovanja institucije. Ovakav pristup je ređe zastupljen, marketing je često PR i podrazumeva službu podrške programu. Tu je velika razlika doprinosa. Kada se postavite strateški, dajete širi uvid u kontekst u kojem se posluje, omogućujete pravilno pozicioniranje institucije, dajete uvide za programsku strategiju i planirate razvoj publike.

Saznajte sve o dešavanjima u biznisu, budite u toku sa lifestyle temama. PRIJAVITE SE NA NAŠ NEWSLETTER.

Izvor: BIZLife/Borislav Despotović

Foto: Privatna arhiva

What's your reaction?

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

developed by Premium.rs | Copyright © 2025. bizlife.rs | Sva prava zadržana.

MAGAZINE ONLINE