
Zašto su neka pića premijum?
Milan Krstić, generalni direktor kompanije Energy Star, samo za BIZLife otkriva koja priča se krije iza najluksuznijih svetskih pića i šta iz toga možemo da naučimo.
Milan Krstić, nakon završene Gimnazije u Bačkoj Palanci, diplomirao je finansije i računovodstvo na Ekonomskom fakultetu Univerziteta u Novom Sadu. Bavio se komunikacijama u jednoj telekomunikacionoj kompaniji, dok je u Energy Star stigao 2015. godine. „Počeo sam na poziciji Horeca sales executive, 2017. prelazim na mesto direktora prodaje. Od 2020. sam na poziciji generalnog direktora firme”, govori.

Milan Krstić, generalni direktor kompanije Energy Star
- Počinje hladnija sezona, stoga se polako vraćamo u zatvorene prostore – restorane i barove. Šta to tačno znači u vašoj industriji – da li se „vaša” pića konzumiraju u većoj meri tokom zime i da li imate neku posebnu strategiju u vezi sa tim?
Da, upravo je ovo period godine kada se letnja sezona završava, a zimska počinje. Nama su podjednako bitne obe. Ukoliko bismo ih poredili, zimska je, svakako, duža i u tom periodu su veoma atraktivni ski-centri koji poseduju veoma ozbiljne ugostiteljske objekte. Takođe, period oko Nove godine je veoma značajan, jer veliki broj turista u tom periodu posećuje našu zemlju. Letnja sezona ima mnogo veću ponudu, tu su reke, koje su posebno značajne, razni festivali, ljudi su mnogo aktivniji. Ako gledamo volumene, one su, na kraju, slične, samo se razlikuje sâm izbor pića.
Svaka sezona je priča za sebe. Mi se trudimo da zadržimo postojeće kupce i dobijemo nove, da svaka sezona bude bolja od prethodne, da povećamo broj zadovoljnih klijenata i proširimo svest o brendu kod kupaca. Strategija je veoma važna i mnogo pažnje pridajemo tome. Neke od strategija koje primenjujemo jesu segmentacija, targetiranje i pozicioniranje.
- Šta jedno piće treba da poseduje da bismo ga svrstali u premijum kategoriju?
Sama reč označava da je nešto izuzetnog kvaliteta i da je najbolje u svojoj kategoriji. To važi i za pića. Industrija žestokih pića ima svoju definiciju „premijuma”.
Bilo koja votka i bilo koji viski velikih brendova već su unapred označeni kao premijum u marketinškom smislu. Skuplje etikete mogu biti „superpremijum” ili „ultrapremijum”, ali se i dalje mogu naći na policama prosečnih specijalizovanih prodavnica.
Kako god da dođete do sopstvene definicije premijuma, bilo da se zasniva na ceni, retkosti, stilu ili kvalitetu, činjenica je da današnji potrošači imaju veliki izbor visokokvalitetnih pića, više nego ikada. Snage globalizacije, možda, homogenizuju izbor piva, vina i žestokih pića na policama nekih trgovaca, ali ponovna pojava zanatskih i kvalitetnih pića reakcija je na to. Visoki standardi i nepokolebljiv stav ključni su, po mom mišljenju, kada govorimo o premijum piću.
- Fakat je da u svetu postoje ljudi koji ne žale novac na skupa pića. S druge strane, mi smo malo tržište. Kakva je onda ta publika kod nas? Da li je dovoljno velika da od nje živite?
Da, mi jesmo malo tržište, ako se poredimo sa nekim velikim evropskim ili svetskim zemljama. Ja bih se vratio samo desetak godina unazad, na početke našeg poslovanja, kada smo krenuli sa premijum tekilom, rumom itd. Ako govorimo o njihovoj prodaji, to su bile statističke greške. Ljudi nisu imali svest o tome, jednostavno – nisu znali. Internet, društvene mreže, otvorene granice i mogućnost da ljudi putuju i upoznaju – veoma su doprineli da se ovaj segment razvija kod nas i da se faktički sve što je aktuelno u svetu automatski preslikava na naše tržište. Činjenica je da premijum segment svuda na svetu raste, pa i kod nas.
Srbija već dugo važi za centar noćnog života ovog dela Evrope, stoga nas posećuje veliki broj stranaca. Tu su i velike IT kompanije, prosečne plate su u porastu. Dakle, moj odgovor na pitanje da li se od toga može živeti: može.

Premijum pića
- Opišite nam neki lokal, mesto, grad, državu, bar ili sl. gde su vas ponuda i usluga premijum pića ostavili bez daha?
Što kroz posao, što privatno, imao sam priliku da obiđem veliki broj objekata. Želim da napomenem da, ako pričamo o premijum piću danas, sve što možete da nađete u najboljim svetskim restoranima, barovima – možete da nađete i kod nas. Da li je to neki singl malt, rum, džin itd. – sve je to i nama dostupno.
Ono što je od izuzetnog značaja jeste da ljudi vole da uživaju ne samo u premijum piću nego i u samoj usluzi, ritualu ispijanja. Sve to mora da bude usklađeno. Trendovi se menjaju stalno, inovacije su konstantne.
- Energy Star broji 45 zaposlenih. S obzirom na to da ste prošli kroz nekoliko sektora, u kom delu je firma, prema vašem mišljenju, najsnažnija?
Za mene je svaki sektor podjednako važan. Isto kao i lanac, ako pukne na jednom mestu, više ne funkcioniše kako treba. Od samih pregovara sa principalima, dela u vezi sa uvozom i logistikom, marketinga, pozicioniranja, prodaje i, na kraju, tačne i precizne isporuke – vidite koliko je sve to povezano. Sve mora da funkcioniše podjednako efikasno. Za sve uspehe i odlične rezultate koje naša firma svake godine beleži zaslužni su isključivo zaposleni. Kao kompanija, trudimo se da ulažemo u razvoj pojedinaca, da negujemo timski duh i obezbedimo kreativno poslovno okruženje.
- Odgovorite iskreno: zašto ljudi piju skupa pića?
U većini slučajeva, skuplja alkoholna pića odraz su kvaliteta i visokog standarda. Razlog konzumacije skupog alkohola svakako je taj što vam se sviđa ukus i što njime obogaćujete svoj život. Zapamtite: nađite ono što vam je ukusno, pijuckajte polako i uživajte u svakom gutljaju.
Moj savet za vas i vaše čitaoce jeste da pokušate zaista da obratite pažnju na ono što pijete. Pre nego što čašu prinesete usnama, zavrtite je i uživajte u aromi, uzmite malu količinu, držite od pet do deset sekundi u ustima, puštajući da teče oko svakog dela vašeg jezika. Kada konačno progutate, obratite pažnju na zaostali ukus na jeziku. Tako ćete doći do odgovora.
Postoji razlika između jeftinih i skupih stvari. Nisu sve jeftine stvari loše, ali čak i najbolje jeftine stvari neće biti ni približno dobre kao skupe.
- Hennessy, Dom Pérignon, Armand de Brignac – neke su od vaših etiketa. Šta ih izdvaja u odnosu na druge premijum proizvode iz te kategorije?
Sva tri velika brenda koja ste naveli dolaze iz iste kuće. LVMH je francuska holding i multinacionalna korporacija i konglomerat, specijalizovana za luksuznu robu.
Hennessy je najveći proizvođač konjaka na svetu, sa ukupnim tržišnim udelom od 40 odsto (u Americi oko 60 odsto) i prodajom oko 70 miliona flaša godišnje. Inače, destileriju Hennessy je, 1765. godine, osnovao irski oficir Ričard Henesi, koji je služio vojsci Luja XV. Hennessy kuća je još 1865. godine započela klasifikaciju konjaka na osnovu kvaliteta. Klasifikaciju od tri zvezdice, danas poznatiju kao VS, ubrzo je usvojila cela industrija. Takođe, oznaka X.O (extra old) potiče iz kuće Hennessy. Moris Henesi je stvorio X.O prvo za porodicu i prijatelje, a to je danas svetska referenca za konjak.
Dom Pérignon proizvodi šampanjska kuća Moet&Chandon. To je njihova prestižna etiketa i najslavniji vintidž šampanjac na svetu. DP je simbol luksuza ugrađenog u popularnu kulturu. Priču o šampanjcima započeo je benediktinski monah dom Perinjon. Sve do smrti, 1715. godine, njegova ambicija je bila javno poznata: da napravi najbolje vino na svetu. Više od tri veka kasnije, kuća Dom Pérignon odražava vizionarski pristup svog osnivača, koji se naširoko smatra duhovnim ocem šampanjca. Svaka nova berba je jedinstven kreativni čin, poziv izvanrednog stila vina da ga samo Chef de Cave može proglasiti „vintidžem godine”. „Svaka berba daje različito grožđe. Ako grožđe ne ispunjava standarde Dom Pérignona, te godine neće biti vintidž šampanjca” – rekao je dom Perinjon Chef de Caveu Ričardu Džefroju.
Armand de Brignac prestižni je brend šampanjca u vlasništvu porodice Katije i ima istoriju koja datira još od 1763. godine. Dobijao je pohvale od kritičara i poznavalaca vina širom sveta, kulminiralo je nedavnim izborom Armand de Brignac Bruta kao najboljeg šampanjaca na svetu u slepoj degustaciji 1000 brendova. Godine 2016. proglašen je za najbolji šampanjac Blanc de Noirs. Armand de Brignac odležava u posebnom, zatvorenom delu najdubljeg dela podruma, 119 stepenika ispod zemlje.
- Imajući u vidu specifične zakone u vezi sa oglašavanjem alkoholnih pića, šta smatrate najboljom reklamom za vaše proizvode?
Digitalni marketing, društvene mreže i influenseri u današnje vreme najbolji su vid reklame. Imajući u vidu da influenseri i poznate ličnosti diktiraju trendove i imaju izuzetan uticaj, nastojimo da uspostavimo i izgradimo odnos sa njima. S obzirom na to da je digitalni svet budućnost, a da naša kompanija ide u korak sa vremenom i trendovima, imamo menadžera digitalnog marketinga, koji se bavi isključivo ovim delom posla.
Izvor: BIZLife Magazin