Žan Klod Dekoa – čovek koje je INOVACIJAMA promenio PARIZ
U doba kada se sve menja munjevitom brzinom, kada promena dolazi i pre nego što se naviknemo na prethodnu veoma je teško postići uspeh i opstati. Posebno kada se bavite nečim što karakteriše upravo brzina – marketing. Ali, ako pogledamo životni put Žan Klod Dekoa (Jean – Claude Decaux) videćemo da i u ovoj brzoj profesiji možete ostaviti traga i trajati.
Važno je umeti!
Žan Klod Deko je bio francuski preduzetnik, marketinški mag i osnivač internacionalne agencije JCDeko (JCDecaux). Zaslužan je za stvaranje koncepta „Abribus“ – čekališta na autobuskim stanicama koja su gradu besplatno nuđena, a čiju su izgradnju platile marketinške kompanije čiji su se oglasi na njima nalazili.
Ovaj znameniti Francuz je rođen 1937. godine u Bovu u skromnoj obućarskoj porodici. Sa samo sedamnaest godina je nakon odlaska roditelja na put, odlučio da napravi postere i lepi ih na zidove obližnjih ulica. Nadao se da će njima privući nove mušterije u očevu radnju. Tako je uplovio u marketinške vode. A onda je 1955. godine zajedno sa svoja dva brata osnovao malu marketinšku agenciju…
Međutim, promena zakona u Francuskoj donela je i nove zabrane za korišćenje bilborda što je Dekoa skoro dovelo do bankrota. Želeći da sačuva svoju agenciju, ovaj Francuz se dosetio i zasnovao koncept „Abribus“. On je trebalo da da gradu ograđena stajališta na autobuskim stanicama potpuno besplatno, a njihovo postavljanje su platile kompanije čiji su oglasi postavljani.
U zamenu za gradnju stajališta Deko je dobio ekskluzivni dvadesetogodišnji ugovor za prodaju oglasnih mesta na stajalištima. U Pariz je došao 1972. što je značilo značajan napredak i širenje Dekoovog poslovanja.
Deko se nije zaustavio samo na autobuskim stajalištima – počeo je da gradi telefonske govornice, javne toalete čije su površine nudile oglasni prostor koji se vrlo lako mogao iznajmiti. Do 1981. u Pariz je uveo i elektronske panele putem kojih je gradska vlast mogla lakše da komunicira sa građanima, a koji su sadržavali reklamni materijal.
I u narednim godinama je nastavio sa tradicijom inovatorstva. Opsednut čistoćom, u Pariz je uveo „Saniset“ (Sanisette) samočisteći toalet koji je zamenio čuvene pariske pisoare. Budući pasionirani biciklista, Deko je sproveo i sistem samouslužnog iznajmljivanja bicikala u Parizu koji sada poseduje više od 18 hiljada bicikala, u više od 67 gradova i koji nose reklamni materijal.
Čovek koji je život posvetio stvaranju upadljivog sadržaja nije voleo da deli svoj privatan život. Poslovanje Žan Klod Dakoa, ako se izuzmu dve afere oko dobijanja tendera u Briselu, ostaje obeleženo inovatorstvom, koje je olakšalo život mnogih ljudi najpre u Francuskoj, a potom i širom sveta.
O njegovom privatnom životu ne znamo mnogo sem da su za njim ostala tri sina koja su preuzela vođenje firme. Žan Klod Deko je umro u martu ove godine, u 78. godini života. Tokom karijere duge pola veka stvorio je brend čije proizvode možemo naći na preko pola milijarde bilborda, u skoro četiri hiljade gradova i u 56 zemalja širom sveta.
Izvor: BIZLife
Foto: Youtube printscreen
Piše: A. M.