Preduzetnička priča: Voditi privatan biznis je prilika koja se ne propušta
Posle više od 10 godina provedenih u jedriličarskoj reprezentaciji Srbije posao je izabrao nju a ne ona njega – Svetlana Mojić počela da se bavi dizajnom enterijera jahti i projektovanjem enterijera luksuznih stambenih objekata.
“Posle nekoliko godina rada na pozicijama dizajnera enterijera jahti i arhitekte-enterijeriste za luksuzne stambene objekte, osvojena stipendija me je odvela na dalje školovanje u Italiju. Iako sam nastavila da se školujem, nisam prestala da radim. Klijenti i saradnici iz bivših firmi su nastavili da mi se javljaju zadovoljni prethodnom saradnjom. Na kraju specijalizacije, shvatila sam da već radim ono što volim i da imam dovoljno klijenata, te da stvari želim da uredim administrativno. Zato sam otvorila preduzeće”, kaže Svetlana.
Studio dizajna “Salt & Water” otvorila je u Novom Sadu u avgustu 2011. godine i od tada ima svoju privatnu firmu koja se bavi dizajnom jahti, projektovanjem enterijera rezidencijalnih i komercijalnih objekata.
Ona kaže da je još u toku studija bila primljena za stalno na poziciji dizajnera enterijera za jahte u birou u Herceg Novom. “Otišla sam tamo na tri meseca zbog stručne prakse, kako bih proširila svoje znanje, a uz to sam želela i da što kvalitetnije uradim master rad. Kad se praksa završila, ponudili su mi da ostanem. To je bilo 2007. godine”.
Kaže da je na početku podrška porodice bila ključna da se odluči na ovaj korak a kasnije u periodu razvoja, u velikoj meri joj je pomoglo Udruženje poslovnih žena Srbije odličnim savetima i mentorskim programom.
“Verujem da je izuzetno važno biti okružen ženama koje se već godinama uspešno bore sa istim dnevnim zadacima. Meni su one velika motivacija i podstrek”, napominje Svetlana.
Početak nije bio lak ali za ulaganje nije bio potreban veliki novac – počela je sa minimalnim sredstvima dovoljnim da pokriju troškove otvaranja preduzeća i kupovinu prvog kompjutera.
Kako kaže na početku je bilo problema a najveću glavobolju uzrokovali su joj razni birokratski lavirinti, računovodstvo i ostali segmenti poslovanja sa kojima se tada prvi put susrela.
“Sve je to za mene na početku bilo ‘špansko selo’. I danas kada o tom periodu pričam sa ostalim ostvarenim preduzetnicima shvatam da nisam bila usamljen slučaj. Taj problem je jednostavno ukorenjen u našem društvenom sistemu i duboko verujem da se može prevazići jedino pravovremenom edukacijom, bilo na fakultetu, u srednjm školama i na svim dostupnim kursevima”, smatra ona.
Prema njenom mišljenju dizajn je dvosmeran proces i zbog toga je za nju najbitnije da u startu posveti vreme upoznavanju sa klijentom, njegovom idejom, željom i ciljem koji želi da ostvari kako bi to najbolje pretočila u prostor.
Kada je u pitanju prodaja, kako kaže, klijente ne traži direktno već oni najčešće sami dođu po preporuci nekog od starih klijenata ili jednostavno vide neke od prethodnih projekata koji im se svide.
Izazov sa kojima se danas susreće je raspodela vremena – koliko vremena posvetiti dizajniranju i projektovanju, koliko radu sa timom a koliko vremena sa klijentom.
Svakome ko razmišlja da se upusti u vode privatnog biznisa Svetlana savetuje da veruje u sebe, da se osmeli na prvi korak jer kasnije je sve lakše.
“Najveća prednost u svemu je što tako dobiješ šansu da radiš ono što voliš, ono što si sam izabrao i kreirao za sebe. To je nešto neprocenjivo. To je ono što mi daje vetar u leđa i pomaže da prevaziđem svakodnevne probleme”, kaže ona.
Voditi sopstveni biznis u Srbiji je poseban izazov, jer se lavirinti birokratije ponekad čine neprohodni.
“Ipak, ukoliko znate da se organizujete i pažljivo birate na koga ćete se osloniti, ako ste spremni da svaki dan nešto novo naučite onda privatan posao može da bude pravi izbor za vas”, poručila je ona i dodala da je baveći se privatnim poslom uspela da vodi život kakav želi a to je prilika koja se ne propušta.
Izvor: BIZLife
Piše: Tanja Njegomir