
Sve više građana plaća online, raste i poverenje u onlajn kupovinu
MasterIndex, tradicionalno istraživanje kompanije Mastercard o finansijskim navikama i potrebama aktivnih korisnika kartica u Srbiji, potvrdilo je da su onlajn plaćanja postala sastavni deo finansijske kulture građana Srbije i da takva vrsta plaćanja ima kontinuiran trend rasta.
MasterIndex podaci pokazali su da čak 83 odsto ispitanika koristi online plaćanja, što je porast od 22 odsto u poređenju sa godinom pre početka pandemije.
Raste poverenje u bezbednost online kupovine
Studija je još pokazala da su prvi izbor korisnika i dalje domaće online prodavnice (54 odsto), te da je poverenje u bezbednost online kupovine poraslo u odnosu na prethodnu godinu i iznosi 55 procenata.
Od 83 odsto ispitanika koji onlajn plaćanja koriste redovno, 13 odsto njih plaća onlajn barem jednom nedeljno, dok 41 odsto koristi onlajn plaćanja na mesečnom nivou, a 46 odsto njih jednom ili nekoliko puta godišnje.
Da preferirani načini kupovine i plaćanja sve više prelaze u onlajn okruženje, govori i podatak da skoro polovina ispitanika (46 odsto) mesečne račune plaća putem interneta.
Šta se najviše kupuje online?
Garderobu i obuću kupuje njih 45 odsto, sportsku opremu 28 odsto, a namirnice i potrepštine za kuću 25 odsto ispitanika. Onlajn prodavnice građani sve više posećuju i za kupovinu elektronskih uređaja (21 odsto) i nameštaja (17 odsto).
MasterIndex istraživanje u Srbiji pokazalo je da 55 odsto korisnika onlajn kupovine koristi kartice generalno, bilo da su u pitanju debitne, kreditne ili internet/prepaid kartice. Keš koristi 48 odsto korisnika, dok 42 odsto ispitanika koristi e-banking, odnosno m-banking aplikacije kao opciju za plaćanje robe i usluga poručenih na internetu.
Kada je u pitanju online plaćanje sa sačuvanom karticom kod trgovca tzv. credentials on file rešenje, plaćanje računa za komunalije prednjači kada je u pitanju korišćenje ove opcije (30 odsto), sledi usluga naručivanja i dostave hrane (15 odsto). Te naručivanje i plaćanje preko sajtova supermarketa (14 odsto)
Poverenje u onlajn plaćanja raste iz godine u godinu
„Navike korisnika su se evidentno promenile, dobrim delom zbog pandemije, ali pre svega zbog naprednih tehnoloških rešenja u oblasti bezgotovinskog plaćanja i internet trgovine koja su građanima dala veću slobodu izbora i bolje korisničko iskustvo pri kupovini i plaćaju. Imajući u vidu podatak da su građani Srbije dominantno opredeljeni za onlajn kupovinu kod domaćih trgovaca i da poverenje u onlajn plaćanja raste iz godine u godinu, onlajn poslovanje jeste razvojna prilika za trgovce svih veličina, a posebno male i srednje preduzetnike da povećaju obim svog poslovanja. U ovom prepoznajemo i potencijal za ukupan ekonomski rast domaćeg onlajn tržišta, zbog čega ulaganje u edukaciju i stimulaciju trgovaca i korisnika treba biti zadatak svih nas tržišnih činilaca“, izjavila je Jelena Ristić, direktorka za tržišta Srbije, Crne Gore i Bosne i Hercegovine u kompaniji Mastercard.
Saveti korisnicima za bezbednost
Kako je primetan rast poverenja u onlajn plaćanja, važno je i ponoviti uobičajene savete korisnicima da online plaćanjima uvek pristupaju na isti način kao što to rade sa standardnim kartičnim plaćanjima, to znači da nikome, nikad ne otkrivaju broj kartice, PIN i CVC2 kodove i da ne dele ove podatke putem poruka, elektronske pošte ili društvenih mreža.
Kao i da provere da li veb stranica trgovca ima simbol katanca i https:// oznaku koji garantuju sigurnu enkripciju podataka. Takođe, korisnicima se savetuje da potraže Mastercard® SecureCode™ ili Mastercard Identity Check simbole na stranici trgovca, kao potvrdu garancije da se njihovi podaci razmenjuju samo sa finansijskom institucijom koja prihvata plaćanje, a ne sa trgovcem. Sve češće u primeni je i dodatni vid sigurnosti, Mastercard rešenje bazirano na EMV 3DS standardima, odnosno metodi tzv. biometrijske autentifikacije koji klijentima omogućava pouzdano prepoznavanje krajnjeg korisnika kartice pri potvrdi onlajn plaćanja.
Izvor: BIZLife
Foto: Mastercard, Pexels