
Šta je Lean filozofija i kako vam pomaže da unaprediti svoje poslovanje?
Lean filozofija kao i Lean alati nam pomažu da našu organizaciju unapredimo u smislu povećanja fleksibilnosti, boljeg iskorišćenja postojećih resursa, stvaranja okruženja u kome će cela kompanija raditi kao jedan jedinstveni tim bilo da je reč o malom, srednjem ili velikom preduzeću.
Suštinska dilema mnogih menadžera jeste pitanje „šta zapravo predstavlja unapređenje poslovanja“? Da li je to povećanje obrta i obima proizvodnje, pa će „valjda“ ostati i više za firmu. Nažalost, sa povećanjem obrta najčešće dolazi i do značajnog povećanja troškova, jer su naši procesi nespremno dočekali ovaj skok. Zaškripi nam logistika, nabavka materijala, nedovoljno proizvodnih kapaciteta, pa onda posežemo za angažovanjem podizvođača i na kraju kad podvučemo crtu. Vidimo da smo isto zaradili i pre povećanja obima prodaje, a da smo stepen stresa, pritiska i nezadovoljstva podigli na viši nivo.
Nuspojava koja se javlja je stvaranje „funkcionalnih silosa“, jer će prodaja reći „mi smo svoj posao uradili i prodali više. Proizvodnja će prebacivati na nabavku, nabavka će kriviti prodaju, jer nije najavila povećanje prodaje i tako u krug. Uprkos tome što smo povećali obim prodaje i proizvodnje, naša firma nije više zaradila. Samo je stvorila nezadovoljnije zaposlene što nam svakako nije cilj.
Lean filozofija kao i Lean alati nam pomažu da našu organizaciju unapredimo u smislu povećanja fleksibilnosti, boljeg iskorišćenja postojećih resursa, stvaranja okruženja u kome će cela kompanija raditi kao jedan jedinstveni tim bilo da je reč o malom, srednjem ili velikom preduzeću. To suštinski znači da ćemo povećanje obima spremno dočekati u svim organizacionim jedinicama i svim procesima. To će za rezultat imati i veće dobiti, sa manje stresa, pritiska i u boljoj atmosferi.
Šta zapravo predstavlja Lean filozofija (skup alata) i šta je cilj našeg „putovanja“?
Kada jednom krenemo sa unapređenjem procesa u kompaniji obavezno naiđemo na veliki broj pitanja i nepoznanica. Česta je dilema šta zapravo predstavlja Lean filozofija (skup alata) i šta je cilj našeg „putovanja“. Da li je to skup alata koje je potrebno implementirati, ili je Lean način organizovanja kompanije zapravo nešto drugo? Da li je potrebno prvo implementirati najpoznatiji Lean alat za organizaciju radnog prostora 5S, pa zatim preći na organizaciju procesa održavanja mašina i opreme, odnosno TPM alat pa onda ići dalje ili je neki drugi redosled bolji i svrsishodniji?
Mnoge kompanije su krenule u implementaciju na način da je jak i odlučan menadžment „gurao“ i nametao nove načine rada. Iako rezultati nisu izostali, prvom prilikom kada su „gurači“ posustali zbog drugih prioritetnijih obaveza, dostignuti rezultati su počeli da slabe a procesi da se urušavaju. Ovo nas dovodi do zaključka da je ispravna implementacija Lean-a, pa i drugih značajnih promena u organizaciji rada nešto mnogo više od puke primene alata, modela i načina rada.
„Organizaciona kultura jede svaku strategiju za doručak“ – rekli si neki mnogo pametniji od mene a ja sam potvrdio na bazi svog 15-to godišnjeg iskustva, baveći se organizacijom poslova i unapređenjem procesa. I sam sam kad kad „gurao“ unapređenja željan brzih rezultata, ali svaki put kada organizacija nije bila spremna za to – rezultati su bili kratkog daha. Tako sam i spoznao pravo značenje ove rečenice i važnost organizacione kulture, bez obzira da li se radi o maloj, srednoj ili velikoj kompaniji u kojoj sam angažovan. Shvatio sam da Lean organizacija nije organizacija koja je primenila Lean alate, već ona koja je uspela da uspostavi Lean način razmišljanja svakog pojedinca u toj kompaniji.“ – kaže Nikola Marjanović iz kompanije Tecor Consulting.
Lean alati sa početka priče više nisu cilj, već su postali sredstvo pomoću koga dolazimo do cilja
Lean filozofija je dakle način razmišljanja. Lean je kultura kompanije da motiviše svakog zaposlenog da razmišlja, kako posao koji obavlja može da realizuje na lakši, brži, efikasniji način, a da koristi od toga imaju svi. Od dobavljača sirovina, preko zaposlenih, menadžmenta i kompanije, do samog kupca usluga ili proizvoda koji proizvodimo.
Primenom ovog modela želimo da prvo osnažimo zaposlene u kompanijama u kojima smo angažovani kao konsultanti. Nakon toga, alatima analize efikasnosti procesa osvestimo prostor za unapređenje i gubitke koji trenutno postoje. Zatim edukujemo zaposlene i naučimo ih kako da razmišljaju na Lean način. Kako da identifikuju prostor za poboljšanje i razviju predloge novog načina rada. Tako dolazimo do toga da zaposleni postaju nosioci promena, a menadžment samo podrška u realizaciji ideja. Ovim pristupom primetili smo da su unapređenja postala trajno održiva, a postignuti rezultati stabilni, dugotrajni i daleko veći.
Lean alati sa početka priče više nisu cilj, već su postali sredstvo pomoću koga dolazimo do cilja. Pravila Lean alata i njihova svrha nas vode ka unapređenju i pomažu nam da postanemo bolji i efikasniji. Primera radi, čekić kao alat nam pomaže da zakucamo ekser, ali zakucan ekser nije cilj. Cilj je zakačena slika na zidu. Tako i Lean alat 5S nam pomaže da uredimo radni prostor, ali uredan radni prostor nije cilj. Cilj je bezbedan i produktivniji rad, koji delom postižemo i implementacijom alata 5S, ali na način koji je nama potreban i dovoljan.
Promena organizacione kulture u ovom smislu je ponekad i višegodišnji poduhvat
Oni koji su istrajali u gradnji svoje kompanije na Lean principima danas sa svojim zaposlenima uživaju radeći u tim preduzećima. Praksa je pokazala da je efikasnost kompanije moguće višestruko unaprediti.
„U zavisnosti od proizvoda i složenosti procesa, ali i trenutnog stepena organizovanosti kompanije u kojima radimo rezultati unapređenja se kreću od 30% do 200% povećanja produktivnosti, a pored toga i značajnog povećanja zadovoljstva zaposlenih i lojalnosti firmi u kojoj rade. Da budem precizniji, u jednoj od kompanija u kojoj radimo, broj angažovanih viljuškara je bio 15 sa jasnom podelom rada. Uz pomoć alata špageti mapa, planiranja i oprimizacije međuprocesnih zaliha, uvođenjem standarnih operacija i definisanja ruta, broj angažovanih viljuškara je sveden na 9. Pritom, viljuškaristi su zadovoljniji i lakše obavljaju svoje poslove. Oni tačno znaju šta rade bez desetine poziva i „letenja“ na sve strane što je nekada bio slučaj. Sada rade pametnije a ne više postižući bolje učinke.“ – ističe Marjanović
Izvor: BIZLife
Foto: Pixabay