Pridružite se poslovnoj zajednici od 20000 najuspešnijih i čitajte nas prvi

    Somborske šnajderke

    Somborske šnajderke osnažuju žene žrtve nasilja: U njihove prizvode utkane su razne sudbine

    Somborske šnajderke okupljaju žene žrtve porodičnog nasilja, bez kvalifikacija i posla, obučavaju ih za krojački zanat i na taj način im pomažu u daljem zapošljavanju i samozapošljavanju. Posebno su fokusirane da pomognu višestruko ugroženim ženama sa više dece, među kojima je najveći procenat onih koje se ponovo vraćaju nasilniku.

    Budući da u našem društvu nema dovoljno institucionalne podrške ekonomskom osnaživanju žena žrtava nasilja, Šnajderke su pokrenule socijalno preduzeće sa prepoznatljivim i tržišno dokazanim proizvodima. U njihove proizvode utkane su realne sudbine žena koje su se usudile da uzmu sudbinu u svoje ruke kako bi poboljšale kvalitet svog života i život svoje dece.

    Težeći ka tom cilju one izrađuju razne odevne komade, haljine, cegere, lutke, kecelje i promo materijale, kaže za BIZLife Tamara Rudić ispred Somborskih šnajderki.

    Somborske šnajderke

    Somborske šnajderke (Privatna arhiva)

    Podrška

    Prihode koje steknu od prodaje proizvode, ulažu u iskustveni ,,Program podrške samostalnom stanovanju žena i dece žrtava porodičnog nasilja“.

    ,,U okviru Programa, ulažemo u manje adaptacije prostora, nabavku bele tehnike i nameštaja, hrane, lekova, troškove školovanja dece i bavljenja sportom, sve do polaganja vozačkih ispita i u druge svrhe, kako bi olakšale ženama osamostaljivanje i početak novog života bez nasilja“, objašnjava za BIZLife Tamara Rudić.

    Somborske šnajderke kao socijalno preduzeće, u svom radu, posebnu pažnju posvećuju balansu između ekonomskih i socijalnih ciljeva.

    ,,Sa tim u vezi, naš prvi fokus je na ostvarivanju ekonomskih ciljeva i postizanju ekonomske samoodrživosti našeg modela podrške. Uspele smo da postanemo jedno od retkih domaćih socijalnih preduzeća čiji su proizvodi doživeli potvrdu na tržištu“, ističe Tamara za BIZLife.

    Tamara Rudić

    Tamara Rudić (Privatna arhiva)

    Radovi

    Somborske šnajderke su veoma ponosne na činjenicu da uspevaju da izađu na kraj sa zahtevima komercijalnih kupaca u pogledu kvaliteta, količina, cena i načina isporuke proizvoda.

    Jedan od većih uspeha koji su postigle je što su modele haljina predstavile na modnoj reviji Belgrade Fashion Week u saradnji sa Nešom Klikom. Nakon toga su imale dve samostalne modne revije u Beogradu. Njihov primer slede i druge ženske organizacije, što pokazuje koliko je njihova inicijativa vredna.

    ,,U strukturi naših kupaca dominiraju komercijalni kupci i preduzeća (Black Rock, Lidl, S Lesing, Erste Bank, SK Crvena Zvezda) i brojne male kompanije“, navodi Tamara Rudić.

    Krojačke veštine imaju veliku vrednost za Somborske šnajderke, jer svega 2-3 odsto kupaca reaguje na socijalnu priču iza proizvoda.

    Prema Tamarinom mišljenju, naši građani još uvek nemaju razvijenu svest o tome da kupovinom proizvoda i usluga socijalnih preduzeća troše novac u sopstvenoj zajednici i da time rešavaju probleme ugroženih grupa stanovništva.

    Somborske šnajderke

    Somborske šnajderke (Privatna arhiva)

    Građani prepoznaju njihov rad

    Njihova socijalna preduzetnička priča počela je u vreme korona virusa kada su imale prvu uspešnu akciju izrade deficitarnih zaštitnih maski, koju su pokrenule žene žrtve nasilja.

    Prema rečima Tamare, od osnivanja do danas beleže konstantan rast podrške i odobravanja u javnosti, koja se ogleda i u rastu broja stalnih članica, volontera i krajnjih korisnika.

    ,,Građani prepoznaju naše inicijative sa kojima se često identifikuju, posebno žene, među kojima je nepoznat broj onih koje svakodnevno doživljavaju nasilje i ne usuđuju se da prijave“, dodaje ona.

    Njihova ciljna grupa su žene žrtve porodičnog nasilja, koje su uglavnom bez kvalifikacija i nekonkurentne na tržištu rada, od kojih su mnoge ostale bez posla.

    ,,Za ove žene ne postoji sistemska podrška na ekonomskom osnaživanju nakon izlaska iz Sigurnih kuća. Značajan je i procenat žrtava koje su povratnice na servis sigurnih kuća. Kada je reč o ženama žrtvama, ovo svakako podrazumeva i decu, koja trpe višestruke traume“, kaže Tamara.

    Somborske šnajderke

    Somborske šnajderke (Privatna arhiva)

    Programi za žene žrtve nasilja

    Uzimajući u obzir njihovu tešku životnu situaciju, Somborske šnajderke su pripremile dva programa, a planiraju i treći, Program podrške samozapošljavanju.

    Prvi je Program mentorstva u osnovnom i naprednom nivou, koji realizuju njihove dve obučene mentorke. Do sada je program savladalo 15 žena, koje su stekle osnovne i napredne veštine u krojačkom zanatu.

    ,,Dvema ženama smo uspele da pomognemo da pokrenu sopstvenu krojačku radionicu, šest žena se nakon naše obuke zaposlilo u  tri tekstilne fabrike u Somboru i okolini, a četiri žene je dobilo pravnu podršku kako bi ostvarile svoja prava unutar sistema socijalne zaštite“, navodi Tamara Rudić.

    Ostvarile su saradnju sa Školom za osnovno i srednje obrazovanje iz Beograda, kako bi njihove članice uspešno završile započeto školovanje ili se prekvalifikovale u zanimanje krojača – modelara tekstilne odeće. Kako kaže Tamara, znanje i obrazovanje je izuzetno jako ,,oružje” za izlazak iz nasilja.

    Somborske šnajderke

    Somborske šnajderke (Privatna arhiva)

    Drugi je Program podrške samostalnom stanovanju. Cilj ovog Programa je da pruži materijalnu i nematerijalnu podršku ženama i deci neposredno nakon prestanka institucionalne podrške. Sa tim u vezi Program nastoji da olakša uslove za samostalan život žena i dece van domašaja nasilnika.

    ,,Program smo osmislile na osnovu konkretnih potreba i realizujemo ga kroz: adaptacije stambenog prostora (nabavka građevinskog materijala i radova manjeg obima), opremanje stambenog prostora, nabavku bele tehnike (veš mašina, šporeta, usisivača i slične opreme za kuću), plaćanje dela osnovnih komunalnih troškova (vode, struje, troškova komunikacije, internet, nabavka ogreva i sl), obrazovanje dece (nabavka udžbenika i školskog pribora), nabavku prehrambenih i sanitarnih potrepština i troškove lečenja. Preko njega smo finansirale i polaganje dva vozačka ispita“, navodi Tamara.

    Program uglavnom finansiraju od prodaje sopstvenih tekstilnih proizvoda, ali im se često pridruže i pomažu društveno odgovorne kompanije i pojedinci.

    Izvor: BIZLife/Ivana Jaćimovski

    Foto: Privatna arhiva

    What's your reaction?

    Ostavite komentar

    Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    developed by Premium Factory. | Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

    MAGAZINE ONLINE