
Putovanja nikad komplikovanija: Nove takse, kontrole i zabrane širom Evrope
Evropa polako privodi kraju godinu u kojoj su putna pravila doživela najveće promene u protekloj deceniji. Od digitalizacije granica i novih provera, do viših turističkih taksi i strožih kazni za neprimereno ponašanje, 2025. je potpuno preoblikovala način na koji putnici ulaze, borave i putuju kroz evropske zemlje a pojedine mere tek stupaju na snagu 2026.
Godina je bila izuzetno dinamična za putovanja u Evropi, sa pooštravanjem kontrola koje se tiču svega od granica do masovnog turizma. Kako bi se sačuvala ravnoteža između života lokalnog stanovništva i priliva turista, brojne destinacije uvode nova pravila koja utiču na pripreme za put, ponašanje tokom boravka i cene. Za putnike koji ulaze u EU uvedene su dodatne provere, jer blok prelazi na digitalne granice.

Foto: Unsplash
U nastavku donosimo pregled najvažnijih trendova i promena u putnim pravilima u Evropi u 2025. godini.
Evropa pooštrava granične kontrole
EU pokreće Entry/Exit System (EES)
EU je 12. oktobra zvanično pustila u rad novi sistem ulaska i izlaska (EES), čije će fazno uvođenje biti završeno do 10. aprila 2026. Umesto pečata u pasošu, putnici iz zemalja van EU koji prelaze spoljne granice Šengena moraće elektronski da ostave biometrijske podatke informacije iz pasoša, otiske prstiju i fotografiju, prenosi Euronews Travel.
Sistem obuhvata sve zemlje EU osim Irske i Kipra, kao i Island, Norvešku, Švajcarsku i Lihtenštajn. Cilj je da se lakše identifikuju oni koji prekorače dozvoljeni boravak, da se pojača bezbednost i precizno evidentiraju ulasci i izlasci kroz evropske baze podataka.
Dok se zemlje prilagođavaju, putnici treba da računaju na kašnjenja pri ulasku u pojedine šengenske držav ali dugoročno, sistem bi trebalo da ubrza i pojednostavi kontrole.
ETIAS odložen do 2026. godine
ETIAS — evropski sistem elektronske autorizacije za putnike trebalo je da startuje posle EES-a tokom 2025, ali je pomeren za kraj 2026.
Građani zemalja kojima nije potrebna viza za Šengen moraće da popune online odobrenje pre ulaska. Cena će za većinu iznositi 20 evra. Dozvola omogućava boravak do 90 dana u okviru 180 dana, a važi tri godine.
Britanski ETA stupa u punu primenu 2026. godine
Britanski sistem elektronske putne autorizacije (ETA) uveden je 2023, ali još uvek nije u strogoj primeni. To će se promeniti u februaru 2026, kada će putnici iz 85 zemalja bezviznog režima morati da poseduju digitalnu dozvolu za kratke boravke u UK. Cena aplikacije je 16 funti (oko 18,20 evra), a važi dve godine.
Putovanja poskupljuju širom Evrope
Putnici se 2025. ne suočavaju samo sa novim taksama i inflacijom, širom Evrope rastu i turističke takse, kazne, kao i ograničenja za kratkoročni smeštaj.
Gradovi poput Pariza i Barselone uvode stroža pravila za iznajmljivanje stanova na kratko, kako bi zaštitili lokalce od rasta kirija. To, međutim, znači manju ponudu pristupačnog smeštaja tipa Airbnb.
Cene dižu i noćne turističke takse uvedene u Islandu, Španiji, Norveškoj i Velikoj Britaniji, kao i nastavak dnevne takse za jednodnevne posetioce u Veneciji. Cilj je finansiranje turističke infrastrukture i zaštita preopterećenih destinacija.
Evropa se sve više okreće konceptu „kvalitetnog turizma“, manjem broju posetilaca, ali sa većom potrošnjom i manjim opterećenjem na lokalne zajednice.
Posebno su pogođeni ljubitelji zimskih sportova: cene ski-pasova u Švajcarskoj, Austriji i Italiji porasle su i do 40% u odnosu na 2021. zbog skoka troškova energije i održavanja.
Evropa suzbija neprimereno ponašanje turista
Pored finansijskih mera, mnoge destinacije uvode i nova pravila za suzbijanje lošeg ponašanja turista.
San Sebastijan je poslednji u nizu španskih gradova koji zabranjuju pušenje na plažama, dok je portugalska Albufeira uvela kazne za turiste koji hodaju oskudno obučeni van plaža. U luci Palma zabranjeni su žurke-brodovi, kako bi se smanjila buka i rasteretila infrastruktura.
Kraj pušenju na plažama? Evo gde su već uveli drastične kazne
Francuska je, pak, pooštrila pravila u avio-saobraćaju: putnici koji krše propise ili prave incidente tokom leta mogu biti kažnjeni do 20.000 evra, kao i zabranom ukrcavanja do četiri godine.
Prava putnika 2025: Šta se menja?
Mnogi su se ponadali da će EU konačno stati na put spornim praksama niskotarifnih aviokompanija poput naplate ručnog prtljaga i loših odštetnih politika za kašnjenja.
Ipak, snažan pritisak aviokompanija ugrozio je ove promene. EU zakon o pravima putnika razmatra se već 11 godina, ali aviokompanije tvrde da bi stroža pravila dovela do poskupljenja karata.
Neke zemlje EU čak su predložile da se pravo na kompenzaciju pomeri sa kašnjenja od tri sata na četiri.
Pošto ove godine nije postignut dogovor, razgovori će se nastaviti početkom 2026.
Dodatnu zabrinutost izazvala je odluka Ryanaira da prestane da prihvata papirne karte za ukrcavanje. Portugalska avijacijska agencija upozorila je da aviokompanija mora da dozvoli ukrcavanje putnicima koji imaju fizičku boarding kartu i da njene nove mere mogu biti protivne propisima o pravima putnika.
Saznajte sve o dešavanjima u biznisu, budite u toku sa lifestyle temama. PRIJAVITE SE NA NAŠ NEWSLETTER
Izvor: BIZLife/K. J.
Foto: Unsplash






