Pridružite se poslovnoj zajednici od 20000 najuspešnijih i čitajte nas prvi

    Prof. Kavčić za BIZLife: Nastavnici se u Srbiji posmatraju kao „luzeri“, treba im vratiti ugled

    U domaćem obrazovnom sistemu jedan od glavnih problema je nedostatak profesorskog i nastavničkog kadra, koji je uzrokovan kako neadekvatnim platama, tako i nivoom ugleda koji ova profesija uživa u društvu.

    Studenti koji se školuju za nastavnički i profesorski kadar sve manje se opredeljuju za to zanimanje i odlaze u profesije koje su adekvatnije plaćene. U školama u Srbiji će samo u narednih pet godina nedostajati pet do sedam hiljada nastavnika.

    Profesor Aleksandar Kavčić, koji je i osnivač Fondacije Alek Kavčić koja je posvećena promociji nauke i obrazovanja u Srbiji, za BIZLife kaže da je deficit najveći u oblasti prirodnih i tehničkih nauka.

    „Jako je teško naći matematičare, fizičare, informatičare. Jasno je i zašto. U privredi ti ljudi mogu da zarade mnogostruko više nego u prosveti i ako hoćemo da nam đake obučavaju stručni ljudi iz tih oblasti, jasno je da plate moraju da budu povišene“, kaže Kavčić.

    Profesor Aleksandar Kavčić (BIZLife)

    Prema njegovim rečima, ono što je još jedan uzročnik neopredeljivanja mladih za ovaj posao, jeste i u ugled.

    „Kada bismo više pričali o nastavnicima, o pozitivnim primerima, navodili ih kroz te primere kao članove društva kojima se divimo, koje poštujemo, stvorili bismo možda želju kod mlađih naraštaja da se bave tom profesijom. Naravno, nije sve u platama, ugled u društvu mnogo znači. U našem društvu imamo upravo suprutno, neretko ismevamo nastavnike, podrugujemo im se, gde roditelji nastavnike smatraju luzerima, a tako stvaramo negativno povratnu spregu, gde naši đaci neće da idu na nastavničke i profesorske smerove“, objašnjava profesor.

    Kavćić dodaje i da onda dolazimo u situaciju da loši đaci odlaze na te smerove, a zbog toga ćemo neminovno dobiti i loš nastavnički i profesorski kadar u budućnosti, te da to može da dovede do lančane reakcije koja nije dobra.

    škola, đaci, tamara skrozza

    Škola, nedostatak profesorskog i nastavničkog kadra (Unsplash)

    „Želimo to da promenimo u našoj svesti, kroz medije i da promovišemo najbolje primere ne bi li stvorili atmosferu u kojoj poštujemo nastavnike i kod mlađih generacija stvorimo želju da se bave ovim poslom. Da im damo poruku da će biti cenjeni u društvu“, napominje on.

    Ocenjivanje nastavnika ne sme da bude razlog za gubitak posla

    Prema novim pravilnicima Ministarstva prosvete o ocenjivanju učenika u osnovnim i srednjim školama, u školama se ocenjuje vladanje i to ulazi u prosek na kraju godine. Takođe, ukoliko se 50 odsto roditelja saglasi da neki nastavnik ne ocenjuje ili ne radi dobro svoj posao – imaju pravo da podnesu pritužbu direktoru i da se rad tog nastavnika dovede u pitanje.

    Nastavnički kadar je ovo ocenio kao idealnu platformu za zloupotrebu i vođenje hajki protiv nastavnika.

    Profesor Aleksandar Kavčić (BIZLife)

    Profesor Aleksandar Kavčić napominje da je ocenjivanje nastavnika standardna praksa u mnogim zemljama i da bi trebalo da služi školi kako bi škola imala uvid u rad kadra.

    „Prošao sam kroz razne obrazovne sisteme, to je zdrava praksa i treba da služi direktoru škole i samom nastavniku da vidi šta je dobro šta loše. To ne treba da bude ocena zbog koje će nastavnik sutra da gubi posao, ali treba da bude neka vrsta pokazatelja šta se može popraviti. Ocenjivanje nije ni univerzalno loše ni univerzalno dobro. Sve je loše ako se zloupotrebljava“, zaključuje Kavčić.


    Fondacija Alek Kavčić i Organizacioni odbor nastavničke nagrade predstavili su danas Srpsku nastavničku nagradu Prosvetitelj, konkurs vredan 1.300.000 dinara kojim žele da predstave društvu u Srbiji i međunarodnoj zajednici inovativne i najbolje učitelje i predmetne nastavnike iz Srbije.


    Učiteljica u osnovnoj školi „Milan Rakić“ iz Banje Vrujici Željana Radojičić Lukić je sigurna da će taj pravilnik biti povučen, jer smatra da je pravilnik neodrživ.

    „Pravilnik se nalazi u Članu 5 koji govori u ocenjivanju i tu se pominju pedagozi i psiholozi koji ne ocenjuju. Smatram da pravilnik treba da povuče. Nastavnik treba da ima poverenje i autonomiju i tek kada budemo dali školama najveći stepen autonomije, kada budemo to uradili onda možemo očekivati napredak u obrazovanju i bolje i srećnije učenje“, kaže naša sagovornica.

    Željana Radojičić Lukić (BIZLife)

    Ona dodaje i da nastavnički fakulteti moraju da budu takvi da pripreme nastavnike dobro, da nam u škole ulaze najbolji i da imamo u njih apsolutno poverenje.

    „Ne možemo biti kontrolori koji će upadati na časove i tražiti pripreme, papirologiju… Pustimo nastavnike da obrazuju, oni treba d aimaju ishoce i da tome streme. Potrebno je vratiti dostajanstvo nastavnicima kroz veća mesečna primanja. Ukoliko bi se sada plate povećale za 50 odsto, mislim da bi imali dobre uslove da u naše uslove dolaze najbolji“, ističe Radojičić Lukić.

    Prema njenim rečima povećanje plata mora da se desi i za direktore škola, jer ne možemo očekivati da nam se za 20 odsto veću platu za direktore kadrirati najbolji.

    Naši nastavnici mogu da predaju srpskoj deci u inostranstvu: Ovo su zarade po državama

    Izvor: BIZLife/Mladen Stanković

    Foto: BIZLife/Unsplash

    What's your reaction?

    Ostavite komentar

    Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    developed by Premium Factory. | Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

    MAGAZINE ONLINE