
Prisutnost u trenutku važnija je od pukog multitaskinga
Više od decenije rada u Carlsberg Srbiji donelo je Jovani Vještici, Corporate Affairs Manageru, priliku za učenje, razvoj i vođenje važnih kampanja. U intervjuu za BIZLife ona govori o karijeri u komunikacijama, izazovima u radu sa ljudima, o kriznom menadžmentu i značaju odgovornog poslovanja, kao i o kampanji UNCOOL FRIEND, radu na projektima održivosti i balansu između profesionalnog i privatnog života, uz poruku da je važno slaviti svaki uspeh.

Jovana Vještica – Corporate Affairs Manager, Carlsberg Srbija
- Vaš profesionalni put u Carlsberg Srbiji traje više od decenije. Kako biste opisali svoje prve godine u kompaniji i šta Vas je motivisalo da ostanete toliko dugo?
Početak moje karijere izgledao je upravo onako kako većina studenata, verujem, zamišlja prvi posao. Kao apsolvent, prijavila sam se na program studentske prakse u okviru svog fakulteta – Fakulteta organizacionih nauka u Beogradu, gde sam i stupila u kontakt sa kompanijom Carlsberg Srbija – i nakon procesa regrutacije dobila posao praktikanta u Sektoru komunikacija. Nekoliko meseci kasnije, usledila je ponuda za posao, a ostalo je, kako se kaže, istorija.
Znam da se u proteklih petnaestak godina značajno promenio način na koji mladi ljudi razmišljaju o svom karijernom putu i da su danas informacije o zanimanjima, ali i samim kompanijama mnogo dostupnije, što negde olakšava izbor profesionalnog pravca nakon fakulteta, pa ipak, verujem da bih, da mogu da biram, ponovo izabrala studentsku praksu kao dobro polazište za početak karijere i razumevanje osnova korporativnog poslovanja.
Kada su u pitanju moje prve godine u Carlsberg Srbiji, mogla bih ih opisati vrlo sažeto – učenje i samo učenje, tačnije, korišćenje svake prilike za usavršavanje. Svakako da postoji veliki broj treninga i obuka koje su, posebno na početku karijere, veoma značajne za posao, ali ja sam svoje najveće znanje stekla upravo iz iskustva starijih kolega i nastojanja da se uključim u što više projekata, koji su mi pomogli da bolje razumem naš biznis, industriju i ključne stejkholdere.
Da ne bude zabune, učenje je i dan-danas veliki deo mog svakodnevnog rada, ali nakon više od petnaest godina karijere, iskustvo polako počinje da dobija sve značajniju ulogu u donošenju poslovnih odluka, a usavršavanje se, pored razvoja ekspertize, usmerava i na umeće rukovođenja i razvoja odnosa sa različitim ciljnim grupama.
Rast i razvoj Carlsberg Srbije kao organizacije tokom svih ovih godina jedan je od glavnih motiva mog ostanka u kompaniji, pored toga što sam zavolela naše brendove i kulturu Carlsberg Srbije, koja je po mnogo čemu specifična, ne samo u FMCG industriji već i u čitavom korporativnom svetu. Pored toga što smo značajno proširili portfolio, napredovali smo u svim segmentima poslovanja, a posebno mi je značajan i progres kompanije kada su u pitanju ulaganja u zajednicu i održivost, što je jedna od oblasti mog rada.
- Radili ste na različitim pozicijama u komunikacijama i korporativnim poslovima. Koja Vam je uloga bila najveći izazov, a koja vam je donela najviše ličnog zadovoljstva?
Nakon razmišljanja na ovu temu, mogu da zaključim da mi i najveći izazov i najveće lično zadovoljstvo predstavlja isti segment mog posla, a to je rad sa ljudima. Kada radite u komunikacijama, teško se može desiti da vam dva dana izgledaju isto ili da radni dan izgleda baš onako kako ste ga ujutru isplanirali, upravo zbog toga što je najveći deo radnog dana zaposlenih zaduženih za komunikacije u kompaniji rad sa ljudima. Tako se, na primer, desi da jutro počnem u razgovoru sa predstavnicima državnih institucija u vezi sa našom industrijom i poslovnim okruženjem, dan nastavim u drugom gradu dogovarajući novu kampanju brenda sa ambasadorima brenda, a završim u pivari sa kolegama pripremajući interni trening za zdravlje i bezbednost zaposlenih.
Dijapazon tema koje samo u jednom danu pokrijete kada radite u komunikacijama – ogroman je, ali je, rekla bih, ključ u tome da zaista pokažete razumevanje za potrebe svih svojih sagovornika i da kao rezultat proizađe aktivnost koja na najbolji način predstavlja vašu kompaniju i vrednosti organizacije čiji ste deo. To jeste izazov, jer se morate dobro informisati o velikom broju tema, i internih i eksternih, i morate imati jasnu poruku koju želite da uputite svojim stejkholderima, a koja odražava stav vaše organizacije. S druge strane, zadovoljstvo je zaista veliko, jer upoznajete toliko različitih ljudi koji rade značajne i divne stvari za zajednicu i društvo da i sami dobijete širinu u razmišljanju, tako da se često osetim bogatijom kao ličnost nakon takvih susreta.
- Da li postoji neki projekat na koji ste posebno ponosni i koji biste izdvojili kao lično najznačajniji?
Mnogo je projekata na koje sam ponosna, a koje smo timski uradili što sa našim brendovima, što korporativno, ali navešću ovom prilikom jedan, najskoriji, na kom radimo od 2024. godine. U pitanju je kampanja brenda Tuborg – UNCOOL FRIEND, koja se bavi problemom vožnje pod uticajem alkohola, a koji je u našoj zemlji, nažalost, vrlo aktuelan. Najveći izazov prilikom kreiranja kampanje sa našim partnerima, agencijom „New Moment” i Agencijom za bezbednost saobraćaja, bio je na koji način kreirati poruku i koje kanale komunikacije koristiti da ona zaista dopre do naše ciljne grupe – mladih ljudi od 18 do 25 godina; u moru informacija kojima su mladi danas „zatrpani”, kako ovu temu učiniti relevantnom i vrednom razmišljanja iz njihovog ugla. Zato smo se odlučili da posmatramo problem iz njihove perspektive, ali na način da promovišemo prevenciju, a ne posledicu. UNCOOL FRIEND je, zapravo, prijatelj u društvu koji se ponaša odgovorno i koji neće dozvoliti da njegov najbolji drug sedne za volan u alkoholisanom stanju, da dâ gas ili se ponaša nebezbedno u vožnji na bilo koji drugi način. Iako su ti prijatelji, zapravo, naši tihi heroji koji su nam možda nekad spasli život, često se u društvu upravo oni nazivaju „smaračima”, „dosadnjakovićima” i slično. Tuborg je odlučio da na pijedestal podigne upravo te naše prijatelje u društvu i to je izazvalo veoma pozitivne reakcije kod mladih ljudi, koji su kroz prizmu UNCOOL FRIEND-a počeli da razmišljaju o temi odgovorne konzumacije i prevencije nebezbedne vožnje. Lično sam veoma ponosna na ovu kampanju, jer smo uspeli da pokrenemo razgovor na jednu značajnu društvenu temu i pokazali da brend može biti nosilac značajnih poruka koje mogu imati pozitivnog uticaja na celokupno društvo.
- Biti portparol kompanije i lider u komunikacijama znači i upravljati kriznim situacijama. Koliko je taj posao zahtevan i stresan i kako uspevate da se nosite sa tim?
Krizni menadžment je ozbiljan segment u upravljanju kompanijom, a krizna komunikacija je samo jedan njen deo, iako često krucijelni. Krizne situacije su neizostavni deo poslovanja i upravo iz tog razloga krizni menadžment mora biti struktuiran, sa jasnim procesima i jasnim ulogama ko će za šta biti zadužen u slučaju kriznih situacija. Kroz svoju karijeru sam se uverila u to da je najveća prednost u kriznoj situaciji dobra priprema sa precizno definisanim procesima, a ona, konkretno u Carlsberg Srbiji, znači konstantne treninge u vidu simulacija kriznih situacija u različitim oblastima poslovanja. Zašto je priprema važna? Zato što u samoj kriznoj situaciji imamo tendenciju da reagujemo impulsivno i na način na koji ne bismo kada bismo problem sagledali „hladne glave”. Zato je neophodno da se u tom trenutku držimo definisanih procesa, koji će nam znatno olakšati upravljanje kriznom situacijom u datom momentu. Pitanje je bilo vezano za kriznu komunikaciju, ali sam dala malo širi kontekst, jer je retko kada kriza vezana isključivo za komunikaciju.
Nikada se ne možete u potpunosti pripremiti za krizu, posebno u komunikacijama, gde nemate kontrolu nad eksternom javnošću, tako da bih bila neiskrena kada bih rekla da takve situacije nisu izuzetno stresne. Ipak, ponoviću, definisan krizni menadžment značajno pomaže da se kriza, kada nastane, jasnije sagleda i da se donesu odluke o daljim akcijama.
- Ko Vam je najveći uzor u profesionalnoj karijeri i zašto?
Ne bih mogla da kažem da imam osobu koja mi je uzor, ali ima mnogo osoba među mojim saradnicima koji su mi svakodnevna inspiracija – da li po energiji, odvažnosti, kreativnosti ili po razumevanju i načinu na koji pristupaju drugima. Veoma mi je važno da je sredina u kojoj radim motivišuća, a visoka motivisanost se ne može ničim dugoročno održati ukoliko ne postoji sinergija tima. Imala sam sreće da sam u Carlsberg Srbiji upoznala ne samo dobre kolege već i divne ljude, čak i prijatelje, sa kojima rado delim važna dešavanja i na privatnom planu.
- Da li ste kroz posao stekli veštine koje Vam pomažu i u privatnom životu?
Jesam sigurno i odmah mi na pamet pada organizacija vremena prema prioritetima. Danas, sa dve male devojčice, bliznakinje, ne mogu da zamislim korisniju veštinu (smeh).
- Da li i kako uspevate da balansirate zahtevan posao i porodični život?
Najpre moram da istaknem da je Carlsberg Srbija kompanija koja zaista veoma vodi računa o balansu privatnog i poslovnog života, stoga verujem da već imam dosta prednosti u samoj organizaciji svog vremena. Trudim se da budem zaista prisutna u onome što radim – kada sam na poslu, da budem fokusirana na temu, a opet, kada sam sa svojom porodicom, da budem potpuno njoj posvećena. Naravno, mnogo je lakše to reći nego ispuniti i ne mogu da kažem da je tako baš uvek, ali se veoma trudim i vidim da je i moje zadovoljstvo i zadovoljstvo ljudi oko mene mnogo veće kada je tako.
- U slobodno vreme volite da se bavite kuvanjem i baštovanstvom. Da li je to za Vas kreativni ventil ili porodična tradicija?
Apsolutno kreativni ventil. Uživam i u jednoj i u drugoj aktivnosti. Kuvanje me veoma opušta, što znaju i koriste moji najbliži, ali zadovoljstvo je, nadam se, obostrano (smeh). Prirodu obožavam, gajenje cveća mi je pasija i moram priznati da je jedino za čim ponekad zažalim to što nemam više vremena za taj hobi.
- Za kraj, kada biste mogli da se vratite na početak karijere i date sebi jedan savet, šta bi to bilo?
Volela bih da sam svoje životne uspehe, i poslovne i privatne, više proslavljala – bilo da su oni mali ili veliki. Rekla bih sebi: Zastani na trenutak, priseti se svih dobrih stvari koje si uspela danas da ostvariš i reci: BRAVO! I tako svakog dana.
Saznajte sve o dešavanjima u biznisu, budite u toku sa lifestyle temama. PRIJAVITE SE NA NAŠ NEWSLETTER.
Izvor: BIZLife
Foto: Miloš Nadaždin