
Pravo radno okruženje podstiče hrabrost i ambiciju
U savremenom poslovnom svetu žene preuzimaju ključne liderske uloge, ali se i dalje suočavaju s izazovima rodne ravnopravnosti. Jelka Novaković, Dragana Džaleta i Ana Perović iz kompanije Asip Prevent dele svoja iskustva o napretku, izazovima i načinima na koje njihova kompanija podržava žene, ističući važnost inkluzivne kulture i strateške podrške za osnaživanje liderki.
Jelka Novaković, direktorka poslovnih jedinica
- Kako iz svoje pozicije gledate na balans između muškaraca i žena u liderstvu?
Balans između žena i muškaraca nije samo pitanje ravnopravnosti, već smatram da je u srednjem i top menadžmentu balans ključan za postizanje najboljih rezultata i uspeha. U Asip Preventu su na rukovodećim pozicijama ravnomerno zastupljeni muškarci i žene, jer verujemo da različite perspektive donose kvalitetnija rešenja. To je jedna od naših prednosti. Za mene je uspešan tim onaj u kom ne postoje barijere na osnovu pola – postoje samo ljudi koji su spremni da uče, rastu i zajedno grade nešto vredno.
- Na koji način vaša kompanija podržava žene u poslovnim ulogama i da li postoji strategija koja ih dodatno osnažuje?
Empatija i razumevanje su odraz naše kompanije, naročito kada je reč o ženama i njihovom radu. Imamo mnogo mladih koleginica koje su majke ili će to tek postati i imaju potpunu podršku u tome. Mogu navesti lični primer. U Asip Prevent sam došla pre devet godina, na poziciju saradnika, sa minimalnim iskustvom. Kroz godine sam napredovala do stručnog lica, a kasnije i do rukovodioca sektora, gde sam postala odgovorna za balans između poslodavca i zaposlenih, pružajući podršku, savete i rešenja za razne izazove.
Kada sam pomislila da sam dostigla svoj maksimum, karijeru sam stavila na pauzu, zbog najvažnije uloge – majčinstva. Kao i mnoge žene, brinula sam se šta me čeka po povratku sa odsustva, ali Asip Prevent mi je dao vetar u leđa. Po povratku na posao, unapređena sam na poziciju direktorke poslovnih jedinica. Ovim želim da podstaknem sve žene da ne odustaju – kvalitet se uvek prepozna i ceni. Ne postoji konkretna strategija za osnaživanje žena, jer to ne može da se planira. Za takve stvari mora da postoji empatija, razumevanje i podrška.
- Kakav savet biste dali mladim ženama koje žele da grade karijeru u vašem sektoru, a možda se boje izazova koji dolaze sa tim?
Kao što sam prethodno napomenula, nema mesta strahu. U oblasti bezbednosti i zdravlja na radu, kao i u svakoj drugoj oblasti, najbitnije je da žena ulaže u svoje znanje, istražuje i bude radoznala, jer takve žene su izuzetno primećene i cenjene i dobijaju mnoge mogućnosti za napredovanje. Postavljajte pitanja, tražite odgovornije zadatke i nemojte se bojati da izađete iz zone komfora. Nemojte se plašiti neuspeha i grešaka, jer svaka greška nas oblikuje na putu do uspeha. Na liderskim pozicijama su posvećenost, analitičnost i empatija ključne za uspeh, a upravo te osobine dolaze do izražaja kod žena.
Dragana Džaleta, rukovodilac marketinškog sektora
Koliko je važno da se kroz marketing i komunikaciju afirmiše tema rodne ravnopravnosti i kako vi u svom sektoru doprinosite tom narativu?
Rodna ravnopravnost za mene nije samo tema o kojoj se priča – to je vrednost koju svakodnevno živimo u Asip Preventu. Više od polovine naših zaposlenih čine žene i važno nam je da to bude vidljivo i u načinu na koji komuniciramo. Kroz marketing želimo da istaknemo činjenicu da žene u našoj kompaniji nisu samo deo stručnih timova, već su i liderke koje oblikuju našu industriju. Verujem da male promene u načinu na koji komuniciramo o ravnopravnosti mogu doneti velike rezultate i ponosna sam što smo deo te promene.
Ženska energija, sa intuicijom, kreativnošću i upornošću – značajno doprinosi inovacijama. Marketing, sa druge strane, ima neverovatnu moć da oblikuje percepciju, menja narative i ruši stereotipe. Mi se trudimo da iskoristimo ovu snagu – ne samo da bismo unapredili našu industriju već i da bismo podstakli širu društvenu promenu, naglašavajući snagu i uticaj žena na svim nivoima poslovnog sveta.
- Da li primećujete promene u načinu na koji brendovi i kompanije komuniciraju o ulozi žena u poslovnom svetu i šta mislite da još može da se unapredi?
Da, poslednjih godina sve više brendova i kompanija ističe žene u poslovnom svetu, posebno u ulogama lidera i stručnjaka. Ova promena je pozitivna, ali i dalje postoji prostor za napredak. Važno je da se žene ne prikazuju samo na pozicijama koje se tradicionalno smatraju „ženskim”, već i kao stručnjaci u tehničkim i rukovodećim ulogama. Volela bih da vidim još više priča o ženama koje su svojim znanjem i radom pomerile granice, jer ih zasigurno ima, samo ih treba glasnije predstaviti.
- Šta biste izdvojili kao najbolji primer iz prakse kada je reč o promociji jednakih prava i mogućnosti za žene u poslovnom svetu?
Jedan od najboljih primera u našoj praksi jeste radna sredina u Asip Preventu. Naš tim je pravi odraz toga da rodna ravnopravnost nije samo apstraktna ideja, već stvarnost u kojoj žene imaju ključne pozicije i odgovornosti. Mi ne pravimo razliku između muških i ženskih uloga, već se fokusiramo na veštine i kompetencije. Takođe, kroz naše marketinške kampanje promovišemo jednakost i radnu atmosferu u kojoj se svi zaposleni, bez obzira na pol, osećaju poštovano i imaju jednake šanse za napredovanje. To je temelj na kojem gradimo naš uspeh i zajedničku snagu.
Ana Perović, rukovodilac poslovne jedinice Beograd
- Kako vidite ulogu žena u poslovnom svetu danas, posebno na rukovodećim pozicijama u industrijama poput vaše?
Uloga žena u poslovnom svetu danas se značajno menja i, iako je napredak očigledan, još uvek postoje brojni izazovi, naročito u industrijama gde su muškarci tradicionalno dominantni. Kao rukovodilac, smatram da žene donose jedinstvene perspektive i vrednosti koje su ključne za uspeh organizacija. Sa više od sedam godina iskustva u ovoj industriji, smatram da je neophodno osnažiti prisutnost žena na rukovodećim pozicijama kako bi se obezbedila ravnoteža i raznolikost mišljenja u procesima donošenja odluka. U mom slučaju, kao rukovodilac PJ Beograd, sa deset zaposlenih i komitentima koji su većinom muškarci, jedan od mojih ciljeva je i da doprinesem stvaranju inkluzivnog i ravnopravnog radnog okruženja.
- Koji su ključni izazovi sa kojima se žene susreću u poslovnom okruženju i kako ih vi lično prevazilazite u svom radu?
Jedan od ključnih izazova sa kojima se žene susreću u poslovnom okruženju jeste i dalje prisutna rodna neravnopravnost u pogledu mogućnosti napredovanja i priznavanja postignuća. U mojoj industriji, koja je dominantno muška, često je potreban dodatni trud žena kako bi dokazale stručnost i liderstvo. Lično, prevazilazim ove izazove kroz stalnu edukaciju, proaktivnu komunikaciju i izgradnju boljih međuljudskih odnosa. Takođe, važno je da se ne plašim da preuzmem odgovornost i donesem odluke koje mogu uticati na organizaciju, kao i da budem uzor kolegama kroz radnu etiku i posvećenost.
- Smatrate li da kompanije danas dovoljno rade na podršci ženama u poslovnom okruženju i koje inicijative biste voleli da vidite češće?
Kompanije su počele da prepoznaju važnost uravnoteženog prisustva žena i muškaraca na svim nivoima organizacije, ali smatram da još uvek postoji prostor za napredak. Iako se inicijative poput mentorskih programa, fleksibilnih radnih uslova i promocije ravnoteže između privatnog i poslovnog života sve češće implementiraju, smatram da bi trebalo ulagati više u obuke i razvoj liderki, kao i u politike koje aktivno podstiču žene da se prijavljuju za rukovodeće pozicije. Bilo bi korisno videti više inicijativa koje se fokusiraju na osnaživanje žena u industrijama koje su tradicionalno muške, kao što su mreže za povezivanje i podrška ženskim liderima kroz programe razvoja specifičnih veština koje su ključne za uspeh u tim industrijama.
Saznajte sve o dešavanjima u biznisu, budite u toku sa lifestyle temama. PRIJAVITE SE NA NAŠ NEWSLETTER.
Izvor: BIZLife
Foto: Katja photography, Privatna arhiva