Pridružite se poslovnoj zajednici od 20000 najuspešnijih i čitajte nas prvi

    Pošiljke

    Ne stižu vam pošiljke iz KINE? Potrošači sumnjaju na KRAĐU, Pošta i Carina tvrde da pakete otvaraju pred kamerama

    Porast online kupovine zabeležen poslednjih godina, doveo je do povećanog obima u isporukama pošiljki kako unutar zemlje tako i u inostranstvu. Sa ovim su došli i brojni problemi.

    Pandemija COVID-19 na svetlo dana izbacila je sve prednosti i mane e-trgovine i dala na značaju predviđanjima Džeka Ma, osnivača Alibabe, da će 2030. godine online trgovina imati i do 90 odsto udela u transakcijama.

    Posao e-trgovine je prilično profitabilan poduhvat jer, za razliku od tradicionalnih prodavnica, omogućava kupcima da kupuju u bilo koje vreme i šalju porudžbine ne dižući pogled sa svojih mobilnih telefona ili računara. Međutim, ova industrija ima određene zamke.

    Onlajn kupovina, dugme za odustanak, novac

    Onlajn kupovina, dugme za odustanak, novac kolica, (Pixabay)

    Brojni su domaći sajtovi na kojima kupci mogu da pronađu sve što im je potrebno, od igle do lokomotive. Takođe, brojni su i oni strani koji nude još širi asortiman proizvoda. Domaći kupci najčešče se opredeljuju za kupovinu putem kineskih online prodavnica koji imaju mogućnost jeftine ili potpuno besplatne dostave, što sa sobom nosi rizik poput nemogućnosti praćenja pošiljki.

    Prva asocijacija na online kupovinu robe iz Kine svakako je AliExpress, ali tu su i sajtovi poput Banggood-a, Joom-a ili DealExtreme-a.

    Nakon dešavanja 2020. godine, neke stvari su se izmenile kada su ovi sajtovi u pitanju. Prodavci na sajtu poput AliExpress-a, za početak, dižu cene svake godine procentualno. Takođe, u velikom broju stavljaju Srbiju na crnu listu, zbog velike količine nedospele robe tokom 2020. godine, dok dobar deo prodavaca sada, za našu državu, nema besplatnu dostavu već je podigao cene dostave za 100 odsto.

    Takođe, Srbija je jedna od retkih zemalja za koju se praćenje pošiljki naplaćuje. Šta je uzrok ovome?

    pošta srbije štrajk

    Srbija, dostava, pošta

    Zašto pošiljke ne stižu do krajnjih kupaca?

    Zastoji u isporuci pošiljki iz Kine su česta pojava zbog brojnih problema koji nastaju u logistici, kako stranoj tako i domaćoj. S toga često imamo prilike da čujemo žalbe kupaca o tome kako im pošiljke kasne i po nekoliko meseci, a u velikom broju slučajeva nikada ni ne stignu.

    Dejan Gavrilović, predstavnik Udruženja za zaštitu potrošača EFEKTIVA za BIZLife ukazuje na još jedan veliki problem koji muči sve one koji poručuju robu sa Dalekog istoka, a to je krađa pošiljki.

    „Potrošači nam se najčešće žale na to da im pošiljke ne stižu ili da stignu posle nekoliko meseci. Poručili su četiri paketa, a dva im stignu. Najveća sumnja za sada pada na Poštu Srbije. Potrošači nam šalju razne informacije, poput toga da pronalaze pakete razbacane po zgradi ili da moraju da priprete radnicima u svojoj lokalnoj pošti nakon čega paketi stignu na adresu. Sve to baca najveću sumnju na Poštu. Ima i onih koji sumnjaju na Carinu“, objašnjava Gavrilović.

    Dejan Gavrilović

    Prema njegovim rečima i Pošta i Carina su više puta demantovale ove tvrdnje, uz obrazloženje da je nesiguran način slanja robe iz Kine putem ovim sajtova.

    „Ispostavilo se da trgovci sa AliExpres-a samo Srbiji uvedu dodatnu naplatu za praćenje pošiljki i nikom drugom. To je dokaz da u Srbiji jeste nesigurna dostava pošiljki, ali ne zbog AliExpres-a, već zbog nekih domaćih faktora“, kaže naš sagovornik i dodaje da neki od potrošača tvrde da su videli i poštare kako uzimaju pakete.

    Napominje i da smo imali prilike da vidimo i da se u Pošti Srbije odvijaju licitacije neisporučenih pošiljki, te da tu postoje propusti sistemske prirode.  „Otkud toliki broj neisporučenih paketa, a veliki broj građana se žali da im roba ne stiže“.

    pošta srbije

    Pošta Srbije, kombi pošte, paketomati, dostava

    Pošta Srbije: Pošiljke do građana stižu u roku od PET DANA

    Pošta Srbije poslednjih meseci suočila se sa štrajkom dela radnika koji je tražio veće plate i bolje uslove rada. Sve ovo dovelo je do problema u isporuci velikog broja pošiljki kako onih domaćih, tako iz stranih.

    Iz Pošte Srbije navode da je praćenje poštanskih pošiljaka, iz bilo koje države sveta, pa tako i iz Kine, kao i u unutrašnjem poštanskom saobraćaju, omogućeno za registrovane poštanske pošiljke.

    „U međunarodnom poštanskom saobraćaju, sistem praćenja je uspostavljen za poštanske pošiljke čiji je prijemni broj kreiran u formatu 2-9-2 (kombinacija 2 slovna-9 numeričkih-2 slovna karaktera) i pod uslovom da je prvi slovni karakter jedan od sledećih: L, R, V, C, E. Blizu smo rešenja problema praćenja pošiljaka iz Kine generisanih internet trgovinom, tako što će se automatski sortirati i uvoditi u naš sistem“, objašjavaju iz ovog Javnog preduzeća za BIZLife.

    Aliexpress (Unsplash)

    Na tvrdnje Udruženja, koje je primilo brojne žalbe građana, Pošta odgovara da se po okončanju carinskih formalnosti, pošiljke odmah predaju u poštanske tokove i usmeravaju nadležnim dostavnim poštama, shodno adresama primalaca. Saglasno Zakonu o poštanskim uslugama, rok za uručenje ne može biti duži od pet radnih dana, ne računajući dan kada su okončane carinske formalnosti.

    Pošta Srbije na pitanje na koji način građani mogu da se zaštite i budu sigurni da njihove pošiljke neće nestati na putu do njihove adrese, odgovara da su sve poštanske usluge shodno važećim propisima, bezbedne, ali različite usluge dodatne vrednosti, daju manja ili veća prava pošiljaocu i primaocu pošiljke, u pogledu praćenja statusa pošiljke ili u slučajevima eventualnog gubitka, oštećenja ili orobljenja poštanske pošiljke.

    Pošta Srbije, akcionarska društva

    Pošta Srbije (Beta)

    „Pošiljalac je saglasno važećoj regulativi isključivo odgovoran za izbor vrste poštanske usluge koja odgovara prirodi, sadržini, stvarnoj vrednosti ili značaju poštanske pošiljke. U postupku naručivanja putem portala za e-trgovinu, korisnici (naručioci) u pojedinim situacijama imaju uticaja na izbor vrste poštanske usluge“, navode oni.

    Kako tvrde iz Pošte u cilju automatizacije i ubrzanja procesa rada izrađen je softver koji je u fazi testiranja i koji će kada bude zaživeo dodatno olakšati proces rada, budući da će velika količina pošiljaka moći da se sortira na mašinama.

    Paketi se otvaraju i pregledaju pod kamerama

    Uprava carina u odgovoru za Portal BIZLife napominje da ukoliko je izdvojena za kontrolu, pošiljka se otvara u prostoriji koja je isključivo namenjena za pregled i koja je pokrivena kamerama.

    „Službenici Pošte i Carine pregledaju paket i ukoliko je sve u redu paket se zatvara i ide dalje na dostavu. U slučaju kada pošiljku prati kompletna dokumentacija, postupak carinjenja traje maksimalno 15 minuta. Međutim, sam proces traje dosta duže od 15 minuta ukoliko postoji bilo kakav nedostatak. Ako je, na primer, prijavljena pogrešna carinska vrednost, carinici moraju da procene kolika je realna vrednost, sačinjava se zapisnik, obaveštava se stranka i ulazi se u jednu vrstu upravnog postupka“, navode iz Carine.

    Kako kažu, poštanski službenik cariniku podnosi na uvid sadržaj paketa, radi uzimanja svih podataka potrebnih za carinjenje robe, nakon čega se sadržaj najčešće vraća u istu ambalažu, osim u slučajevima kada je neophodna nova. Sve se ovo čini tako da ne dođe do vidne povrede omota ili sadržine pošiljke.

    „Kako se iz svega navedenog lako može zaključiti koju vrstu kontakta carinski službenik ima sa pristiglom poštanskom pošiljkom i njenim sadržajem, pošiljalac ili primalac koji imaju bilo kakvu zamerku na izgled ili sadržaj paketa, svoju reklamaciju treba da upute Javnom preduzeću Pošta Srbije“.

    Da li su pouzdana „praćenja pošiljki“?

    Iz Carine tvrde da se u nekim situacijama, primaocima čini da se čekanje odužilo i zbog poruke koju vide u sistemu za praćenje, a koja ne odgovara realnom stanju.

    „Pošiljke poručene iz Kine stižu u Srbiju iz velikih skladišta koja se nalaze širom Evrope. Tu čekaju da se prikupi dovoljan broj pošiljaka za neku destinaciju. Dakle, u tim skladištima pošiljke stoje i čekaju, dok na globalnim sajtovima (Ship24, 17Track, AfterShip i dr.) koje primaoci uglavnom koriste za praćenje statusa svojih pošiljaka, stoji informacija da su one na carini, iako još nisu ni stigle u zemlju, već su samo razvrstane za destinaciju ka kojoj treba da krenu. Mi se bez obzira na to zaista trudimo da odgovorimo na sve upite stranaka“, objašnjavaju iz Uprave carina.

    Kako navode najproblematičnije u prethodnom periodu bile su pošiljke sa AliEkspres-a, na koje su građani dugo čekali i nisu mogli da prate gde se paket trenutno nalazi, te da su mogućnosti građana da se zaštite od pomenutih neželjenih ishoda vrlo ograničene.

    „Reč je o pošiljkama male vrednosti koje, zbog manjih troškova dostave, pošiljaoci iz Kine šalju u vidu običnih međunarodnih pismonosnih pošiljaka koje nemaju broj za praćenje. Samim tim, ovi paketi nisu mogli da se prate“, kažu oni.

    Međutim, rešenje problema je, čini se, na pomolu, jer će i ove pošiljke biti registrovane u aplikaciji kada zaživi novi sistem, pa će tada i one moći da se prate. Iz Carine očekuju da će do januara ona biti kompletno istestirana i da će se najkasnije do marta sledeće godine početi sa primenom novog sistema u praksi.

     

    Izvor: BIZLife/Mladen Stanković

    Foto: Freepik/Pošta Srbije/Beta/Screenshot

    What's your reaction?

    Komentari

    • Goran

      Neverovatno je koliki su to lažovi, bez trunke stida prema građanima od kojih žive. Ono što mi je posebno upečatljivo uopšte ne pokazuju nameru ili želju da reše problem brže i sigurnije dostave paketa. Apsolitno ih ne zanimaju pritužbe građana da nešto nije uredu!

    Ostavite komentar

    Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    developed by Premium Factory. | Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

    MAGAZINE ONLINE