Pridružite se poslovnoj zajednici od 20000 najuspešnijih i čitajte nas prvi

    Japan, grad

    Japanci podstiču muškarce da uzmu OČINSKO ODSUSTVO da bi podigli natalitet

    Dete na očevim ramenima se smeši dok šeta parkom okruženim žutim jesenjim lišćem – to je tipična slika japanskog „ikumena“. Termin povezuje japanske reči ikuji, što znači briga za decu, i ikemen, koji se odnosi na muškarce hladnog izgleda.

    Japanske vlasti su naširoko promovisale ovaj termin u protekloj deceniji kako bi se borile protiv ozloglašeno dugog radnog vremena u zemlji koje ne samo da je očeve radoholičare lišilo vremena za porodicu, već i majke, koje ostaju kod kuće, karijere, i pomoglo da se stopa nataliteta dovede do jedne od najnižih u svetu.

    Da bi iskoristio „poslednju šansu da preokrene“ situaciju, premijer Fumio Kišida je prošle nedelje predstavio niz politika, uključujući povećanje dodataka za decu i obećanje da će se broj muških radnika koji koriste očinsko odsustvo povećati sa sadašnjih 14 odsto na 50 odsto do 2025. i 85 odsto do 2030. godine.

    Ali neki u trećoj po veličini ekonomiji na svetu, koja se dugo bori sa padom stope nataliteta i starenjem stanovništva, skeptični su da plan zaista može da promeni situaciju.

    Makoto Ivahaši, član POSSE, sindikata posvećenog mlađim radnicima, rekao je da je vladin plan bio dobronameran, da su mnogi Japanci jednostavno bili previše uplašeni da uzmu roditeljsko odsustvo zbog potencijalnih posledica koje bi mogli da snose posredstvom poslodavaca, piše CNN.

    Japan, muškarci

    Muškarci, očinsko odsustvo (Pexels)

    Kakva prava imaju japanski muškarci?

    Japanski muškarci imaju pravo na četiri nedelje fleksibilnog roditeljskog odsustva, uz do 80 odsto svoje plate, prema zakonu koji je usvojio japanski parlament 2021. godine.

    Ali uprkos zakonu, muškarci su se i dalje „plašili“ da bi uzimanje odsustva moglo negativno da utiče na njihove izglede za unapređenje ili da bi mogli da budu raspoređeni na drugu poziciju sa manje odgovornosti, rekao je Ivahaši.

    Iako je protivzakonito diskriminisati radnike koji koriste porodiljsko i roditeljsko odsustvo u Japanu, Ivahaši je rekao da su radnici sa ugovorima na određeno vreme posebno ugroženi.

    U svakom slučaju, „malo prilagođavanje roditeljskog odsustva neće značajno promeniti opadajuću stopu nataliteta“, dodao je on.

    Muškarci pod pritiskom

    Hisakazu Kato, profesor ekonomije na Univerzitetu Meiji u Tokiju, rekao je da su velike kompanije tokom godina sve više prihvatale roditeljsko odsustvo.

    „Male kompanije se plaše da će se suočiti sa (nedostatkom radnika) zbog odsustva za negu deteta, a to stvara pritisak na mlade očeve koji žele da uzmu odsustvo za negu deteta u budućnosti“, rekao je on.

    Na konferenciji za novinare prošle nedelje, premijer je priznao zabrinutost i obećao da će razmotriti davanje naknada za mala i srednja preduzeća, a detalji će biti objavljeni u junu u njegovom godišnjem planu politike.

    On je takođe predstavio plan koji ima za cilj da poveća korišćenje roditeljskog odsustva ohrabrujući firme da obelodane svoj učinak.

    Posao

    Posao, muškarci (Unsplash)

    „Poslednja šansa“

    U 2022. godini, broj novorođenih u Japanu pao je ispod 800.000, prvi put od početka evidencije 1899. godine, što je poslednja prekretnica u trendu koji vlada smatra sve alarmantnijim.

    Prošle nedelje, Kišida je otišao toliko daleko da je upozorio da će „narednih šest do sedam godina biti poslednja šansa da se preokrene trend pada nataliteta“.

    Ali Stjuart Gitel-Basten, profesor javne politike i društvenih nauka na Univerzitetu nauke i tehnologije u Hong Kongu, upozorio je da je niska stopa nataliteta često znak ukorenjenih kulturnih faktora koji bi verovatno bili otporni na promene politike. Takvi faktori mogu se kretati od radne kulture do rodnih stavova, dodao je on.

    „Povećanje roditeljskog odsustva je, bez sumnje, dobra politika. To će sigurno omogućiti mnogim muškarcima (i ženama) pozitivan ishod. Međutim, ukoliko se preovlađujuće kulturne norme i stavovi ne promene, uticaj na makro nivou može biti ograničen“, rekao je naučnik.

    Japan, muškarci

    Japan, muškarci (Pexels)

    Planovi mladih u Japanu

    Riki Khorana (26) koji planira da se venča sa svojom devojkom u junu, rekao je da su visoki troškovi života bila jedna od njegovih najvećih briga pri osnivanju porodice.

    Radeći kao inženjer u jednom od najvećih japanskih konglomerata u srcu Tokija, glavnom gradu zemlje, identifikovao je  relativno visoku zaradu, ali je rekao da trenutno živi sa svojim roditeljima u Jokohami, drugom po veličini japanskom gradu južno od Tokija.

    Nakon venčanja, iseliće se iz kuće svojih roditelja, ali će i dalje morati da ostane u Jokohami zbog visokih kirija u Tokiju.

    Tokio je deveti najskuplji grad u kojem žive iseljenici, prema istraživanju američke konsultantske kuće Mercer’s Cost of Living Survey.

    Khorana je rekao da planira da ima dvoje dece, ali ako bi postojale efikasnije vladine politike, onda bi razmotrio više.

    „Osećam kao da ne mogu da priuštim više od dvoje dece. Postoje manje finansijski sigurni ljudi koji misle da ne mogu imati više od jednog deteta“, rekao je on.

    Muškarci, Japan

    Muškarci, Japan (Pexels)

    Pesimizam preovlađuje

    Stopa fertiliteta u zemlji – prosečan broj dece koju su žene rodile tokom reproduktivnih godina – pala je na 1,3, daleko ispod 2,1 koja je potrebna za održavanje stabilne populacije.

    Tokom godina, stručnjaci su ukazivali i na osećaj preovlađujućeg pesimizma među mladima koji zbog pritisaka na poslu i ekonomske stagnacije nemaju dovoljno poverenja u budućnost.

    Prošle nedelje, premijer je rekao da planira tržišne reforme koje će povećati plate i ekonomsku pomoć mladim radnicima. Profesor ekonomije Kato smatrao je da nova politika neće biti dovoljna da reši demografske probleme zemlje.

    Ali video je dobrobit u podsticanju roditeljskog odsustva.

    „Mislim da je ovo dobar predlog jer ne samo da poboljšava porodičnu politiku, već i ravnopravnost polova“, zaključio je on.

    Izvor: BIZLife

    Foto: Pexels, Unsplash

    What's your reaction?

    Ostavite komentar

    Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    developed by Premium Factory. | Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

    MAGAZINE ONLINE