Nina Elezović

Kultura održivosti počinje od pojedinca, ali menja ceo sistem

Da ESG nije samo prolazna, komunikaciona platforma, već strateška odluka koja oblikuje budućnost poslovanja, potvrđuje napredak brojnih multinacionalnih kompanija ne samo u primeni ESG principa nego i u načinima izveštavanja o njima. Kao globalni lider u svojoj industriji, Coca-Cola HBC otišla je i korak dalje, integrisanjem održivosti među svoje osnovne, korporativne vrednosti, a njeni zaposleni su ambasadori održivih praksi na svakodnevnom nivou. U Srbiji i Crnoj Gori lokalni timovi pomeraju granice u brizi o životnoj sredini, zajednici i odgovornom ponašanju na tržištu. U razgovoru za BIZLife, Nina Elezović, direktorka korporativnih poslova i održivosti u kompaniji Coca-Cola HBC Srbija i Crna Gora, objašnjava kako posvećenost životnoj sredini i rast biznisa na tržištu mogu da idu ruku pod ruku.

U kompaniji Coca-Cola HBC ste duže od deceniju i imali ste priliku da pratite kako se razvijaju principi održivosti. Kako se od vizije dolazi do kulture i svakodnevne primene održivosti?

‒ Kultura održivosti počinje od lične odgovornosti i gradi se kroz svakodnevne odluke. Ako danas pokažete svom detetu kako da pravilno sortira otpad, pomogli ste mu da donese ispravnu odluku. Međutim, ako ste mu uz to objasnili i da taj isti otpad može dobiti novi život kroz adekvatno odlaganje i reciklažu – pomogli ste mu da napravi prvi korak ka izgradnji kulture odgovornog ponašanja. Isto je i u velikim sistemima – sa jasnom vizijom, vremenom su mali koraci prerasli u svakodnevno ponašanje zaposlenih. Kolektivna promena počinje od pojedinačnih primera. To nam pokazuje i trend veštačke inteligencije, koja sve brže menja način na koji razmišljamo ili rešavamo izazove, dok učenje odgovornom ponašanju prema prirodi menja način na koji koristimo resurse, proizvodimo, distribuiramo proizvode ili, na kraju, upravljamo resursima, pa i otpadom. Održivost je temelj našeg poslovanja i način da pokažemo koliko daleko seže naš pogled u budućnost kakvu zajedno sa našim zaposlenima, kupcima i dobavljačima želimo da izgradimo.

Ako pogledamo rezultate vašeg poslednjeg izveštaja o održivom poslovanju, napravili ste značajan napredak u smanjenju štetnih emisija, upravljanju vodnim resursima, uštedama energije. Koja postignuća biste posebno istakli?

‒ Rezultati našeg 12. izveštaja o održivom poslovanju pokazuju upravo to – kako i najmanje uštede u apsolutnim iznosima mogu da naprave značajne razlike. Na primer, uvođenje KeelClip inovacije u sekundarna pakovanja limenki u prvoj godini donosi smanjenje upotrebe plastike za 1775 kilograma. Zatim, u poslednjih sedam godina zabeležili smo smanjenje emisija ugljen-dioksida za 76,2 odsto iz direktnih operacija kompanije. Međutim, partnerski radimo i sa našim dobavljačima, koji imaju značajan udeo u našim procesima, da kroz edukacije i razmenu stručnih znanja zajedno utičemo na smanjenje i indirektnih emisija i maksimalno „ozelenimo” naš lanac vrednosti. Svesni smo naše uloge u odgovornom upravljanju vodnim resursima i zato smo fokusirani na povećanje efikasnosti potrošnje vode u proizvodnji. Tokom prošle godine, sve tri naše punionice u Srbiji sertifikovane su prema međunarodnom standardu ISO 46001, koji se odnosi na sistem upravljanja efikasnošću korišćenja vode, što ističemo s velikim ponosom, jer on obuhvata celokupan proces – od izvora vode, preko potrošnje i tretmana, do odlaganja.

Rosa je jedan od vaših proizvoda koji se direktno povezuje sa održivošću. U 2025. godini punionica „Vlasinka” obeležava svojevrstan jubilej – 20 godina otkako je postala deo Coca-Cola sistema. Kako gledate na taj razvojni put?

‒ Velika je čast od početka biti deo jedne lepe priče o uspehu koja i danas osvaja srca potrošača širom našeg regiona. Sada već davne, 2005. godine, kao saradnica Coca-Cola sistema, pamtim detalje dogovora kada je lokalni brend iz Vlasinskog okruga postao deo jedne velike globalne porodice, a istovremeno zadržao sve ono što ga je činilo posebnim.

Rosa je danas mnogo više od flaširane vode, a punionica „Vlasinka” mnogo više od „najzelenije” fabrike unutar naše poslovne jedinice. To je primer kako poslovna ambicija može da ide ruku pod ruku sa društvenom odgovornošću. Od početka akvizicije ulagali smo u modernizaciju proizvodnje, a zaposleni se sećaju kako je sve počelo sa jednom proizvodnom linijom, dok ih danas ima četiri.

Ono što Rosu čini velikom nisu samo ostvareni rezultati, već trag koji ostavlja. Rosa je pokrenula inicijative koje su pravile konkretnu razliku, a sve za dobrobit lokalne zajednice – od prve banke humanog mleka i podrške roditeljstvu do projekta „Vlasina – čista ljubav”, kroz koji smo izgradili 47 km pešačkih staza i podržali ekološke inicijative.

Za mene, Rosa je na neki način i lična priča – profesionalna i emotivna. Iako je malo sačuvanog arhivskog materijala i fotografija sa potpisivanja ugovora, ono što je ostalo zauvek zabeleženo jeste osećaj – koji traje već 20 godina – da smo tada načinili jedan od najuspešnijih poslovnih poteza u Srbiji i šire.

Kako se održivost ogleda među zaposlenima i na koji način se prenosi u podršci lokalnoj zajednici?

‒ Naši zaposleni su pravi ambasadori održivosti, redovno se uključuju u volonterske akcije i projekte za zajednicu, spremni da često ulože i „ekstra milju” u prelomnim trenucima. Tokom prošle godine uložili smo više od 2100 volonterskih sati na različite aktivnosti. To potvrđuje predanost i entuzijazam, jer su naši ljudi spremni da daju dodatni doprinos i van svojih redovnih poslovnih obaveza. Pored toga, još jedan primer kako poslovni partneri i lokalne zajednice deluju zajedno, naročito u kriznim situacijama, pokazali smo ovog leta brzim reagovanjem i donacijama od skoro 50.000 litara proizvoda za najugroženije u požarima koji su zahvatili Srbiju i Crnu Goru. Sve zajedno – angažman zaposlenih, brza mobilizacija proizvoda i saradnja sa lokalnim, nevladinim organizacijama i javnim institucijama – potvrđuje da održivost kod nas nije samo deklarativna, već se živi kroz ljude, partnerstva sa kupcima, dobavljačima i organizacijama, kao i kroz konkretne akcije koje pomažu najugroženijima.

Šta biste rekli da je lekcija koju je Coca-Cola HBC Srbija naučila o održivosti?

‒ Biti lider u industriji ne znači pratiti trendove. Za nas je jedini trend doslednost. Kada vaše akcije iz godine u godinu prave rezultate koji potvrđuju da biti uspešan na tržištu istovremeno znači i biti odgovoran prema društvu – to je vrednosni sistem i put kojem ostajemo posvećeni. 

Saznajte sve o dešavanjima u biznisu, budite u toku sa lifestyle temama. PRIJAVITE SE NA NAŠ NEWSLETTER.

Izvor: BIZLife Magazin

Foto: Coca Cola HBC Srbija arhiva

What's your reaction?

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

developed by Premium.rs | Copyright © 2025. bizlife.rs | Sva prava zadržana.

MAGAZINE ONLINE