
Ko je sve profitirao od skandala i pada kompanije Astronomer?
U samo nekoliko dana, jedan privatni trenutak zabeležen na masovnom događaju prerastao je u globalni digitalni spektakl. Dok je kompanija Astronomer pokušavala da stabilizuje poslovanje nakon viralnog incidenta u koji su bili umešani njeni rukovodioci, drugi su iz te situacije izvukli – zaradu, pratioce i prepoznatljivost. Ovaj slučaj nije izolovan. Pokazuje kako se danas reputacione krize brzo pretvaraju u digitalni kapital – i kako influenseri, platforme i konkurenti sve češće profitiraju iz tuđih poslovnih padova.
Iako incident sa Astronomer rukovodiocima nije bio deo javne kampanje niti marketinške igre, postao je sadržaj koji su digitalni akteri brzo kapitalizovali. Prvi i najvidljiviji primer je korisnica TikToka koja je objavila video – samo jedna objava, snimljena amaterski, generisala je preko 74 miliona pregleda u manje od 48 sati. Ta brojka na TikToku, zajedno sa dodatnim objavama na Instagram Reelsu, X-u i YouTube Shorts-u, direktno je donela toj korisnici ogroman rast publike i potencijal za monetizaciju.
Nakon viralnosti, ista korisnica je dala više izjava za medije, pojavila se u podcastima i dodatno monetizovala pažnju – što otvara pitanje: da li je u ekonomiji pažnje privatnost i dalje važna kategorija, ili tek ulaznica za karijeru u influens industriji?
Kompanije koje su savršeno iskoristile viralni ColdplayGate trenutak
Nakon inicijalnog objavljivanja videa, niz mikroinfluensera na TikToku i Instagramu reagovao je serijom „reakcionih videa“, komentara, mimova i „dueta“ koji su dodatno širili originalni sadržaj. Pojedini su video koristili kao povod za šale, drugi za kratke analize radnog okruženja, a treći za feminističke, satirične ili psihološke osvrte. Najuspešniji među njima zabeležili su i po nekoliko miliona pregleda i rast u broju pratilaca od 20% do 60% u roku od tri dana.
Platforme su algoritamski favorizovale sadržaj sa ključnim tagovima povezanim s incidentom, dodatno pojačavajući vidljivost. Drugim rečima – sadržaj koji je u osnovi bio rezultat korporativne reputacione krize, poslužio je kao gorivo za rast ličnih brendova u digitalnom prostoru.
Pored influensera, i kompanije su brzo prepoznale trenutak. Platforme koje se bave analitikom digitalnog ponašanja – poput Social Blade, Brandwatch i Sprout Social – objavile su grafikone rasta pretraga vezanih za Astronomer, kao i statistike širenja sadržaja. Neke od njih su kroz taj trenutak demonstrirale sopstvene alate u realnom vremenu, pokazujući kako se reputacioni skandali razvijaju viralno. Njihovi klijenti iz oblasti komunikacija i kriznog PR-a dobili su „praktičan primer“ bez da su ga naručili – i to besplatno.
S druge strane, konkurentske firme iz sektora orkestracije podataka – poput Prefecta, Dagstera i cloud provajdera kao što su AWS i Google Cloud – diskretno su komunicirale svoju pouzdanost, signalizirajući klijentima Astronomera da imaju stabilnu alternativu. U digitalnom svetu, tiha komunikacija često nadjača otvoreni marketing.
Korporativna kriza koja trese Internet: Zagrljaj na koncertu koji je pokrenuo HR i PR katastrofu
Ono što je u korenu ovog slučaja – a što mediji često zanemare – jeste činjenica da je jedno korporativno posrnuće pretvoreno u sadržaj, a zatim u alat za profit i lični rast potpuno drugih aktera. Bilo da se radi o TikTok korisnicima koji su stekli hiljade novih pratilaca, kompanijama koje su dobile priliku da istaknu svoje alate za monitoring, ili konkurenciji koja je lakše došla do novih klijenata – jasno je da su granice između sadržaja, krize i prilike danas fluidne.
U tom sistemu, reputacija više nije samo imidž – to je i digitalna imovina koja može biti narušena ili iskorišćena u sekundama. Dok jedni grade karijeru na stabilnosti i poverenju, drugi je grade na posrtanju onih prvih.
Astronomer će se možda oporaviti – promenom rukovodstva, jačanjem interne kulture i povraćajem poverenja kod partnera. Ali onaj trenutak sa koncerta postaće studija slučaja: ne o prevari, već o tome kako skandali danas ne završavaju u izveštajima – već u Reelsima, trendovima i kampanjama koje nemaju nikakvu odgovornost, ali nose ozbiljan digitalni profit.
Saznajte sve o dešavanjima u biznisu, budite u toku sa lifestyle temama. PRIJAVITE SE NA NAŠ NEWSLETTER.
Izvor: BIZLife/B.D.